Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 19:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Citat:
... I en sag om narkotika, hvor en ustraffet person smugler 250 gram heroin ind i Danmark, vil domstolen vil give op til to et halvt års ubetinget fængsel. Danskernes dom falder ved første vurdering blot på op til seks måneders ubetinget fængsel, og efter lidt betænkningstid kræver danskerne slet ingen fængselsdom til narkosmugleren...

Resultatet af den nye undersøgelse vækker glæde hos retsordfører i Radikale Venstre, Lone Dybkjær.

- Vi har hele tiden ment, at hårdere straffe ikke løser problemerne, og det er da interessant, hvis befolkningen heller ikke folk går ind for det og måske forstår, at der skal en forebyggende indsats til, siger Lone Dybkjær.

http://www.bt.dk/krimi/danskerne-vil-doemme-mildere

Ved godt det er bt der bringer artiklen, men det da et skridt i den rigtige retning.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Jeg forstår ikke.
Hvad er der godt idet ?

Opmuntre det ikke bare folk til at smugle mere narko, og sælge mere os.v ?
Og er det godt ? helt ærligt.. vi ved jo godt hvor vi skal få vores knark, ikke ?

Hvorfor har vi brug for mere af det..

Syndes ikke at narkotika skal blive lettere tilgængeligt end det er i forvejen,
det ville næsten være uhyggeligt.

og bare rolig, angriber ikke, stillerbare spørgsmål.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det positive ved denne artikel fra mit synspunkt er, at danskere ikke længere ønsker hårdere straffe, men at man giver mildere straffe eller slet ingen straf. Når at danske politikere laver rusmiddel politik, set fra et historisk synspunkt, så laves lovgivningen ofte så at den passer gruppen af danske middelborgeres tankegang. Dvs. at når den normale middelmådige dansker vil have mindre/ingen straffe i fremtiden. Så betyder det at der faktisk er en chance for at det sker i fremtiden hvis tendensen holder.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg tænker bare at visse personer er ustabile, og ville have
lettere tendens til bare at smugle narko istedet for at lave en uddannelse,
eller bare at sælge det, self skal der være staffe, og folk skal da brænde
nallerne hvis de smugler 10 kilo heroin over grænsen.

Hvorfor skulle de ikke det ?
Og andre personer kunne også have tendens til lettere
at falde i et misbrug, ustabile som ikke har fået hjælp indu,
og vælger at selvmedicinere fordi det pludselig er så let tilgængeligt ....

Jeg syndes det lyder som en dårlig ide, indtil nogen har forklaret mig ordenligt
hvad HR er i dette ? det lyder jo bare som om ( yay nu skal jeg ikke gå og være bange for at blive nakket )

Admin
Brugeravatar

Jeg synes i det hele taget milde straffe er en god idé. Nu synes jeg i forvejen vi er ret gode i Danmark (pånær økonomisk kriminalitet vs. beskadigelse af andre mennesker) i forhold til udlandet. Jeg synes ihvertfald ikke, vi skal have strengere straffe. USA er et udmærket eksempel på, at strengere straffe ingen effekt har. Udover at ødelægge livet for nogle mennesker, udhule statsbudgettet osv.

@eskapisme: Jeg tror ikke, narko blir lettere tilgængeligt, fordi der i visse sager falder lidt mildere straffe.

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
^Enig.

Vanvidet fra USA med f.eks. 4 x livstid eller 900år er jo helt åndssvagt, og noget, vi efter min mening, skal styrer væk fra her hjemme.

Specielt i forhold til personkriminalitet tror jeg at man skal satse mere præventivt, og komme ud og tage fat om roden på problemet, inden skaden er sket. Selvfølgelig mener jeg at folk som udøver kriminalitet skal straffes på en eller anden måde, men jeg tror ikke på at denne tendens med strenger straffe gavner nogle, hverken individet eller samfundet.

Men det er en svær problematik, og jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige, hvordan jeg står, hvis jeg får rå umotiveret vold (f.eks i form af hjemmerøveri, overfald) helt ind på livet. Men det er selvfølgelig også der at magtens tredeling kommer ind i billedet, og skal agere forbillede. :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Eskapisme: Du tager måske ikke stoffer?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Det handler også om hvor meget man vil ødelægge folk, som straf for en offerløs forbrydelse. - Og hvor meget alle os andre skal straffes over skatten.

Det er alt andet end billigt at have folk i spjældet - og det gør ikke sagen bedre, at de fleste mister deres job/uddannelse når det hænder, og derfor også skal gå som arbejdsløse.

Slår man det sammen med at folk oftest ender med at tage narko i fængslet og ikke forbedre deres levevej efter opholdet, er hele "straf-projektet" jo fårk up.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Det er en undersøgelse lavet af Politiken, og der er to andre cases man kan tage stilling til. Debatten er ret ophedet, men ganske interessant at læse lidt med på...

@eskapisme: Det er dælme en hyklerisk indstilling til tingene!

Edit: http://politiken.dk/debat/article1039930.ece

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

@noname:
Hvor er linket til Politiken? :roll:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

slap dog af ?
Jo jeg tager da knark af og til, men bliver jeg nakket må jeg også tage straffen.

Syndes ikke at man bliver for hårdt dømt i Danmark, jeg syndes at vores narkolovgivningen er fair.
Det er jo bare min mening, og fint at i har en anden.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg har også mine tvivler på det danske folkeskole system.

På hvilket grundlag mener du at den nuværende lovgivning er god?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Eskapisme: Det er fair nok at du kommer med din mening. Den ser dog for mig ud til at være ret uinformeret og uovervejet. Men det kan være jeg tager fejl, og derfor vil jeg stille det samme spørgsmål som Obama ovenfor: Hvorfor mener du at narko skal være forbudt? Og hvilken gavn gør forbudet, og for hvem?

Jeg vil meget gerne uddybe overvejelserne bag mine synspunkter, men først vil jeg gerne høre svaret på ovenstående spørgsmål. Helt grundlæggende kan jeg dog sige at det for mig er meget tydeligt at narkoen er kommet for at blive, uanset om man kan lide det eller ej. Derfor bør vi ikke spørge os selv om hvordan vi kommer det skrækkelige narkomisbrug til livs, for det er simpelthen ikke muligt. Det korrekte spørgsmål er: Hvordan forholder vi os mest konstruktivt til det faktum at der tages narko? Svaret på dette spørgsmål ligger af mange gode grunde(som jeg gerne vil uddybe for dig senere) ikke i at forbyde stofferne og straffe dem som trodser forbudet, men derimod ved at lave en fornuftig regulering.

Men lad os først høre: Hvem har gavn af forbudet?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg har ikke sagt at jeg syndes at narko skal være ulovligt.
Og det er ikke alt narko jeg taler om, men jeg ville da blive ked af det
hvis det blev lovligt at stå og dele heroin nede på hjørnet, og alle gjorde det frit og åbent
( heroin ! kom og køb deres heroin her )

Gider egentlig ikke at diskutere det, for så skal jeg skære alt ud i pap og forklare alt ting,
om hvordan jeg har det med det hele, og det er jeg egentlig ikke interesseret i,
men jeg bliver vel åbenbart nød til at sige et eller andet her, nu når jeg har åbnet munden.

Jeg kan bare sige så meget at jeg ikke syndes der er nogen grund til at sænke straffene.

Der er stoffer der bør tages grundigt til overvejelse af regeringen, om det er " stoffer " eller ej syndes jeg,
altså ting der bør være lovlige som svampe, hash,ligesom Holland, men stærkt narkotika syndes jeg ikke der
er nogen grund til at det kommer til at flyde med mere af det, her er rigeligt i forvejen, og alt for mange unge på 13- 14 år jeg ser der sidder og sniffer lort.

Det behøver her altså ikke at være mere af.
nej tak til stimulanserne, de burde ikke være lovlige
og igen, vi kan da måske blive enige i at narkomaner skal have lov til at fixe, og alt det der,
nu når de har rodet sig ud i lortet, men at gøre det lovligt ? ja.. hvad ville det så nytte ?

Det eneste rigtig gode jeg kan se ved lovliggørelsen af visse stoffer er at man ikke støtter
alt det lort der foregår nede i andre lande, narkomafia os.v.

Folk der syndes at ALLE stoffer burde være lovlige har ikke tænkt sig godt nok om.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
@Eskapisme: Du glemmer, at med en legalisering er der mulighed for regulær oplysning om effekt og anbefalede mængder (som med alkohol i dag). Ydermere vil du netop ikke se salg på gadehjørner, da en legalisering vil muliggøre salg i butikker. Det illegale marked og risikoen for "lort" som du kalder det vil derfor være stærkt minimeret. Legalisering vil også åbne for en af-tabuisering, så unge kan snakke med deres forældre om narko og deres oplevelser i den forbindelse, og den unge risikerer dermed ikke at ende i nær så meget lort, fordi han/hun ikke skal gå og skjule sit forbrug hele tiden.
Det er ikke alle mennesker, der vil gå amok i en kæmpe narkofråder, hvis vi fik muligheden for at få legaliseret en række stoffer. Det er simpelthen ikke alle, der finder det interessant, og mange af dem, der finder det interessant kan sagtens finde ud af at styre deres forbrug, uden at det skader deres liv.

Har du det godt med selv at være kriminel, bare fordi du har lyst til at beruse dig på andre måder end ved indtag af alkohol? Jeg ved hvertfald, at jeg synes det er dybt uretfærdigt, for der er masser af danskere, der skaber sig og laver væsentligt flere problemer pga alkohol end pga narkotika.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er heller ikke alle jeg snakker med, der er interesseret i at drikke alkohol.
Du glemmer at alkohol er et af de stoffer der dræber flest unge mennesker.
Tænk frem ! hvad vil der ske ?

Er man en klog bruger, går man på nettet som her og får sine oplysninger,
har man ikke tid til sådan noget, har man heller ikke tid til at leve ;) groft sagt.

Ja jeg har det udmærket ved at være kriminel, og om stoffer blev gjort lovlige
eller ej ville jeg nok i fremtiden altid være det,så længe jeg mener at det jeg gør
er rigtig vil jeg skide på hvad loven siger :) jeg er aldrig blevet nakket med noget
hårdt på mig og det bliver jeg heller aldrig, det er jeg alt for forsigtig til.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Eskapisme: Jeg ved ikke om du har læst eller hørt om alkoholforbudet i USA, men det er simpelthen skoleeksemplet på hvorfor forbudspolitikken er katastrofal. På grund af alkoholforbudet kunne gangstere som Al Capone tjene millioner af dollars og opbygge en kæmpe organisation. Og samtidig var der ikke nogen reduktion i antallet af folk der drak alkohol.
Præcis det samme sker lige nu: Kriminelle organisationer tjener milliarder på narkohandel, og disse penge går bl.a. til finansiering af terror, bandekrig i Kbh, diverse paramilitære grupper rundt omkring i verden. Lige nu er der en decideret krig i Mexico, hvor næsten 30.000 mennesker er døde inden for de sidste 4 år, alt dette skyldes narkoforbuddet. Når du støtter at narko skal være strafbart, bakker du den politik op.

Samtidig må du huske at alle dem der virkelig har tendenser til problemer med stoffer, de er formentlig allerede ude i et massivt misbrug i dag, på trods af stoffernes ulovlighed. Misbrug ender man ikke bare tilfældigt i, der er altid en alvorlig psykisk ubalance bag. Derfor er et forbud med til at gøre livet meget mere besværligt for de folk der i forvejen har det svært. Du spørger, hvis det blev lovligt, hvad ville der ske? Det skal jeg sige dig: der ville blive flere som prøvede stofferne, men færre der gik helt ned på dem. Og alle de ovenfor beskrevne virkninger af forbudet ville forsvinde. Hvad tror du der ville ske?

Det er muligt at der findes gode argumenter for opretholdelse af forbudet, jeg har bare ikke hørt dem endnu.

Og husk, mit ærinde er ikke at "få dig over på mit hold", men simpelthen at gøre dig opmærksom på konsekvenserne af det du mener.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Okay yeti :)
Det var en udmærket logisk forklaring der passede mig godt oppe i hovedet.
Men gælder det virkelig alle stoffer ? alt ... ? vil du gerne have det ?
Det tvivler jeg stadig stærkt på om jeg vil ...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Du er ikke bedre end de venstre og konservative medlemmer af folketinget som stadig går ind for et forbud, fordi de simpelthen ikke kan overskue alle de "forfærdelige konsekvenser" det dog må få for vores samfund. For som du jo selv siger, vi har jo allerede alkohol, hvorfor gøre det værre?

Stofferne forsvinder ikke fordi at straffende bliver hårdere, kig endnu engang på USA og se hvor store sociale problemer de har grundet deres utrolig hårde politik når det kommer til denne slags offerløse kriminalitet. Men en legalisering vil en regulering være muligt. De junkier som allerede har ødelagt alle fremtidsplaner, vil kunne få udleveret et fix et par gange om dagen, som man er begyndt på i Kbh. På denne måde slipper junkierne for at skulle lave indbrud og tyverier til flere tusinde kroner om dagen, bare for at kunne få deres fix. Og i stedet få det udleveret af staten, som fremstiller heroin til en brøkdel af den pris som junkierne skal give på det sorte marked. Kort sagt, fordi at der ikke er 50 mennesker hele vejen fra Afghanistan til Nørrebro som hver især gerne vil have en bid af denne lukrative kage. Altså.. vil en legalisering skaffe færre kriminelle misbrugere, både grundet af at deres stof ikke længere var ulovligt, de kan nu få det udleveret gratis, plus at der vil være mange danske hjem som ikke længere fik indbrud fordi at der var en junkie der skulle ha penge til det næste fix. Oh hov hov.. minsandten om ikke også at forsikringspriserne ikke også vil stige mindre, og være lavere i de i forvejen belastede områder, altså.. vil en legalisering også hjælpe almindelige danskere, som bare er kommet til at bo det forkerte sted, uden selv at tage narko.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

taler du til mig eller os alle sammen her ?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]