Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 21:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Aalborg
Jeg gider ikke lige finde et link, der viser, hvad jeg mener. Det drejer sig om, at jeg som en meget tænkende person iagttager et ubevidst forbud mod tænkning i det sociale felt.

Jeg iagttager, at vores vestlige kultur er ved at udvikle en kollektiv skizofreni, der er relateret til områderne:
1. Kærlighed og køn,
2. Kontakt og socialt samvær,
3. Mode, udseende, signalering,
4. Popularitet, opmærksomhed, 'være på',
5. Penge, status, prestige,
6. Magt, styrke, dominans,
7. Retfærdighed, straf, hævn,

Det er den måde, vi opfatter disse områder som værende kombineret på, der er syg; der er sket store forandringer, og vi kan ikke finde ud af at definere vore værdier på en opdateret måde.

Vi holder fast ved en syg sammenblanding af nævnte områder - syg, fordi vores opfattelser skaber store problemer, der kulminerer i retssalen, indenfor område 7., med henvisning til det enorme udbud af amerikanske film, hvor meget væsentlig foregår i retssale.

Der eksisterer en norm, en tilstand i det sociale felt, som jeg kalder Reklame-ånden. Dette er en syg og destruktiv ånd, der kendetegnes på, at alle de følelser, man ikke tør føle rigtigt, de fremstår spillede.

Man tror, at hvis bare man kan være skør for sjov, så er man hævet over vanviddets sande tilstand - men dette er et bedrag.

Det, vi ikke tør føle i vor moderne, vestlige kultur, der går for at være 'frigjort', er denne hersens syge sammenblanding af, hvorledes vi opfatter de nævnte områder af tilværelsen.

Dog kan vi i det mindste betragte os selv, fortolke os selv og forstå, hvad det er, der er vores sande meninger. Problemet er bare, at det er ubehageligt, hvad der er at forstå.

Da bliver vi angste for at forstå os selv og prøver bare at være i det, spille de følelser, vi ikke tør føle rigtigt, men føle, hvad vi SKAL føle for ikke at blive definerede som outsidere.

Vi låser hinanden mere og mere fast i bestemte attituder. Vi bliver ubevidst enige om IKKE AT FORSTÅ, hvad der foregår.

Vi udvikler normer, hvor STØJ ER POPULÆRT. Jo mere, vi kan støje, des mindre koncentrerede er vi om at forstå disse her vigtige, men ubehagelige ting.

Vi udskyder og udskyder at komme til erkendelse af, hvordan en kollektiv mentalitet kan ride os som en mare, hvordan meninger og opfattelser, vi tror er vore egne personlige, i realiteten er ubevidst tvang - sådan SKAL vi mene, opfatte og føle, for ikke at blive definerede som udstødte.

Når sådan én som jeg kommer og skriver om alle mulige filosofiske ting, der måske INTET har med den syge tilstand at gøre, så "kan ingen forstå, hvad jeg skriver".

- Hvis man kunne forstå Relativitets-teorien, hvad kunne man så OGSÅ forstå? Uha, nej. "Jeg snakker sort" - det vil sige: Koncentrationen slår automatisk fra, idet et socialt induceret tanke-program allerede ligger klar til at frakoble koncentrationen.

Vi underforstår, at DET ER SLET IKKE SÅ SMART AT TÆNKE, FORTOLKE, FORSTÅ. Hvis man er dybsindig og KRITISK på måder, der går imod de ubevidste programmer for, hvordan vi skal opfatte bestemte ting, så "har man et problem".

Javist. Det har man da: Et kommunikations-problem - dem, man henvender sig til, er underkastet et socialt induceret forbud mod at tænke, og véd I hvad - jeg synes, det er skide trist, at I er underkastet denne her syge reklame-ånd og hele det udstrålings-felt omkring hvilken, der breder sig langt ind i de nævnte områder.

Det er nøjagtig ligeså trist og tragisk, at I hverken kan eller vil forstå mig, som at jeg fremstår isoleret og gal på dén konto.

Men måske kan vi blive mange, mange, alt for mange, der trods alt godt tør tænke alligevel?

I hope so!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus V.
De sande værdier er i særdeleshed gået tabt. Selvværdet er på et minimum. Lad os overtage en religion - reklamerne! Lad os udslette vores identiteter og i stedet bære et mærke, som vi kan identificeres med.

Skatzo, jamen dog, som jeg kunne give dig ret. Hjernen slår fra, og folk vil ikke høre! Du skal tænke på: Med det samme man sætter spørgsmålstegn ved reklamerne, sætter man spørgsmålstegn ved folks identitet - som jo gerne skulle fremstå stærkt og med meget selvtillid.

Vi angriber dem på deres svageste punkt - i erkendelse af, at de ikke har nogen identitet. De går til modangreb, kalder os for underlige - HIPPIER!

Og det er vel, hvad vi er. Moderne hippier på jagt efter de sande værdier hos menneskene.

Men tør man sætte spørgsmålstegn ved reklamerne? Vores egen popularitet er på fare her. Mister vi ikke mere, end vi vinder ved at spørge? Svaret er: JO! Om hjørnet venter udstødelsen. Den gud vi værdsætter så højt - popularitet - fornægter os.

Hvad med begreber som rigtige venner? En god omgangskreds...? Hvor vi taler det samme sprog og kan diskutere, men ikke nødvendigvis være enige?

Jeg savner min...

Medlem

Det er trist, at folk ikke ønsker en frigørelse, når man tænker på, hvor fedt de kunne få det, også fordi øgning af intelligens efter ophør af undertrykt samme giver en øget modtagelighed overfor nuancer, mangfoldighed, dybder og højder, ja, verden bliver simpelthen større.

Folk er åbenbart så intelligens-mæssigt undertrykte, at de ikke engang kan erkende, at de vinder noget ved at blive klogere.

Det er den hemmelige angst i det psykiske magnetfelt, der holder folk fast - en angst, man er så vant til, at man endikke mærker, at den er der.

Verden bliver større, men uha - det er for farligt, så vi bliver i sumpen. [img]images/smiles/icon_sad.gif[/img]

Medlem

Det er jo en konsekvens af det kapitalistiske samfund vi lever i, det faktum at reklameverdenen står højt placeret som kandidat til at lære os om moral, normer og generelt hvordan de forskellige aspekter af vores liv skal se ud, er en konsekvens af at den primære drivkraft i den vestlige verden er penge.

For mig er en frigørelse af den lidt perverse kultur ensbetydende med en eleminering af penge som værende drivkraften i vores liv.

Har reklamerne drevet Skatzo til vanvid mon?
Der er jo andre ting i verden, der er endnu mere forkastelige, fortjener disse ting ikke i større grad opmærksomheden fra de intellektuelt frigjorte ? Det vil JEG mene, men, det beviser jo selvf bare endnu mere Skatzos pointe om at reklamerne er syge.

Måske er det bare et spørgsmål om at feje for egen dør, inden man kan gøre det for andre.

Jeg ved ikke.... Måske er det bare det, at vi får kastet reklamerne i hovedet der får dig(Skatzo) til at reagere. Mange af de ting, der køres på i reklamerne, er jo en del af at være et menneske, hvilket de jo så udnytter.

Vi må også se i øjnene, at reklamer pt er en nødvendighed for vores kultur. Uden reklamer ville salget simpelthen falde, hvilket kunne fjerne hele vores leve grundlag.

Måske er reklamer bare et udtryk for den menneskelige natur? Et af mange.... Vi er jo alle på enten bevidst eller ubevidst plan, mere eller mindre, syge/perverse.

Det er sygt
at få silikone bryster
at pierce sig i hoved og røv
at tage stoffer
at få suget fedt
at få lavet sig en slangetunge

men alligevel gør folk det. Fordi at man hver for sig, definerer ens egne grænser og handler ud fra dem.

Med andre ord, synes jeg du (Skatzo), ser lidt for dystert på hele situationen. Din tone, er jo lidt provokerende, mhb på at du i mine øjne betegner folk som de rene zombier.
Min erfaring er at man skal ikke under vurdere folk, selvom de generelt ikke virker for kloge, behøves det nødvendigvis ikke at forholde sig sådan.
Hvis jeg kigger på alternativerne rundt omkring på kloden, er vores samfund slet ikke så sygt igen. Til gengæld ved jeg godt, at vi bliver nødt til at arbejde videre på det, og det kræver den enkeltes indsats, for at få forbedret hvad det er vi har.
Revolutionen må komme indefra, det må være en holdningsændring i den enkelte der gør forskellen.
I forhold til reklameverdenen, er udviklingen sådan at de yngre generationer, er blevet mere "bevidste forbrugere", formentlig som en konsekvens af det konstante reklame bombardement vi er udsat for. De yngre generationer har jo traditionelt været de mest sårbare mht til mediamanipulation (rygning, druk, udseende osv osv).
Med andre ord, man kan godt løse et problem og tilpasse sig selv / samfundet til en situation man ikke bevidst er klar over eksisterer. Det er ikke en nødvendighed at være klar over den er gal, mennesket tilpasser sig af sig selv, ubevidst...

Hvis vi skulle ændre vores samfund, så jeg helst man tog fat omkring konceptet "kapitalisme", det var måske et fedt koncept for 100 år siden, men jeg tror vi er kommet langt nok til at lave om på det.
Kravet om produktion og konstant vækst kan ikke efterkommes i en uendelighed. Spørgsmålet er, om vi har brug for alt det lort vi går og fremstiller? Og om ikke vi ville være mere lykkelige/veltilpassede mennesker om vi alle kunne have større økonomisk lighed og lighed i arbejdsbyrde...

Samfundet kunne fokusere på hvad vi har brug for, mad, bolig, underholdning og sikkerhed. Istedet for folk skal opbygge gigant store formuer, store villaer, biler og alt andet overflødigt vi faktisk ikke har brug for. Hvis nu bare søgen efter større personlig/social udvikling kunne være drivkraften i vores eksistens og ikke finansiel magt.
DET må være revolutionen, afskaffelsen af det unødvendige og ændringen af vores samfund så den enkeltes velfærd er det vigtigste. Fjernelsen af ulighederne i samfundet, til fordel for en større kollektiv bevidsthed omkring vores verden.

Bart

[ 27 Juli 2003: Besked ændret af: Bart ]

Medlem

Geografisk sted: København
Mange af de svar I søger som årsager til hvorfor verden er som den er m.m. kommer frem i en film med John Malkovich og Julia Roberts, Dr. Jekyll og Mr. Hide. Hele deres dialog kredser nemlig om dette emne, bla. spørger Malkovich Julia om hun nogen sinde er bange for sig selv...?!!! [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Vi er bange for os selv, hvad vi indeholder, vores sexualitet i sin reneste form, vores ubevidste osv osv., derfor søger vi bekræftelse udenfor os selv og søger tryghed og "sikkerhed" i forskellige sociale grupper.

Skulle I kede jer en dag med regnvejr, er filmen værd at se igen med andre briller på end at den bare er underholdning og et gammelt klassisk tema....og Malkovich spiller eniment!!! [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Medlem

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Bart:
Med andre ord, synes jeg du (Skatzo), ser lidt for dystert på hele situationen.<HR></BLOCKQUOTE>

Både og. Jeg har også en stærk tro på vores evne til at forandre de tilstande, vi har udviklet for os selv. Men jeg er personligt motiveret, idet jeg oplever, at reklamens ånd har magt til at forhindre mig i at være sammen med kvinder, fordi den er en telepatisk vekselvirkning, hvor der spilles på nogle instinktive mekanismer med, at det stimulerer den inflaterede seksualitet, at seksualiteten 'ligesom' er forbudt for nogen.

Den inflaterede seksualitet er, at hele det åndelige og personlige aspekt af relationerne mellem kønnene er under nedbrydning, sådan, at man udvikler en 'abstrakt' holdning til det at være en partner, søge en og have en.

Jeg repræsenterer en urolig energi, så længe jeg ikke må være med, en krigerisk ånd - jeg er ikke blot en idealistisk intellektuel, der prøver at hjælpe os alle sammen til noget bedre, nej, jeg er også et stædigt DYR, hvis vulgære motto er Fisse for fred!

Min kraft vokser år for år, uden at der sker noget. At der ingenting rigtig sker, skyldes, at reklame-åndens telepatiske felt akkumulerer en 'påholdenhed' omkring min person - der er en stilhed, en fortrængning. Men før eller siden bliver ånden for svag til at holde min psykiske kraft igen, og da vil pludselig ske en masse, tror jeg.

Kapitalisme eller ej - så længe, jeg holdes udenfor sexen af skjulte kræfter, vil jeg kæmpe imod med stadig mere udbyggede, avancerede intellektuelle metoder, eftersom mit indre dyr har en pagt med mit intellekt, hvor det på ubestemt tid er mit intellekts opgave at tjene mit indre dyr, foruden at tjene idealistiske formål -

- som mit indre dyr har forstået også er en ingrediens i lykken, fordi når man vil noget for andre, så er man erotisk intakt, så kan éns personlige seksualitet ej knægtes, ej undertvinges med psykiske kræfter alene.

Jeg mener, at vi skal tolerere, at nogen er rige, uden at vi selv skal stræbe entydigt efter penge; at stræbe entydigt efter penge er jo at være abstrakt, upersonlig, én, som intet vil udover nydelse og magt.

En sådan upersonlig tilstand er slet ikke anbefalelsesværdig.

Man må stræbe efter noget MERE end penge.

Man må ville en skønhed, der er personligt defineret - mere af denne særlige skønhed, måske VIA anvendelse af kapital.

Elementære behov...herunder behov for fællesskab, kontakt, kropslighed, kønslighed.

Det er alligevel svært at tilfredsstille alle per politisk dekret. Det risikerer at blive en totalitær konstitution, hvor en kommunistisk takt og tone tilgengæld kommer til at undertrykke det fantasifulde, frække og vovede, som netop INDGÅR i både kapitalisme og reklame, men som er blevet forvrænget af en bagvedliggende livs-angst + seksual-angst/intimitets-angst forklædt som det sammes drevne dyrkelse + ...en bogholder-agtig snusfornuft, der tror, den kan sætte sig udenfor livet og fra dén kant manipulere med livet, selv uberørt.

Troen på uberørthed, måske? - et centralt sygt element i den syge tilstand, jeg beskriver? Tja...

Kravet er enkelt: Fisse for fred!

[ 01 2003: Besked ændret af: Skatzo ]

Medlem
Brugeravatar

den vestlige verden er ved at være fuck-t up
SKRÅÅÅÅÅL og FISSEEEE . Hvor er det en sufistikeret måde at feste på. jeg føler at vi i virkeligheden generelt er meget distanserede over for hindanden og samtidig meget overfladiske.

V Nemesis

Medlem
Brugeravatar

Jeg er bekymret over hvordan vores fælles fremtid ser ud. vil meneskeheden være moden nok til at takle fremtidens kriser.jeg tror at vi er ved at udvikle en global depresion, jeg ønsker os alle sammen held og lykke. [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Hvis en sådan person, som G0dkilla nævner, begyndte at tænke så meget, ville personen ikke have det godt. Hvorfor ødelægge det for dem? Nu har de det godt, lad det blive ved dét. Bare fordi I har trænet den indadgående tankegang frem for den udadgående. Kan I overhovedet fungere sammen med andre mennesker??????? Skat - jeg tror på, at uvidenhed er en herlig ting, og at man kan vide alt for meget. Du burde misunde andre deres evne til ikke at tænke, for jeg tror på, at du tænker for meget, og jeg tror ikke på, at det er godt for nogen. Du lægger mærke til alt - hvor har jeg set dét før? - Hos en paranoid på trip.

"Lad os udslette vores identiteter og i stedet bære et mærke, som vi kan identificeres med."

- Nej, "lad os finde vores identitet, lad os skabe en identitet, lad os have noget konkret, vi kan basere vores identitet på".

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Samfundet som det er idag i den vestelige verden, er et resultat af materialismen - dvs. det faktum at vi har glemt ånden, men jeg kan trøste folk ved at sige at vi er på vej op igen til at finde ånden, vi har været forbi den dybeste periode og nu er vejen op, samtidig er den dog på vej ned for den vestelige kultur som den ser ud idag, dvs. materialismen, det går ikke så hurtigt men det sker, det skrider stille og roligt frem, som en bølge som stadig tiltager i styrke og til sidst oversvømmer denne materialistiske kapital verden med flydende sjæl...

Its not over, its going on.. Its going on!

Medlem

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af PsyGoa:
Du burde misunde andre deres evne til ikke at tænke, for jeg tror på, at du tænker for meget, og jeg tror ikke på, at det er godt for nogen.<HR></BLOCKQUOTE>

Er det heller ikke godt for nogen, at jeg ud af mine tanker kreerer et nyt og blomstrende univers, der vil kunne besøges og udforskes af mange fremtidige generationer?
[img]images/smiles/icon_sad.gif[/img] [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img]

[ 03 2003: Besked ændret af: Skatzo ]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]