Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 23:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Wikipedia:
    En vrangforestilling (græsk:παράνοια paranoia af παρὰ, parà, "ved siden af" & νοῦς, noûs, "forstand") er en idé eller forestilling, som for personen fremtræder fuldt virkelig, men som ikke objektivt er forankret i realiteterne.
    Vrangforestillinger er sindssygelige og kan optræde ved mange former for sindssygdom, men især ved (paranoid) skizofreni.

Eksempler:
    Storhedsforestillinger (megalomane vrangforestillinger): Ideer om egen storhed og magt.
    Depressive vrangforestillinger: Personen føler sig skyldig i alle slags ulykker.
    Forfølgelsesforestillinger: Man bliver forfulgt eller nogen planlægger en sammensværgelse.
    Selvhenførende vrangforestillinger: Nogle holder øje med en.
    Bizzarre vrangforestillinger: Forestillinger der er fuldkommen utænkelige som eksempelvis at man stammer fra en anden planet, denne type ses især ved skizofrene.[12]
    Jalousi forestillinger (Paranoia zelotypica): Ideer om ens partner er utro.
    Tankepåvirkningsoplevelser: Fx oplevelsen af at ens tankerne bliver sendt ud gennem en radio, så alle kan høre dem (tankespredning), at ens tanker kan høres af andre (tankehørlighed), at ens tanker giver ekko inden i hovedet (tankeekko), at andre kan sætte tanker ind i ens bevidsthed (tankepåføring) eller at andre kan fjerne ens tanker (tankefradrag).
    Styringsoplevelser: Oplevelsen af at andre personer overtager kontrollen med ens tanker eller følelser.

Nogen der han noget spændende at fortælle angående vrangforestillinger. Oplevelser, teori'er, fordomme, fakta ellers fiktion. Alle input er velkommen inden for emnet.

Senest rettet af Lecabra 17 dec 2009 15:39, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

Har en del oplevelser da jeg har diagnosen Paranoid Skizofreni / latent skizofreni og Narcíssistisk Personlighedsstruktur.

Oplever for det meste hører halucinationer som siger jeg skade mig selv fordi jeg ikke hører til i denne verden,
og i større selvskaber kan jeg opleve flere stemmer der siger jeg skal slå udvalgte personer ihjel.
Har også før oplevet syns forstyrelser (en lille pige (ca. 8 år)) som tog sit eget liv og derefter tog fat i min arm og så jeg skulle følge hende.´
Men i nogle situationer føler jeg mig som en hemmelig agent, går og analysere folk og skriver små noter i mine tanker om hvad folk tænker om mig, kan hører folks tanker sommetider. (i dårlige perioder)

- Skal lige siges jeg er vel medicineret og ikke har disse oplevelser så tit.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Jeg ser vrangforestillinger som en positiv og en negativ ting, fordi det både kan gavne individet men også skade. Her tænker jeg kun på selve individet, der lider under diagnosen.

Jeg har selv relativt lidt erfaring med grandiøsitet, som jeg selv vil kategorisere som en vrangforestilling.

@Psychica Dejligt at høre din historie. Hvilket præparat bliver du medicineret med?

Medlem
Brugeravatar

Jeg fik engang en hash-psykose. Under psykosen havde jeg vilde humørsvingninger.
Jeg havde mange forskellige syge teorier som var bygget på meget spinkle grundlag.
For mig var teori'erne lige så troværdige som andre tilstedeværelsen af andre personer i lokalet.
Jeg tror ikke at jeg hallucinerede, men det med en hemmelig agent kan jeg godt genkende.
I mit tilfælde var jeg bare overdrevet intelligent og staten var ude efter at få mig fra "undergrunden" over på deres side.
Det var en hash-psykose som jeg fik for flere år siden. Jeg var på psykiatrisk, fik medicin og blev trappet ud af det igen.
Vrangforestilling er jo ikke godt, men jeg må indrømme at det kan føles godt at tro at man pludselig er overdrevet værdifuld.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 7 seas yaarrrg
lecaba jeg prøvede noget af det samme her til sommer... jeg fløj rundt udenfor vores univers og kunne derfor se hele opbygningen af alle universer..på det tidspunkt følte jeg mig også voldsomt klog efter som jeg jo lige ( som jeg tolkede det på det tidspunkt) havde set guds bygge-plan over hele universet og det udenfor...vær gang vennerne prøvede at komme i kontakt ´´dykkede´´ jeg bare længere ned og opfattede det som gud der var ude efter mig fordi jeg havde set for meget xD

Medlem
Brugeravatar

Var det et trip?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Ja, piratråm, undrer det samme. Uddyb gerne:)

Medlem
Brugeravatar

Det må du meget gerne Paul :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 7 seas yaarrrg
trip kan man vel godt kalde det, forudsaget af kraftig alkohol indtagelse og noget bønne :D

en trip rapport kunne måske komme på banen..for fedt var det ihvertfald xD

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Triprapport nu! Det lyder vildt. Medmindre du anvender mange metaforer. Men selv hvis dette er tilfældet, så lyder det som en god aften.

Medlem
Brugeravatar

Synes tit jeg har tankeekko når jeg er godt skæv.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]