Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 02:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 62 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Flot så havde de ikke Relifex, de er i rastordre og hun kunne ikke sige hvornår der kom flere så nu har jeg fået noget der hedder Arthrotec som er diclofenac (!!!) men kombineret med misoprostol til at beskytte maven med. Jeg fatter hat af de læger... giver mig det samme medicin de regner har været årsagen til mavesåret... :?

Medlem
Brugeravatar

Man bruger typisk protonpumpehæmmere som f.eks. omeprazol (som også fås i håndkøb, men er billigere på recept) til at forebygge mave/tarm gener ifm. behandling med NSAIDer. De virker ved at nedsætte syreproduktionen, så der er mindre syre til at ætse de svækkede slimhinder.
Bed lægen om recept på 20mg omeprazol og tag dem hver morgen og aften i begyndelsen, hvis du så får det bedre kan du nøjes med kun at tage dem om morgen.
Som jeg kan læse er Reliflex (nabutamone) også et NSAID, som dog skulle virke mindre irriterende på maven.

Ja, misoprostol kombineres ofte med diclofenac og skulle være en udmærket løsning, så prøv det evt. istedet for omeprazol.

Medlem
Brugeravatar

groza skrev:
Man bruger typisk protonpumpehæmmere som f.eks. omeprazol (som også fås i håndkøb, men er billigere på recept) til at forebygge mave/tarm gener ifm. behandling med NSAIDer. De virker ved at nedsætte syreproduktionen, så der er mindre syre til at ætse de svækkede slimhinder.
Bed lægen om recept på 20mg omeprazol og tag dem hver morgen og aften i begyndelsen, hvis du så får det bedre kan du nøjes med kun at tage dem om morgen.
Som jeg kan læse er Reliflex (nabutamone) også et NSAID, som dog skulle virke mindre irriterende på maven.

Ja, misoprostol kombineres ofte med diclofenac og skulle være en udmærket løsning, så prøv det evt. istedet for omeprazol.

Omeprazol har jeg prøvet før.
Det jeg har fået mod mavesår,det hedder Lansoprazol Arrow og er lavet til folk som har fået et mavesår pga NSAID, men som stadigvæk bliver nødt til at tage det. Skal tage dem i 4 uger derefter skal jeg ned på 15mg et stykke tid... (= måneder evt) tror måske de har tjek på det med mavesåret.

Angående det smertestillende så er den arthrotec et sammensat stof (en pille) det vil sige diclofenac 50mg/ 0,2mg misoprostol, så tror ikke jeg skal tage omeprazol oven i. Har prøvet dem her tidligere i dag med dolol synes nu ikke helt effekten er god nok altså smertelindrende, men hjalp da lidt:) Især i forhold til jeg har været af medicin siden lørdag aften. Puha det er hårdt.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Anarkrig skrev:
Imo er Magnesiumoxid langt det bedste mod forstoppelse, når hele møllen skal køres hver dag. Det er relativ ukompliceret, hjælper også lidt mod mavesår(men er ikke nok alene) og det virker, hvis man husker sine regelmæssige doser.

Mvh.
Anarkrig

Jeg vil gerne anbefale movicol eller produkter med tilsvarende indhold. Min erfaring er, at daglig tilførsel i individuelt tilpassede doser, giver en god effekt. Fordelen ved produktet er, at det ikke fremmer tarmens bevægelser (peristaltikken), men øger vandindholdet i tarmen. Man får med andre ord, en behagelig tarmskylning, der tager selv den hårdeste opioid forstoppelse, uden at ødelægge tarmens naturlige bevægelser. En anden fordel er, at det kun i ringe grad optages i kroppen.

Jeg er meget glad for movicol. Uden det ville jeg ikke kunne tage mine xx-xxx mg. xxxxxxxx i døgnet (jeg lider af stærke smerter).

Jeg er meget glad for, at jeg endelig har fået lejlighed til at dele min begejstring med andre. Jeg kan med sikkerhed sige, at movicol har gjort mig til et bedre og mere rummeligt menneske. Tak.

Jeg gik vist lidt i selvsving her. Movicol tager ikke nødvendigvis en hård opiod forstoppelse, der skal ofte kombineres med et præparat, der øger peristaltikken.

Most of the physical world is unseen.

Senest rettet af Agathos D. 26 nov 2010 21:39, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

jeg får selv 5 x 5 mg oxynorm hver dag men får oxycontin 20 mg i stedet for dolol tror oxycontin kan hjælpe dig det er depot meddecin der sider længe det har virket godt til mig har selv kronisk ryg skade alt det psykofarmika i truxal osv kan jeg ikke forstille mig hjælper dig det er ikke smerte linderende på nogen måde håber du får det løst

Medlem
Brugeravatar

moffen skrev:
jeg får selv 5 x 5 mg oxynorm hver dag men får oxycontin 20 mg i stedet for dolol tror oxycontin kan hjælpe dig det er depot meddecin der sider længe det har virket godt til mig har selv kronisk ryg skade alt det psykofarmika i truxal osv kan jeg ikke forstille mig hjælper dig det er ikke smerte linderende på nogen måde håber du får det løst

I Oxycotin er det, det samme aktive stof som i oxynorm. Jeg kender det skam godt men må ikke få det udleveret. Desuden er mit problem at mine smerter som er kroniske ikke behøver så stærk smertestillende men når jeg for akutte smerter, nerver der kommer i klemme, musklerne kramper osv så har jeg behov for noget stærkt, men da det ikke kan dokumenteres hvornår dette sker om det sker osv. Har levet næsten 2,5år uden brug af smertestillende næsten andet end pinex og uden større anfald. Men de sidste 6 mdr har budt på dem en del gange (så det næsten blev kroniske smerter), og det gør mig frustreret at jeg så ikke kan få andet end dolol som de nærmest ikke vil udlevere. Oxynorm er jeg meget glad for, da det virker lige nu og her, er før blevet anbefalet oxycotin af en ven, men aldrig prøvet dem, da lægen ikke har ville udskrive dem.

Læste også en artikel i "24 timer" for en uges tid siden at Danmark er det land hvor man må leve mest med smerterne, at de ikke vil udskrive ordenligt medicin og der mangler min. 2 smertecentre i landet. At man brugte alt for meget NSAID- medicin og mange stadigvæk led under dette, eller fik følgevirkninger feks mavesår. Jeg kan virkelig blive harm over dette, skal nok lade være med at blive alt politisk, men hvor er det velfærdssamfund med et godt sygehusvæsen vi snakker så stolt om?

Medlem
Brugeravatar

FrkFin skrev:
skal nok lade være med at blive alt politisk, men hvor er det velfærdssamfund med et godt sygehusvæsen vi snakker så stolt om?

I historiebøgerne ;)

Medlem
Brugeravatar

groza skrev:
FrkFin skrev:
skal nok lade være med at blive alt politisk, men hvor er det velfærdssamfund med et godt sygehusvæsen vi snakker så stolt om?

I historiebøgerne ;)

Tror du har ret:/

Medlem

Når du har haft god virkning af buprenoffin, og der findes plastre, som imo er dejlige da det giver 6 dage uden piller(nu er det så spørgsmålet om det ikke skal andet til her). De læger jeg har været i kontakt med, har været meget mere løse med bup, end med andre opioder.

Jeg har aldrig haft en reel grund til at få hverken plaster eller piller, men havde en god læge der også var glad for morfika, og så har jeg haft heldet med mig hos vagtlægen. Et held der også blev hjulpet på vej af min tidl. læge, der flere gange instruerede mig i hvordan man kan hive lidt godt ud af en læge. Som 15-35 årig er der en stor skepsis mod at give dagligt morfika, derfor er man ofte nødt til at tænke alternativt, og foreslå noget lægerne ikke i samme grad forbinder med misbrug. Her hjælper fx plastre og depottabletter.

Offtopic: Ærger mig så meget over at få ny læge, er der nogen steder man kan se patientkommentarer til privat praktiserende læger?

Mvh
Anarkrig

Medlem
Brugeravatar

Anarkrig skrev:
Når du har haft god virkning af buprenoffin, og der findes plastre, som imo er dejlige da det giver 6 dage uden piller(nu er det så spørgsmålet om det ikke skal andet til her). De læger jeg har været i kontakt med, har været meget mere løse med bup, end med andre opioder.

Jeg har aldrig haft en reel grund til at få hverken plaster eller piller, men havde en god læge der også var glad for morfika, og så har jeg haft heldet med mig hos vagtlægen. Et held der også blev hjulpet på vej af min tidl. læge, der flere gange instruerede mig i hvordan man kan hive lidt godt ud af en læge. Som 15-35 årig er der en stor skepsis mod at give dagligt morfika, derfor er man ofte nødt til at tænke alternativt, og foreslå noget lægerne ikke i samme grad forbinder med misbrug. Her hjælper fx plastre og depottabletter.

Mvh
Anarkrig

Ja, tror også det er min alder der gør at de er i tvivl om hvorvidt jeg virkelig har behov for det, men eftersom mit problem er kronisk og de ikke vil stille op til operation, hvilket jeg heller ikke ønsker - helt... så synes jeg godt de kunne samarbejde noget mere med mig. nu skal jeg til samtale tilbage hos min gamle læge eller vil sige min rigtige læge kommer først tilbage efter jul, men en læge jeg har stiftet bekendtskab til før, så må jeg hører hvad hun siger til det, og vil også forslå depottabletter men tror jeg for den samme smidt i hovedet "dine smerter er ikke kroniske derfor kan vi ikke give dig dem" og så bagefter " vi vil ikke udskrive morfika medicin til dig, du behøver ikke endnu et problem nemlig at blive afhængig af morfin i din alder" - utroligt de var så glade for at gøre det da jeg var 13-15år, men nu ca 10år efter - ja så er det en helt anden snak.

Har haft ringet til vagtlægen før, og som jeg skrev tidligere (gættede) så ville de ikke udlevere.
Eneste gode pt er, min ryg kun har haft 2 krampeanfald i 3 uger ca og jeg lige har haft nok subertex til at holde smerterne på plads, men fy føj en kvalme man let kan få. Glemmer altid hvornår det er man skal tage antihistamin og hvor meget... evt om noget er til at fortrække end andet?

Medlem
Brugeravatar

Prometazin 25mg mindst ½time før du tager opioider - såfremt det er i alm. terapeutiske doser.
Vær ops på at den virker hele dagen.

Medlem
Brugeravatar

groza skrev:
Prometazin 25mg mindst ½time før du tager opioider - såfremt det er i alm. terapeutiske doser.

Hehe almindelig køresyge piller, ok tror jeg har fået dem før, hmm sepan 25mg virker ikke lige så godt vel? Dem har jeg nemlig liggende de er også mod transportsyge.

Medlem

Geografisk sted: JYLLAND
FrkFin skrev:
groza skrev:

Hehe almindelig køresyge piller, ok tror jeg har fået dem før, hmm sepan 25mg virker ikke lige så godt vel? Dem har jeg nemlig liggende de er også mod transportsyge.

¨
Nej, sepan(Cinnarizin) virker ikke ligeså godt som Prometazin. Men kan dog bruges i nødstilfælde, det er dog end intet antihistamin.

Medlem
Brugeravatar

OrangeLenny skrev:
FrkFin skrev:
groza skrev:

¨
Nej, sepan(Cinnarizin) virker ikke ligeså godt som Prometazin. Men kan dog bruges i nødstilfælde, det er dog end intet antihistamin.

Ok, så må jeg ned efter de andre, for får godt godt nok kvalme af det subertex, gør jeg faktisk af det meste morfika-lignede undtagen oxynorm... så hvis prometazin kan tage kvalmen, ville det jo nærmest være "lykken".

Medlem
Brugeravatar

Bare husk at prometazin kan gøre en temmelig træt, i hvert fald de første få dage.

Medlem
Brugeravatar

groza skrev:
Bare husk at prometazin kan gøre en temmelig træt, i hvert fald de første få dage.

Hmm, ja sådan reagere jeg ofte overfor antihistaminer derfor jeg normalt for telfast men det er jo kun mod allergi/høfeber osv såvidt jeg kan huske. Men de andre er købt, så har til de næste mange gange.. tænker man så skal lade være med at tage benzo'er oven i som jeg normalt gør (får dagligt) ....hmm....

Medlem
Brugeravatar

FrkFin skrev:
tænker man så skal lade være med at tage benzo'er oven i som jeg normalt gør (får dagligt) ....hmm....

Ja, god idé, glemte alt om at du også tager tafiler...

Medlem
Brugeravatar

groza skrev:
FrkFin skrev:
tænker man så skal lade være med at tage benzo'er oven i som jeg normalt gør (får dagligt) ....hmm....

Ja, god idé, glemte alt om at du også tager tafiler...

Det er helt ok, lagde bare lige 2 + 2 sammen og så en dum sløvende cocktail foran mig, så de første gange er nok uden brug af tafil... hvor mange timer før tror du man skal have stoppet med at tage tafil eller snakker vi hele dagen uden tafil?

Medlem
Brugeravatar

Har selv aldrig prøvet benzoer (i hvert fald ikke hvad jeg selv ved), men nu skal vi heller ikke overdrive prometazinens virkning.
Ja, den er sløvende, men man bliver nærmest bare lidt træt. Man bliver tolerant over for virkningen efter nogle dage.

Tror du må vurdere om du stadig er sløvet af Tafilen inden du tager prometazin, men mit gæt er at det ikke er så farligt fordi:
1) du er tolerant over for tafil
2) 25mg prometazin er ikke ligefrem en knock-out dosis (mens 50mg KAN være for nogen)

Og husk at hvis du tager prometazinen om morgen så holder virkningen det meste af dagen og aften.

Medlem
Brugeravatar

groza skrev:
Har selv aldrig prøvet benzoer (i hvert fald ikke hvad jeg selv ved), men nu skal vi heller ikke overdrive prometazinens virkning.
Ja, den er sløvende, men man bliver nærmest bare lidt træt. Man bliver tolerant over for virkningen efter nogle dage.

Tror du må vurdere om du stadig er sløvet af Tafilen inden du tager prometazin, men mit gæt er at det ikke er så farligt fordi:
1) du er tolerant over for tafil
2) 25mg prometazin er ikke ligefrem en knock-out dosis (mens 50mg KAN være for nogen)

Og husk at hvis du tager prometazinen om morgen så holder virkningen det meste af dagen og aften.

Jeg synes ikke jeg bliver bestemt sløvet af tafil, alt hvis jeg tager alt på en gang og derefter venter en time med smertestillende, så kan jeg godt mærke det sløver efter noget tid, men falder ikke lige frem om af det, tager et par timer med stille musik eller film for at falde ordenligt ned.

Prøver prometazinen næste gange jeg er på sub eller eller kodein selvom jeg har sagt til lægerne jeg bliver vildt dårlig af det, kaster jo op af kodein bare i små "normale" doser (regner jeg det for)...men pt bliver der bare fyldt dolol i lange baner på mig, synes bare jeg kan være lidt små kvæstet dagen efter, nogen måde at forhindre dette? føler mig bare lidt små smadret i hovedet efter 400mg dolol på en dag. Fik slet ikke samme bivirkninger på oxynorm, fik faktisk ingen udover at dosis hurtigt skulle øges:/

Tænkte om der var et trick, ikke mod kvalme, det for jeg ikke så meget og har fået løsning på nu (tak), men den der trætheds følelses, varer et par timer når jeg vågner, som om man lige har fået et par på hovedet. Tror ikke det kan beskrives bedre. Og det er kun med dolol og hvad tramadol ellers hedder, jeg for denne bivirkning af.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 62 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]