Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 10:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Well, du får alligevel ikke et stof af analytisk renhed ud af det, men det kan sagtens renses op til et nydeligt produkt, selvom der er lidt urenheder i det.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: CTU
Culpepers skrev:
Jeg ved godt at Ca er elementet Calcium :D .

Ja, selvfølgelig
Culpepers skrev:
Jeg ville vide hvordan Ca[sup]t[/sup] skal forstås.

Det var skam også bare for at sige at ovennævnte nok handlede om Calcium på en eller anden måde, frem for at betyde Ca[sup]t[/sup]alysator og hvad ellers.
Findelt Calcium burde også kunne bruges som reduktionsmiddel, men jeg er ikke lige helt skarp i reduktionspotentialer for tiden.

Men jo, giver da mere mening at det bare er et t der er opløftet ved en fejl :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
huh? Er det ikke lidt selvmodsigende, det du skriver?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: CTU
noname skrev:
huh? Er det ikke lidt selvmodsigende, det du skriver?

Jeg mener at hvis det ikke er en fejl at der bruges et hævet "[sup]t[/sup]", så henviser det ikke til fx. Ca[sup]t[/sup]alysator, men til noget calcium.
At jeg ikke før har set Calcium indgå på denne måde gør at jeg godt kan se at det evt. kan være en tryk fejl :)

Anyways, så er Calcium et ret stærkt reduktionsmiddel, stærkere end natrium.

Admin
Brugeravatar

Jack Bauer skrev:
Findelt Calcium burde også kunne bruges som reduktionsmiddel, men jeg er ikke lige helt skarp i reduktionspotentialer for tiden.

Huh? Det har jeg aldrig set før i organisk kemi. Om et reduktionsmiddel er godt eller ej i en organisk syntese, kommer ikke så meget an på reduktionspotentialet, da det ikke er "rigtige" elektrokemiske reaktioner. Der er ikke elektroner, der vandrer så at sige.

@culpepers: Når jeg tænker over det, er det nok en dårlig idé med Raney nikkel i jeres laboratorie. Det kræver alligevel H[sub]2[/sub] gas ved 70-80 bar i reaktionskammeret for at køre ordentligt. Vi havde ihvertfald ikke udstyr til det, da jeg gik i gymnasiet :)

Jeg vil nok stadig anbefale at lave iminen først, oprense den. Og reducere den med NaBH[sub]4[/sub] bagefter.

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem

Citat:
Jeg vil nok stadig anbefale at lave iminen først, oprense den. Og reducere den med NaBH4 bagefter.

Det lyder fornuftigt :) Hvordan kan jeg bedst oprense iminen?
Såvidt jeg kan se vil iminen og carbinolaminen (en reaction intermediate) eksistere i ligevægt med reaktanterne (men ret mig gerne hvis jeg tager fejl)

Admin
Brugeravatar

Culpepers skrev:
Hvordan kan jeg bedst oprense iminen?

Afhænger lidt af, hvilken du ender med at lave. Men da de ikke er fandens stabile er omkrystallisering nok den mest skånsomme metode. Evt. destillation, men det ender som regel i noget gris. Start med at ekstrahere den og vælg så nogle brugbare solventer til omkrystallisering. Hvilke der er de bedste afhænger af, hvilket stof du laver.

Culpepers skrev:
Såvidt jeg kan se vil iminen og carbinolaminen (en reaction intermediate) eksistere i ligevægt med reaktanterne (men ret mig gerne hvis jeg tager fejl)

Jep, når man laver iminen er den i ligevægt med carbinolaminen og vand. Vandet skal fjernes i løbet af reaktionen for at drive ligevægten mod højre. Det kan f.eks. fjernes med molecular sieves eller en Dean-Stark fælde.
Du skal nok regne med, at hele syntesen kommer til at tage 3-4 dage at udføre, da den nok skal stå og simre natten over i første skridt. Oprensning tager også en del timer.

Du er sgu rimelig ambitiøs med dit eksamensprojekt, når man tager i betragtning det er gymnasieniveau. thumbs up :)

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem

Hehe ja, muligvis lidt for ambitiøs, men det har givet mig lejlighed til at læse op på en del reaktionsteori, så det er jo kun godt :)

Sjovt at du siger det med fjerning af vand, for jeg stødte netop på dette lige efter jeg skrev indlægget:
Citat:
Another way to encourage the formation of the imine intermediate is by removing the water formed during the reaction. This can be accomplished by the addition of dehydrating agents such as molecular sieves. Other drying agents that have been used include anhydrous sodium, calcium and magnesium sulfates. Another method is to azeotrope the water with benzene or toluene.
Kilde

Medlem

Geografisk sted: Ønskeøen
Imp>> arrh 3-4 dage er vist lidt overkill, det kan da klares på max en dag afhængig af metoden

Trådstarter>> Hvis det var mig ville jeg lave det i en one-pot reaktion.. Opløse dit aldehyd i tør methanol mættet med methylamin, tilsætte et 1½-2 ækvivalent molecular sieves og omrøre (evt. reflux) i et par timer til der ikke er mere startmatriale tilbage. Herefter køle blandingen, tilsætte 2-3 ækvivalent NaBH4 og omrøre blandingen til der ikke er mere af iminen tilbage (nok også et par timer). Så ekstratere skidtet og destillere råproduktet => N-methyl-PEA som freebase. Reaktionerne følges undervejs via TLC så du ved hvornår reaktionen er færdig.

Dedikeret medlem

Haremis; Det med de 3 dage undrede mig også lidt. Denne syntese, som er rimelig sammenlignelig, lader til at tage noget kortere end det.

Medlem

Ja det er samme princip, de anvender bare methylamin.HCl og bruger KOH til at lave methylamin gas in situ.. tror dog ikke i får lov til at bruge NaBCNH3 selvom det ville være at fortrække, da et af restprodukterne er cyanid

Admin
Brugeravatar

Haremis skrev:
Imp>> arrh 3-4 dage er vist lidt overkill, det kan da klares på max en dag afhængig af metoden

Ja, for os ville det nok. Men vi er også hjemmevandte i organisk syntese :)

Prøver ikke at undervurdere culpepers :)
Men da jeg gik i 3. g fattede jeg ikke så meget af organisk syntese. Hvorfor/hvordan/hvornår man gør de forskellige ting. Nu var det også bare, så han ikke fik ubehagelige overraskelser, hvis det kom til at trække ud og han derfor ikke ku nå at udføre hele syntesen.

Som jeg sagde tidligere i tråden, ville jeg selv bruge NaCNBH[sub]4[/sub]. Det er meget hurtigere og lettere. Men det lod ikke til, de havde det til rådighed.

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem

Citat:
Prøver ikke at undervurdere Culpepers
Men da jeg gik i 3. g fattede jeg ikke så meget af organisk syntese. Hvorfor/hvordan/hvornår man gør de forskellige ting. Nu var det også bare, så han ikke fik ubehagelige overraskelser, hvis det kom til at trække ud og han derfor ikke ku nå at udføre hele syntesen.

Bare rolig, det blev heller ikke opfattet sådan :wink: .

Men ja, det er rigtig nok NaBH[sub]4[/sub] jeg har tænkt mig at bruge (jeg er i øvrigt heller ikke klar over evt. fordele ved NaCNBH[sub]4[/sub])

Medlem

NaCNBH3 er et selektivt reduktionsmiddel til reduktiv aminering, og reducere ikke carbolylforbindelser ligesom NaBH4 gør det

Dedikeret medlem

Ah, ok. Jeg går ud fra at du mener carbonylforbindelser? (Eller er carbolylforbindelser noget jeg bare ikke har hørt om?)

Medlem

hehe jo selfølgelig, det gik lidt stærkt

Admin
Brugeravatar

Tak for rettelsen haremis. Jeg mente selvf NaCNBH[sub]3[/sub] :P

-Jimmy Carter

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]