Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jun 2025 17:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
Medlem

Nahh jeg leger ikke djævlens advokat. Jeg tror ikke på en Guddom og intelligent design som sådan. Jeg tror religion udnytter og tjener masser af gode knejster på at folk tror på, eller kan mærke at der er en eller anden form for energi i Universet.
Her er en god forklaring Alan Watts har givet:
Hvis et rumskib for milliarder af år siden kom forbi Jorden ville de bare sige "det er bare en omgang sten". Og hvis de så kom forbi i dag ville de sige "ah, der er liv osv., det har altså gjort noget intelligent."
Hvis du har læst min sidste kommentar forklarede jeg mit synspunkt deri.

Alt er ét: Partikler hænger sammen ligemeget hvor langt de er fra hinandan. I Geneve fyrede de 2 fotoner i hver sin retning, og hvis de gjorde noget der havde effekt på det ene havde det virkning på det andet i selvsamme øjeblik (100.000 gange hurtigee end lyset) ligegyldigt hvor langt fra hinanden de var.

Bevidsthed er grundstenen for stof: Når der ikke er noget der observerer stoffet har det potentialet til at være flere steder på en gang. Det er bare en omgang energi i form af bølger, det er først når en bevidsthed observerer stoffet at det får en plads i følge partikel-bølge dualitet.
Dvs. at bevidsthed ligger til rod stof som vi kender det. Måske er det lige at strække den at kalde det for "rimeligt underbygget", sorry 'bout dat, sådan opfatter jeg det bare. Men det er i hver fald sikkert at bevidsthed spiller en stor rolle i forhold til stof.

I øvrigt vil jeg lige sige at jeg ikke troede det gik ud på at tørre røv med hinanden, men jeg er også stor fan af Zittergong =]

Mht. bevidsthedsbegrebet synes jeg da det er lidt snæversynet kun at forholde sig til 'eksakte videnskaber'. De skal helt sikkert bruges. Men i forhold til et så stort begreb som bevidsthed er det jo lidt begrænset. Man kan sagtens pege på det præfrontale cortex og sige dér og dér sker sådan og sådan, men en oplevelse er jo noget fuldstændig andet og er alt hvad der eksisterer i virkeligheden (tror jeg på). Så når du spiser Halugensvampe kan man godt sige at dét kemikalie stimulerer dén del af hjernen, men det er jo lidt tomt i forhold til oplevelsen, hvis du forstår hvad jeg mener? Med det sagt er sådanne videnskabe selvfølgelig utrolig vigtige.

Medlem

@denne tråd
Jeg er fan af dig og dine, dig, mig, jer, os!

@Halugenlampe
I fht røvtørring med folk bruger jeg den gerne i en vis, begrænset udstrækning, om der er krig på de intellektuelle rageknive. Ingen hemmelighed at jeg blev smidt ud fra både digte.dk, Fyldepennen.dk og - hold fast :) - anarkistisk debatforum. Men jeg synes overhovede ikke at man kan decimere til den slags traditionel dualisme i tråden her. Her er udveksling, der får det til at skvulpe i legemsvæskerne, gensidig respekt. Argumenters, verdensopfattelsers kamp, mærkes godt nok som aggressioner i de dejligt primitive dele, men vi o.p.l.y.s.e.r også hinanden & ain't that bloody marvellous?!?
;-)
Jeg er helt med på dit hardcore scientiffede udgangspunkt. Jeg elsker kød, blod, fakta, al slags videnskab - men også helt uhæmmet fabuleren. Uden sidstnævnte tror jeg heller ikke vi kommer en meter med videnskab.
Og det er jo ikke kun stoffet, men også kvaliteten ved det. Vi er organismer sammensatte på så højt et plan, at vi (selvfølgelig) ikke fatter det. Videnskab er vejen mod mere viden, og den vej er uendelig lang. Og det er megaprimitivt at hælde heroin efter problemkomplekser. Morfin er ok, når man er såret i felten eller er ved at blive ædt op af cancer. Men sådan en gang heroinsk (m)orfeus virker jo ikke ordentligt længe. Og den indstilling har jeg til de fleste såkaldt narkotiske stoffer; at vi egentlig kan bedre selv helt uden. Men jeg er jo så blandt andet her for at afprøve den holdning !

@ErkendelsensDøre
Dit foton-eksperiment er et godt, gammelt eksempel på en erkendelsesgrænse for nutidens videnskab. Lysets (top)hastighed er en absolut grænse og alligevel sker den beskrevne "kommunikation" med hastigheder langt hinsides denne. Jeg kan følge dig, men synes altså det er alt for langt et "quantum leap" hermed at konkludere at "alt er ét". Der jo i sig selv egentlig heller ikke siger så meget
Bevidsthed, stof.. jeg tror som vist tidligere nævnt at bevidsthed er en iboende kvalitet, et potentiale i stof. Som energi er det. Din tanke om energi, der først tager form som stof ved observation er fed at lege med :-). Jeg klan lide dit flow.
Kreativitet på flow - at være kaospilot - er det største for mig. Hvor jeg kan finde fred med hele svineriet, ubehaget.

@alle
Hvordan håndterer I det ubehag, som tråden her spiller ud med? Med evt. andre indfaldsvinkler end den buddhistiske fra starten.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Jeg ved godt det ikke er godt, at en mod går Off-topic.. Jeg har bare lidt for mange andre ting i hovedet end denne tråd.. dog MÅ min nysgerrighed bare stilles: Hr. Zittergong... Hvordan blev du smidt ud af de andre sites der? :D

Medlem

Fordi den eneste 'ist jeg kommer i nærheden af at være er anarkist. Fordi min "religion" er kreativt kaos i åbenhed, ærlighed og direkthed, følelsesmæssigt og intellektuelt. Fordi nogle synes jeg fylder for meget i både kvantitet og kvalitet.

Og så.. øhh.. fordi jeg har nogle virkelig røvsparkende hangs, der fodrer mig, når jeg "slås" :-).

Men i gode sammenhænge, som på dette site i denne tråd, er der åbenhed nok.

Love it!

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Haha ok.. Ja latterlige grunde til du blev smidt ud :P.. Velkommen til her, hvis ikke det er blevet sagt! Der skal ret meget til at pisse mig af... Men kalder du Ken Wilber en god filosof, saa ryger du ud, lige me'e'wuns!

Medlem

Odden skrev:
Haha ok.. Ja latterlige grunde til du blev smidt ud :P.. Velkommen til her, hvis ikke det er blevet sagt! Der skal ret meget til at pisse mig af... Men kalder du Ken Wilber en god filosof, saa ryger du ud, lige me'e'wuns!

Nja, jeg forstår nu godt, at jeg røg ud. Den kom for højt op og for langt ud for de fleste. Min faible var for et forum helt uden moderatorer - hvor faktisk digte.dk's "Frit Forum" en tid tillod amokgang, der kunne tilfredsstille enhver, der lejlighedsvis elsker at dyrke kaos mhp nuværen og det mulige suveræne kreativitetsafkast.. det kan simpelthen være som at bolle med univers, der villigt boller igen. Og det er stort, meget større end ordet "boller" egentlig kan lægge ryg til :-) Og jeg var ikke værre end de andre flamers (det gik i flaming for alle pengene); ramte måske bare bedre.

Det HELT frie, umodererede ytringsfrihedseksperiment er jeg stadig helt med på - om andre har lyst/ af ovenstående grunde. Det er kontakt, kommunikation, så man fatter det ikke, før man har prøvet. Udvidet fællesbevidsthed. Måske noget af det mest interessante, Internettet kan hjælpe os med..?

Og i forhold til tråden her "flugten fra ubehag": Åh at møde engle og dæmoner og få dem til at yngle sammen!

Zmiley.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]