Tak for din kommentar, yeti, jeg har besvaret nogle af dine spørgsmål efter bedste evne.
yeti: "Nu vil jeg godt blande mig, selvom det ikke er mig du skriver til"
Du er meget velkommen til at blande dig - jeg repræsenterer den zittergongske affinitet til fertilt kaos, hvor alle uden regler må lade deres stemmer høre, fordi den største visdom ikke findes i gamle vismænd, men i det åbne, i høj grad ukontrollerede fælleskor. Bevidsthedernes synergi. Nyd lige denne tanke: Tråde er meget svære at afspore, så længe åbenhed, direkthed og spontanitet opretholdes. Giv slip! (som buddhister siger

Med "For mig ligner det åndelighed gone cucumber med endnu en omgang betrayal of the poor flesh-essence" mener jeg at mange kloge og af og til for verdensfjerne hoveder i for høj grad deler det åndelige og det fysiske, kropslige - inkl. hokuspokus-forestillinger om munke, der kan flyve ved tanrkens kraft o.lign. Det er ikke oplysning for mig at se. Desuden ses bort fra at enhver form for "frydefuldhed" opleves gennem kødet, kroppen.
yeti: "Du glemmer tilsyneladende at stille spørgsmålet "hvem/hvad er dette "selv" som opretholder sig selv?".
Ok, så stiller jeg spørgsmålet - nævner bare lige, at selvet efter min mening er en individualiseret udgave af den fællesmenneskelige intelligens-kvalitet-attribut ved den (selv:)bevægelige højt organiserede samling af stof, der udgør den menneskelige krop. Ret simpelt, egentlig. Og dog så betagende komplekst. En både afhængig og uafhængig eksistens. Men hvad siger du (og din buddhisme) at "selvet" er? (udover at "selvet" selvfølgelig bare er et ord, vi skal enes om definitionen på eller finde et andet

yeti: ""Det med et "hinsides" må du længere ud på landet med, det er nok nærmere kristendommen der opererer med det begreb. Jeg er i hvert fald ikke stødt på det i zenbuddhismen. Og genfødsel er måske nok noget der nævnes, men det indtager på ingen måde en vigtig plads. Fokus er på opvågnen til virkeligheden, og når du så er vågen kan du se verden, og ikke blot dine (vrang)forestillingers "virkelighed"."
Ok, godt ord igen og "opvågnen til virkeligheden" er absolut også en hovedmission for mig. Så jeg spekulerer lige på hvordan fanden vi skal få noget god, gammel, oplysningssøgende dualisme ind over her

Har du en idé?
yeti: "- Hvem har snakket om en menneskelig entitet uden krop, før du bragte det på banen?"
Jamen ok, så er vi enige. Er der mere til det?
yeti: "- Hvem har foreslået at tro på et hinsides, udover dig?"
Jeg erindrer at have hørt om en mellemlivstidsperiode indenfor tibetansk buddhisme.. kan nogen tage stilling til det her?
Sluttelig: Hvad kan buddhisme bidrage med, som de hårde/ bløde videnskaber plus diverse fri filosoferen ikke i forvejen tager sig af? Jeg ved at disse også er buddhistisk inspireret; så kan man ikke betragte buddhisme som en delmængde af videnskabelig verdensopfattelse?