Alcoho|ic skrev:
Okay, det blev jeg så ikke klogere af [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img] [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img]
Kan jeg ikke bare få et svar, ja eller nej, på begge spørgsmål, uden den lange forklaring?
I forvirrer mig når i forklarer det [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]
Sådan hypotetisk set vil en 5-HTP kur ikke virke lige så effektivt som en behandling med SSRI. 5-HTP'en er som bekendt kun et forstadie til serotonin og der indspiller derfor også andre faktorer fra 5-HTP stadiet til den egentlige frigivelse af serotonin ud i synapsen. F.eks. skal der være enzymet decarboxylase til stede for at omdannelsen kan ske. Skyldes depressionen altså det manglende enzym, vil en 5-HTP kur ikke gøre nogen gavn da det derfor aldrig vil blive omdannet. Endvidere skal det serotonindannende neuron også stimuleres til at frigive serotonin, for som Astral nævner: kroppen er ikke bare en bunke legoklodser - tingene spiller ind på hinanden som en slags kosmos af mekanismer og balancer. En udefra kommende påvirkning, altså et andet sted i hjernen, kan derfor også påvirke at neuronet ikke bliver stimuleret til at frigive serotoninen, også selv om den bliver dannet i soma og er til stede i axonet.
Derfor vil jeg mene, hvis vi ser bort fra bivirkningerne ved SSRI præparaterne, at SSRI'en er at foretrække da man kan sige at det "arbejder" med det serotonin, der allerede er til stede i og med at det forhindrer en genoptagelse i axonet fra synapsen.