Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 19:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: sporer?
Junior medlem

har købt en growkit nu (cubensis mexicanere) og har ledt og prøvet at finde ud af hvad sporer er helt præcist? og hvordan jeg ved hvornår mine svampe smider dem? læst her inde jeg skal plukke dem lige inden de smider dem men intet om hvad de var xD ville gætte det var de der streger under svampe hovedet men vil ikk tage chancen.
også en anden ting jeg læste jeg skulle plukke svampene ved at dreje dem på bunden men når jeg gør det er det så meningen at de skal drejes ud af kagen eller er der en rod tilbage i bunden?
undskyld vis det dumme spørgsmål men sådan noget her plejer at gå galt for mig :shock:

Titel: Re: sporer?
Medlem
Brugeravatar

gode spore?

Prøv og læs lidt her :)

Titel: Re: sporer?
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
svampesporer er det som svarer til planters frø. de er bare langt mindre. de sidder oppe i lamellerne. det er en genial konstruktion, faktisk. når hatten folder sig ud bliver afstanden mellem lamellerne større, og de kommer til at fungere som en slags vindkanaler. siden lamellerne udgår i 360 grader fra stammen, vil det også medføre en 360 graders spredning af sporerne, forudsat at vindretningen skifter.

det du skal gøre for at lave et sporeprint er at klippe hatten af, lige efter kraven(tyndt lag som binder hatten til stammen) rives itu. herefter begynder svampen nemlig at smide sine sporer. du lægger nu hatten på et stykke kopipapir og sætter et glas el. lign. over. efter et par dage vil der være fremkommet en sort ring på papiret(hvis det er cubensis). så folder du det hurtigt sammen og smider det i en zip pose til opbevaring. du skal hele tiden holde proceduren så steril som muligt(redskaber, handsker osv.)

det er en svamp - dvs. de har ikke "rødder". når du vrider den så skulle den gerne slippe kagen/myceliet, så du får det hele med uden at ødelægge hverken kage eller mycelie.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]