Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 14:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

For det første vil jeg gerne sige tak fordi du giver dig tid til at læse dette og undskylde for den dårlige grammatik

Først lidt om mig jeg er en ung gut på 21, har haft at dårlig barndom af flere grunde men bland andet har jeg ADHD og har derudover været anbragt på forskellige behandlingshjem og opholdssteder
Da jeg var seksten gik min første kæreste fra mig, det resulterede i at min mor og far kørte mig in på psykiatrisk skade stue hvor jeg efter at ha snakket med en svensk psykiater i 10-15 minutter fik afhvide at jeg havde en depression
jeg kom derfor på lykke piller og fik også nogen sovepiller.
Jeg gik derefter til kontrol hos min praktiserende læge. Jeg blev ved med at være helt nede hvilket jeg sagde til ham hver gang jeg var dernede, hvorefter han bare sendte med hjem med endnu mere medicin

Til sidst tog jeg hver dag:

20mg Cipralex
40mg tolmin
100mg truxal
15mg imozop

Hvorefter min læge sagde at nu kunne han ikke give mig højere doser, han ringede så til et Psykiatrisk udgående team som køre ud til folk med psykiske problemer. der kom så en læge og en sygeplejerske og snakkede med mig en gang om ugen, lægen var meget forfærdet over at jeg havde fået sovepiller i 3 måneder og lagde så en plan for hvordan jeg skulle trappe ud. Da jeg selvfølgelig var blevet afhængig af sovepillerne fik jeg abstinenser,
det resulterede i at jeg begyndte at ryge hash hver dag. På et tidspunkt spurgte lægen mig om jeg nogensinde havde fået undersøgt om jeg havde ADHD, det sagde jeg ja til da jeg var blevet testet som 6 årig. Men hun sagde at hun var rimelig sikker på at jeg havde ADHD og efter en 2 timer lang psykolog test fik jeg så diagnosen ADHD.

Blev så sendt videre i systemet og startede i ambulant behandling for ADHD på ungdoms psyk. Da jeg allerede havde snuset lidt til "narko verdenen" gik der selvfølgelig ikke lang tid før jeg begyndte at misbruge ritalinen.
jeg boede på et opholsted og jeg fik udleveret 30mg ritalin 3 gange om dagen, i stedet for at tage dem som jeg skulle, knuste jeg dem og insufflerede dem i stedet igennem 6-8 måneder sniffede jeg ritalin dagen lang hvor efter jeg røg bong indtil jeg nærmest besvimede i søvn hver aften.

I weekenderne tog jeg stort set alt hvad jeg kunne få fat i, men især MDMA var jeg svært glad for og det blev efter første gang noget jeg gjorde hver weekend i lang tid var helt oppe og tage 20-40 ecstasy piller på en nat og det var inden bølgen med piperazin piller. imens dette stod på, isolerede jeg mig selv i perioder fordi jeg heller ville sidde og snakke med mig selv end mine venner, Var også meget paranoid var foreksempel meget bange for at gå rundt om et hjørne

Ritalinen virkede selvfølgelig mindre og mindre i takt med min tolerance steg, sidst i mit misbrug sniffede jeg en jule aften 33 x 30mg på engang lå på gulvet og rystede i et par minutter med en ekstrem eufori. dagen efter indså jeg at da jeg kun fik 90mg om dagen ville jeg det meste af min dag være i et psykisk helvede. så indrømmede til sidst mit misbrug overfor en af pedægogerne på mit opholdssted jeg stoppede så med at få ritalin, og startede på et ADHD medikament der hedder straterra det tog jeg i nogen måneder men det virkede overhoved ikke.

har meget svært ved at vurdere hvor lang tid dette stod på da denne periode i mit liv er meget tåget men cirka 6-8 måneder og var i alderen 17-18 år

Jeg var efterfølgende helt clean i 3 måneder på nær smøger.

siden dengang har jeg faldet i sådan hist og pist ectasy et par gange, lsa et par gange, og amfetamin 10-15 gange.

Når jeg sidder og tænker tilbage på tiden inden mit misbrug og hvordan jeg var så kan jeg virkelig mærke at jeg har forandret mig, jeg har ligesom ikke rigtig den der "gnist" mere, ting der førhen gjorde mig glad og ting som jeg gik meget op, gav mig ikke rigtig den samme glæde mere.

Har læst en del om psykoser rundt omkring, men der står at folk der har en psykose ikke kan kende forskel på hvad der er virkelighed og fantasi, Har mange gange oplevet at høre stemmer og lyde som foreksempel fugle der kvidre som ikke er der, har også haft visuelle hallucinationer foreksempel fik mit værelse ligepludseligt Anders And tapet og der fløg slanger og røg rundt i mit værelse, var dog godt klar over at disse ting ikke var vrikelige.
men kan det stadig godt være en psykose hvis man godt kan kende forskel på hvad der er virkeligt og hvad der er fantasi?

det værste jeg har prøvet var for cirka 3 måneder siden, hvor jeg efter en heftig omgang amfetamin, var fulstændig ødelagt i 10 dage troede jeg at jeg havde glas skår i mine blod åre havde sår over det hele fordi jeg havde prøvet at få dem ud, havde meget ubehagelige hallucinationer, både med lukkede og åbne øjne, kunne også høre folk der snakkede hele tiden.

efter at ha gået i en sådan tilstand i 8 døgn tænkte ja at nu måtte jeg have hjælp så fik en tid til lægen og fortalte hende det hele, jeg regnede selvfølgelig med at hun kunne sørge for at jeg kunne snakke med en psykiater så jeg kunne få noget hjælp, men hun sagde til mig at hun først ville give mig en hendvisning når jeg havde været clean i en måned, var meget forfærdet over at høre dette da jeg virkelig havde det forfærdeligt fik så en til at køre mig ind på hillerød psykiatrisk skadestue, man kommer ind i sådan et lille samtale rum hvor der kommer en læge som ud fra en samtale vurderer om man skal indligges men da jeg ikke havde planer om at tage mit eget liv kunne jeg ikke blive indlagt. hun skrev en rapport som jeg fik med hjem, hvori der stod at jeg havde en amfetamin psykose.
Hun rådede mig til at kontakte et misbrugs center, hvilket jeg så gjorde heller ikke der kunne jeg komme til at snakke med en psykiater

så selvom jeg havde en læges ord for at jeg havde en amfetamin psykose kunne jeg ikke få hjælp nogen steder
hverken hos min læge på psykiatrisk skadestue eller på et misbrugs center

var derefter clean i 7 uger, efter at ha været clean i en måned var jeg så nede hos min læge igen hun anbefalede mig noget gruppe terapi hvilket jeg blankt afslog. og da der er 2-3 måneders vente tid for at komme til at snakke med en psykiater tænkte jeg "Fuck it"

har derefter taget amfetamin engang imellem, og får hver gang hallucinationer, og har det dårlig i 2-4 dage, det er dog aldrig halvt så slemt, ved ikke hvorfor jeg gør det har egentlig ikke løst men hvis først jeg får nogen øl indenbords så falder jeg i igen.

Så ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre nu, er virkelig bange for at jeg har "brændt" min hjerne af den gang jeg var i et ekstremt misbrug, har prøvet at tage både l-dopa og 5-htp og også begge dele samtidig det hjælper en del, men er ikke mit gamle jeg, det som om jeg er i sådan en bobbel, går nogen gange bare helt ind i mig selv og opfatter slet ikke hvad der sker rundt omkring mig.

Der er ikke rigtig nogen omkring mig der ved hvordan jeg har det, jeg passer min skole er social har masser af venner og kan sagtens smile og være i godt humør. men der er bare nogen timer hverdag hvor jeg er helt nede.
jeg snakker også en del med mig selv har forteksempel engang haft en samtale med min far hvor jeg begyndte at græde

det er alt sammen værst efter jeg har taget stoffer og får det langsomt bedre og bedre. Det som gør det aller værst er hash har et par gange siddet i et tog/bus og lige pludselig kiggede alle bare på mig fordi jeg har siddet og snakket højlydt med mig selv er også meget deprimeret i helt op til en uge efter jeg har røget hash

Altså jeg tror selv at jeg har været i psykose flere gange end den gang hvor en læge sagde jeg havde en amfetmain psykose.

engang tog jeg 38 ecstasy piller og 5 gram amfetamin på det femte døgn skulle jeg på tanken for at købe smøger, da jeg skulle hjem igen fik jeg pludselig paranoia, og sneg mig hjem igennem en kirkegård gik fra sten til sten og gemte mig fordi jeg var bange for at nogen skulle se mig, da jeg kom hjem brøf jeg sammen overfor min mor som ringede til vagtlægen som gav mig en recept på på nogen benzoer, først efter at ha taget 8 benzoer over 4 timer faldt jeg i søvn

men er jo aldrig blevet behandlet for psykose så tror det er derfor jeg har det som jeg har det, men ved ikke
Så har virkelig brug for et godt råd og evt høre fra andre som har været i samme situation og kan genkende noget af det jeg skriver

Hvis jeg har "grundlagt" en psykose dengang jeg var misbruger er der så overhoved noget håb for at få den behandlet nu?

Og kan det virkelig være rigtig at man ikke kan få noget hjælp hvis man får en akut amfetamin psykose?
Jeg har meget selv kontrol og mister meget sjældent kontrollen, så tror mange af de ting jeg har set og hørt ville kunne få de fleste mennesker til at bryde fulstændig sammen og tror det er derfor jeg altid er i stand til at kende forskel imellem fantasi og virkelighed. På nær den ene gang hvor jeg troede jeg havde glas skår i mine årer,
har flere venner der har været indlagt med en psykose, en af dem gik blandt andet rundt i byen og sagde han var bange for nogen skulle stjæle hans tænder efter at ha været indlagt og blevet behandlet med antipsykotisk medicin blev han sig slev igen. Kan virkelig ikke forstå at man skal helt derud før man kan få akut hjælp

Medlem
Brugeravatar

Der er vidst ikke tvivl om at du har været udsat for psykoser mere en én gang. Man behøver ikke en læges ord for det.
Sådan en generel tanke, så synes jeg det er fucked at du bliver ved med at få medicin, hvis du har en trang i forvejen til at tage stoffer.
Hvorfor afslog du gruppeterapi? Tror man kan få nogle fede oplevelser ud af det, hvis du snakker med folk der har oplevet det samme.
Du må for alt i verden ikke miste håbet. Du skal nok finde gnisten igen, ved ét eller andet. Du har selvfølgelig ændret dig igennem tiden.
Kan godt se du synes det er noget lort at det ikke er muligt at få akut hjælp(det synes jeg egentlig også at det er), men prøv måske et misbrugscenter?
Kan nok kun råde dig til at få hold i stofferne, og før din "energi" over til noget andet. Hvad som helst, bare det ikke er stoffer eller "medicin". Tiden kan være svær at slå ihjel, men det kan være det er det du har brug for.. Tid.
Hvis du har nogle rare forældre, vil jeg også råde dig til at få lagt kortene på bordet hos dem. Sådan én gang for alle. Det lyder til at det kunne være en god idé for dig.
Håber på alt det bedste, peace.

Junior medlem

Med mit kendskab til psykofarmaka, har de doser du er blevet tildelt meget sandsynligt været alt for store .. 20 mg cipralex er en enorm stor dosis i sig selv . At du samtidigt har indtaget det med andre stoffer, kan jeg ikke finde nogen logisk forklaring på ud fra dine beskrivelser . Typisk, ved en depression, prøver man forskellige medikamenter i perioder for at finde den mængde og type medicin der fungerer bedst .. At de bare har givet dig flere stoffer anser jeg umiddelbart som totalt uansvarligt.

I forhold til en psykose, er der flere variationer. Den variant hvori man ikke kan skelne virkelighed fra fantasi ( eller i højere grad vrangforestillinger) betegnes som en skizoid lidelse, i særligt slemme tilfælde skizofreni ..

ud fra hvad jeg kan høre på din fortælling, er du højest sandsynligt hverken skizofren eller skizoid, men har muligvis oplevet et par akutte psykoser, som f.eks. glasskår episoden.. ved en decideret psykose skal en vrangforstiling som denne fortsætte i 30 dage eller mere ..

dit system er nok blevet rystet en del rundt og jeg ville stærkt anbefale dig at opsøge en dygtig psykiater, som du kan tale det hele igennem med .. Det er aldrig for sent at blive " rask" så længe man ved at der er noget galt med en selv .. jeg har kendt folk der havde totale psykoser, var skizoide eller tilmed skizofrene som er kommet sig og lever velfungerende i dag.

at du er bevidst nok til at være social og tilmed overveje at der muligvis er noget galt med dig, er et bevis i sig selv på at du ikke er helt ude at skide endnu - men jeg ville anbefale at stoppe totalt med narkotika - inkl. tjald. indtil du har fået en bedre balance igen..

pas på derude ..

mvh.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Highway 420
Først og fremmest synes jeg du skal lade være med at tage stoffer hvis du vil gøre noget ved det.. Din trang er måske stor, men det kræver noget seriøs viljestyrke at stoppe.. Så cut the drugs.. og cut the drinking.. det er svært, især med alkoholen fordi alle gør det, og fordi det er dansk kultur, men det er ikke noget andet at gøre indtil du får styr på det..

Jeg er flere venner som har prøvet gruppemetoden, og det har virket super for dem - både med barndomsproblemer, stoffer og alkohol.. Det er bare bedre når man er sammen med nogen.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Sherlock> Det er ikke unormalt høje doser, heller ikke 20 mg. Cipralex.

Trådstarter> Ved ikke om jeg har overset noget, men hvad får du af medicin nu?

Most of the physical world is unseen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Jeg har en meget nær ven, hvoraf vi begge er på samme alder som dig.

Min ven har fået konstateret depression i forb. med hans barndom. (ja det er ikke helt det samme).

Jeg ved ikke helt hvad hans dosiser er på medikamenterne, men jeg ved han tager truxal om aftenen samt noget andet (sorry jeg ikke har flere informationer vedr. dette).
Hans humør er også meget svingende, sover ikke godt og går/taler meget i søvne. jeg kan nikke genkendende til hvad du fortæller og kan godt følge dig i din situation.
Min makker er dog på det seneste begyndt at ryge mere tjald end normalt, men han virker dog til at få det meget bedre af det, ca. 85% af gangene(groft tal), dog er det modsat hvis han har haft en dårlig dag, og forsøger at blive høj for at blive glad igen. Så ender han i sandkassen i stedet for, og er lidt bange for det kunne være noget i samme stil som du måske har været ude for.

Det du fortæller angående psykolog og hvad du har gennemgået i forbindelse med dette er noget jeg væmmes ved.
Vores social og sundhedspolitik har mange huller og fejl (efter hvad jeg har oplevet) og du har sikkert været uheldig at falde igennem dem.

I mine øjne burde du have krav på at få hjælp, nu hvor vores kære politikere kæmper så "godt" mod ulovlige rusmidler og misbrug :)

Hvis du fortsat ikke kan få noget hjælp af det offentlige (hvilket du burde kunne få) så tag fat i medierne. Anonymt, selvfølgelig ;)

Hvis flere folk gjorde det, når lokummet virkelig brænder og der ingen hjælp er at få hos det offentlige, så ville vi også have bedre behandlingsmuligheder og færre problemer(i teorien).

Du virker jo til at være ret skarp i pæren så det er bare med at komme op på hesten igen, få snakket med venner/familie om det så snart du er klar til det, find noget der kunne vække din interesse og nysgerrighed som du måske kunne få stor glæde og få brugt noget tid på at gøre dig selv glad.

Jeg vil ikke sige "hvor der er vilje er der vej" for det ordsprog passer ikke rigtigt ind i den moderne verden. ;)

Held og lykke med det hele. Jeg ønsker dig alt vel og håber du finder gnisten, glæden og roen til at dyrke dig selv så du kan blomstre igen :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]