groza skrev:
Tror muligvis plastre er meget værre til at give abstinenser (ikke tømmermænd) end almindelige tabletter eller sprøjter.
Det er selvom man ikke mærker så meget "rus effekt", kroppen bliver bare på en eller anden måde tilpasset den mere eller mindre konstante koncentration af stoffet. Istedet for at få gentagne toppe/dyk (med piller) får man bare en lidt større nedtur bagefter.
Ja og nej. Du har nok ret i det er abstinenser er mere oplagt, når man har et stof i blodet i 48 timer relativt til en tur på fx oxycodone to dage i træk, hvor man har det i blodet omtrent en fjerdel af tiden relativt til plastret. Nej til at konstant plasmakoncentration principielt skulle lægge mere op til abstinenser relativt til gentagne højere peak plasmakoncentrationer - det virker kontraintuitivt på den måde kroppen på i hovedsagen virker ved negativ feedback.
groza skrev:
Om fentanyl er værre end andre stoffer skal jeg ikke kunne sige - normalt plejer man at kompensere for styrke med dosis, så stærke opioider behøver ikke være større syndere end "svage" opioider, det er nok mere hvilke signalstoffer der påvirkes og i hvilket indbyrdes forhold.
Det kunne evt. være interessant at høre om nogen, der har taget morfin som depot tabletter, har oplevet noget lignende. Det kunne måske sige lidt om problemet er særligt for fentanyl eller om det er relateret til koncentrationen af stoffet over tid.
Jeg har prøvet depot morfin i kapsler, men det blev frigivet over 8 timer. Det eneste opioid jeg har prøvet med konstant virkning over så land tid var buprenorphin, men det har en så væsentligt anerledes receptorprofil og jeg prøvede det med henblik på netop at slippe for fysiske bivirkninger af et par dage i sammenhæng med brug af opioider således at jeg forventede fysiske bivirkninger (og til det virkede det ret optimalt skal det siges).
Måske det er interessant i den her sammenhæng, at ud af de 10+ opioider jeg har prøvet (ikke heroin det bør man i sit rette sin holde sig langt væk fra medmindre man vil gamble seriøst med sit liv) giver fentanyl og ketogan mig fysiske bivirkninger allerede dagen efter indtag af en enkelt dosis! Hvorimod jeg ellers kun har oplevet fysiske abstinenssymptomer fra de andre opioider efter flere dage i sammenhæng med brug.