Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 22:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: jylland
fik lige en ide da jeg sad og tænkte over hvordan jeg lettest kunne få en ide om hvor nøjagtig min vægt (10g pesola kopi) er.
hvis man nu fik vejet nogle danske mønter på en allerede-kalibreret laboratorievægt og på den måde fandt ud af hvor meget, eksempelvis, en gemmesnits dansk 25-øre, 2-kr og 20-kr vejer, ville man jo kunne checke nøjagtigheden af en hvilken som helst vægt ved blot at veje en mønt fra sin pung. selvfølgelig vil der være en unøjagtighed på kalibreringen pga. skidt, slid, forskellig mønt-masse o.a., men dette kan vel højst være på nogle få dg så hvis man kun skal bruge den til at veje vaniliesukker af på er det jo længe fint [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
i følge min egen pesola vejer en 25-øre 2,85 g, en 2-kr vejer 6,05 g mens en 20-kr vejer 9,50 g. kunne da være meget interessant at vide hvor meget disse tal afviger fra den nøjagtige vægt.
så jeg tænke på om der var nogen herinde med adgang til en allerede-kalibreret laboratorie-vægt som kunne hjælpe med det? optimalt burde vejes en god stak af den møntfod som man vil finde gennemsnits-massen af, altså eksempelvis 10 stk. 2-kroner, for at få et repræsentativt gennemsnit. ville også være nyttigt hvis de 10 mønter blev vejet individuelt så man kunne finde ud af hvor stor spredning der vil være på gennemsnittet.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: 3400
du skulle vistnok kunne finde oplysninger om mønternes størrelse, vægt og legeringer på den kongelige mønt's hjemmeside, såvidt jeg husjer ihvertfald...

Medlem

Geografisk sted: Danmark
Taget fra http://www.nationalbanken.dk/ :

25øre - 2,8g
50øre - 4,3g
1kr - 3,6g
2kr - 5,9g
5kr - 9,2g
10kr - 7,0g
20kr - 9,3g

[ 03 2003: Besked ændret af: Mezoi ]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter