Til Woody #3
"At flyve er det fedeste! Jeg startede også ud med at sådan hoove lidt over jorden, lige så stille "trille" frem ad. Men når man først finder ud af fidusen, hvordan du styrer farten, højre/venste osv så er det faktisk ret let at ... bare sætte af og flyve. Ved ikke hvor meget du har gået op i lige flyvning, men du kan flyve så hurtigt at du faktisk ikke kan se det på jorden - som i et tog når du ser ud af vinduet (hvor den bare lige kørte 1000km istedet)"
Det at flyve kommer ofte, specielt hvis jeg vil flygte fra noget i drømmen - ligemeget om jeg er bevidst eller ubebevidst i mine drømme. Jeg er faktisk højdeskræk, så det er lidt underligt:-)
"At du ikke kan gå i dine drømme er lidt trist Jeg tror det hænger sammen med at du faktisk er ved at vågne, når jeg er ved at være for bevist at jeg lucid drømmer og glemmer at huske mig selv på at jeg lucid drømmer (svært at forklare hehe) så kan jeg heller ikke røre mig, og 2-3 sekunder efter vågner jeg rigtigt. Jeg tror tanken finder sin "rigtige" krop og styrer ikke drømmens krop da det ikke er virkeligt for den mere ..."
Det lyder meget rigtigt, ofte er der ikke langt fra at vågne op når jeg har en lucid dream. Jeg kan dog godt være længere tid i det stadie uden egentlig at vågne op, ligesom man "hænger lige under at være vågen"... Pludselig bliver alt bare sort og jeg kan kun høre mit hjerte slå og lungerne trække vejret, det er altid sådan lige inden jeg vågner op.
"At du glider ud af drømmen kan du også godt undgå ret "let", men det kræver meget vilje i lucid drømmen ... Der er nogle øvelser du kan gøre for at holde dig i drømmen, som at stå stille og råbe rigtig højt "jeg drømmer, jeg drømmer ..." osv, det virker faktisk ret godt - men det bedste jeg har haft success med er at stå stille, så lige så stille svæve og dreje rundt så hurtigt man kan - det giver virkelig en lucid drømmen tilbage - dog ikke det samme sted .. hmmm"
Sjovt nok, det har jeg faktisk prøvet engang, det der med "jeg drømmer jeg drømmer", og jeg kan huske at det rent faktisk blev nemmere at kontrollere drømmen. Det er kun nu jeg læser det at jeg kan huske det. I det hele taget også bare rende rundt og forklare dem man møder i drømmen at man drømmer osv, snakke med dem og alt det der.
"Der er massere af ting der kan tricke en lucid drøm - som jeg tror jeg har nævn i det først topic jeg skrev for et stykke tid siden - f.eks kiggede jeg tit på min mobil, checke hvad klokken er, kigge væk og se igen ... hvis du drømmer, er klokken noget HELT andet - 100% hver eneste gang. Andet er, spørg dig selv - hvordan er jeg kommet her, kom jeg med bus, hvad lavede jeg tidligere idag ? ... i en drøm har du ingen anelse hvad du har lavet - jeg har ihvert fald ikke (kan vel kun snakke for mig selv her alligevel heh). I mine drømme kommer der tit nøgne kvinder (ups i said it), se det er en tricker der virker hehe"
Der er ingen mobiltelefoner i mine drømme - Kunne selvfølgelig prøve at trylle en frem. Til gengæld er der mange computerere og computerprogrammer + alm telefoner... Det er meget fra mit arbejde af faktisk, hvilket jeg hader. Nej, elektronik virker tit ikke, f.eks. brugte jeg hvad jeg opfattede som flere timer i nat på at bikse med at sætte en ADSL forbindelse op, lortet ville bare ikke virke, og i hele drømmen følte jeg mig MEGET træt og kunne næsten ikke holde mig vågen til at sætte den skide ADSL forbindelse op... Nassede mig til en sodavand så jeg kunne få lidt sukker osv... Rigtig dårlig drøm, at drømme om arbejde er sgu sørgeligt. Ellers har jeg tit drømt om at være i krig, der vil geværet ofte ikke virke, andre gange virker det fint - Meeeen, det er tit lortet ikke dur. Jeg synes at kunne spore en tendens til at hvis det går mig godt i mit liv, virker geværet, går det mig skidt virker det ikke. Den anden nat, blev geværet væk, fordi det krympede og blev 8cm kort, billige lort tænkte jeg, og fandt en håndgranat istedet for (den virkede) :-)
"Jeg tror det er personen der ikke har kontrol over sine drømme, at han faktisk ikke ved at han ER bevist om det - men bare ikke kan styre det - og derfor tror det er underbevist."
Jeg ved ikke, det må vel også være individuelt, jeg har helt sikkert haft drømme der var meget nemme at tyde og forholdte sig til ting i mit liv - Men hvorfor så ikke bare skildre dem som de rent faktisk var istedet for via metaforer og lign?
"Jeg tror du finder ud af det ikke er underbevist - men at du bare ikke kunne kontrollere det ret godt."
Kan selvfølgelig være, men lad mig vende den lidt, hvis jeg ikke kan kontrollere min drøm ret godt, hvad kontrollere så drømmen ? Er det bare en drøm løbet af sporet, eller er det mine følelser, angst, længsler osv der har kontrollen ? Jeg tror nok mest på at det er en kombination af ting, til et vist punkt kontrollerer jeg jo min egen reaktion over på hvad der sker, imens at noget andet i mit hovede kontrollere de andre begivenheder. Det at de andre begivenheder er til stede i drømmen, men jeg ikke bevidst kontrollere dem må jeg være ensbetydende med at jeg ubevidst skaber drømmen, hvis jeg ubevidst skaber noget, må det vel være der min underbevidsthed påvirker mig - medmindre jeg da helt har misforstået hvad man mener med "underbevidsthed".
"Ja ens hoved er fanme noget underligt noget heheh, prøv f.eks at tage batteriet ud af din mobil i drømmen, hmmm den "virker" stadig ... tænd en kontakt sluk igen ... virker den ? nej vel ... alt elektronisk virker aldrig. For din hjerne må ikke kunne fatte hvorfor elektronik virker, den kan kun se hvad der sker når du trykker "der" - men kan ikke sammen sætte din viden om elektronik og selve billedet af mobilen etc."
I nat, da jeg drømte om at sætte en ADSL forbindelse op tastede jeg en IP adresse på tastaturet ved at koncentrere mig om at ramme de rigtige taster, dem ramte jeg, men der stod noget andet på skærmen ala 192.160.1.100, der skulle stå 192.168.1.1 - Jeg fik først det rigtige tal tastet ind da jeg brugte blindskrift og koncentrerede mig om hvad der skulle stå på skærmen, istedet for hvilke taster jeg trykkede på. Så det er nok mere med at se hvad man vil gøre, istedet for hvordan man vil gøre det.
"Det sjove ved folk, spørg dem du ser i drømmen - hvor gammel er du ? hvor er det nu du bor ? og hvis du ikke ved det iforvejen, så får du dig en god griner En person der faktisk ikke aner hvad han hedder eller hvor gammel han er - god tricker ? jeps hehe"
Det vil jeg prøve, jeg har prøvet at snakke lidt med folk, men synes de fleste er lidt kedelige i det:-) Måske skulle man trylle Ghandi frem, eller Einstein, og høre hvad de har et fortælle istedet for.
"Jeg tror du ville finde det sjovere når du faktisk bare kan snuppe en bil, køre sindsygt hurtigt i den ... eller ta fat i en mand - fuck af, det er min drøm - så tænke han flyver væk - hmm hehe ALT kan lade sig gøre ... alt hvad du kan tænke dig til."
Jo, men det har jeg også prøvet - Altså, at have et niveau af kontrol sådan at jeg kunne gøre disse ting, men jeg syntes stadig ikke at jeg havde 100% kontrol over drømmen, der var stadig ting jeg ikke kontrollerede. Jeg er dog sikker på at du har ret, at hvis man specifikt går efter at opnå kontrol igennem træning og med de teknikker du nævner, så kan det lade sig gøre. Jeg kan dog godt li at der er noget der er ukendt, noget jeg ikke kontrollerer, på den måde synes jeg man tilfører drømmen et element af realisme der ellers ville mangle. Eller, måske skulle jeg hellere sige, at jeg er bange for at drømmen mister realisme, idet jeg jo ikke har prøvet at have 100% kontrol over det.
Nu vi snakker om sjove ting at lave i sine drømme har jeg lagt mærke til, at der et sted imellem drøm og det at vågne op er et stadie for mig, hvor jeg kan lave det vildeste musik inde i hovedet. Nu hører jeg psytrance, og jeg har aldrig hørt så fed musik som i mine drømme.... Det kan jeg stærkt anbefale at prøve at eksperimentere med, hvis man får muligheden. Altså, ikke lave musik som i sidde og bixe med instrumenter, men bare føle sig frem så musikken kommer frem, af sig selv, inde i ens hovede :-)
MVH
Bart
|