Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 22:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg aner ikke noget om stoffer, så håber I kan hjælpe og ikke synes mine spørgsmål er alt for dumme. Selvom de nok er det.

Min kæreste gennem 1 måned har fortalt at han tager amfetamin jævnligt når han skal i byen eller ved specielle lejligheder. Jeg ved ikke rigtigt hvor glad jeg er for det, da han har tidligere har haft en psykose pga. ecstasy. Og så er det jeg tænker, at hvordan tør han dog tage amf, når han fik en psykose ved at tage ecstasy?

Nå, men det egentlige problem er, at jeg ikke rigtigt kan vurdere om hans forbrug er større end hvad jeg synes er ok. Han har et job hvor stoffer er udbredt, skal det lige siges. Han plejer at være ærlig omkring hvornår han har taget amf til fester - men det er i hverdagen jeg er kommet i tvivl om han også gør det, for jeg ved ikke om jeg kan stole på ham når han siger at han kun gør det til fester.

De ting jeg har lagt mærke til er, at han er er meget tynd, sveder meget - om natten er hans dyne helt våd, han spiser næsten ikke, har ofte en tør mund, har et sår inde i næsen der ikke vil gå væk, kan sove hele tiden (!) når han kommer hjem fra arbejde - og har svært ved at stå op til tiden.

Så det jeg egentlig søger er nogle svar på følgende:

1) Han tog amf i lørdags (for en uge siden) og sov ikke hele weekenden. Kan det passe at han stadig er træt i dag, en uge efter, og kan sove hele tiden?

2) Hvordan kan jeg finde ud af om han bruger det i hverdagen til at komme igennem arbejdsdagen? Jeg ved som nævnt ikke noget om stoffer, så jeg aner ikke hvad jeg skal kigge efter.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Uden at vide alt for meget om symptomerne ved et overforbrug af amf, vil jeg sige, at det lyder alarmerende, men det kan godt bare være eftereffekter af amfen. Hvis han tager amfetamin hver weekend, er det i for meget, kroppen kan ikke nå at komme sig inden næste weekend.

1) Det kan det godt ja, det tager hårdt på kroppen at være vågen en hel weekend.
2) Hvad med at spørge ham?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ved et træ, nær en flod hvor manden fra Aran går rundt og rundt.
Konfronter ham med det. Det er simpelthen den nemmeste løsning IMO, istedet for at liste rundt og undersøge osv. Bare spørg ham stille og roligt ved maden el. lign. og så tag den der fra.
- Alt godt her fra!

"The universe doesn't owe us condolence or consolation; it doesn't owe us a nice warm feeling inside." ― Richard Dawkins

Moderator

Geografisk sted: Wiggie
1) ja - det kan godt passe at han er træt så længe - men det er irrationelt at sove tiden bort, så længe.
De første dage efter en weekend, er det oplagt at sove 10-12 timer, så længe man spiser en solid bunke varieret mad, først.

Der er lavet forsøg, der viser at man ikke han indhente tabt søvn - forstået sådan at det måske er fristende at hvile sig, men at man stadig ikke har opnået normal hjerneaktivitet, efter f.eks 2x12 timers søvn, oven på en nats søvnmangel. Mener at nedsættelse i kognitive egenskaber kan måles i ca. 14 dage, efter en nats søvnmangel. Og dertil kommer så effekten af amfetaminens virkning.
jeg kan ikke huske hvem der har lavet det forsøg, men det kan helt sikkert googles.

har du prøvet at lave ham en stærk kop kaffe, så i kan få noget vågen-tid sammen? det er som sagt irrationelt at sove så længe - måske er han træt om morgenen, hvis han kun har fået 7 timer, men det er bare en dis der skal lette. Jeg har i hvert fald erfaret at det med at sove længe er unødigt, men tillokkende. Der skal et eller andet til at holde en vågen/oplagt.

De andre symptomer du nævner - tør mund og sveden mm: Tør mund oplever jeg kun under selve rusen, eller indtil efter første søvn. og hvorvidt jeg sveder om natten kommer lidt an på hvor længe jeg har været vågen, om jeg har spist først, om jeg har drukket alkohol, og formodentlig en bunke andre faktorer - men det er ikke et udbredt fænomen.
derimod oplever jeg tit at svede enormt, når jeg har røget hash, og tør mund er meget mere udbredt under en hash-rus, samt at jeg er god til at sove, når skæv.

det med appetitten er heller ikke normalt, for et forbrug som han påstår.. når jeg har sovet første nat, står den bare på grovspisning, til jeg har fået dækket underskuddet, og lidt til.
Opfodringen plejer at stå på i 2-3 dage, startende men en lille portion 1. dag, og så gradvist stigende portionsstørrelser, til noget nær 2 x normal hen ad aften 1. dag og morgen/middag 2. dag

Som Snoezel siger. Spørg ham.. Der kan være mange grunde til de symptomer og den adfærd. f.eks. giver flere typer ssri ofte tør mund, nedsat appetit og øget søvnbehov.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Altså, du siger han sover hele tiden? så tager han jo nok ikke amf i hverdagen (?)..

Det du skal kigge efter er; Udvidede pupiller, om han farer rundt i sine sætninger, om han spiser normalt(det gør man ikke på amf) osv.

Men det med at han sover meget/sveder meget kan også være tegn på abstinenser.

Moderator

Geografisk sted: Wiggie
Manze skrev:

det med at være afhængig af amfetamin - det tror jeg bare ikke forekommer ret hyppigt. Jeg har selv, og kender flere der har taget store mængder af det stof, i lang tid, uden at der har vist sig nogen form for afhængighed - well man er da rimelig udkørt, når man vågner dagen efter et binge, men jeg har ikke oplevet noget der sagde at jeg Måtte have mere.
den slags forekommer helt sikker langt hyppigere på methamfetamin

Medlem
Brugeravatar

Du kan tjekke om han kan få stiv tisseflüte!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

TATP skrev:
Manze skrev:

det med at være afhængig af amfetamin - det tror jeg bare ikke forekommer ret hyppigt. Jeg har selv, og kender flere der har taget store mængder af det stof, i lang tid, uden at der har vist sig nogen form for afhængighed - well man er da rimelig udkørt, når man vågner dagen efter et binge, men jeg har ikke oplevet noget der sagde at jeg Måtte have mere.
den slags forekommer helt sikker langt hyppigere på methamfetamin

Der er ikke nogen fysisk afhængighed som sådan, det har du ret i!
men, der vil ALTID, efter en positiv oplevelse være den der; Okay, det var fandme nice, og nu bliver det aldrig helt det samme at drikke igen.
Sådan har alle mine venner ihvertfald sagt, og har også altid sagt til dem; det vil aldrig blive det samme at drikke igen, efter du har oplevet denne eufori.

Og de har alle givet mig ret.

/e men at sige at man ikke kan være afhængig af amf er noget pjat, for det er jeg overbevist om man godt kan (altså, med svedture osv)

Admin
Brugeravatar

^^Men det er jo gældende for alle stoffer. Det er psykisk afhængighed du snakker om. Det er sjældent man får svedeture af psykisk afhængighed. Medmindre det er pga. noget i forbindelse med social angst eller sådan noget?

Saliva skrev:
Du kan tjekke om han kan få stiv tisseflüte!

Jeg kan godt selvom jeg er på amf, det er en dårlig indikator :D

-Jimmy Carter

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Imp skrev:
^^Men det er jo gældende for alle stoffer. Det er psykisk afhængighed du snakker om. Det er sjældent man får svedeture af psykisk afhængighed. Medmindre det er pga. noget i forbindelse med social angst eller sådan noget?

Det er jo også det jeg siger?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: tresnulnul
Manze skrev:
men, der vil ALTID, efter en positiv oplevelse være den der; Okay, det var fandme nice, og nu bliver det aldrig helt det samme at drikke igen.
Sådan har alle mine venner ihvertfald sagt, og har også altid sagt til dem; det vil aldrig blive det samme at drikke igen, efter du har oplevet denne eufori.

Sådan havde jeg det også en gang, det er da heldigvis forsvundet og jeg har da haft nogle meget federe ture efter jeg er stoppet med det lort igen :D

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Til trådstarter;
Jeg har selv været psykisk (vigtigt at understrege) afhængig af amf, og jeg tror ikke - ud fra hvad du har fortalt - at din kæreste er afhængig. Da jeg var afhængig af det, var jeg ubeskrivelig nedtrykt, og jeg var hjemmefra 3-4 dage af gangen.. dette resulterede i, at jeg sov i et døgns tid når jeg endelig kom hjem, og et par dage senere gentog det sig.. Umiddelbart er det ikke det mønster din kæreste viser, men vi kan lige se på "symptomerne" du beskriver.

Du nævner han er meget tynd..
Dette kan være en effekt af et længerevarende forbrug af amf, men er ikke nødvendigvis et tegn på, at han er afhængig nu. DET SKAL LIGE SIGES, at ikke alle tynde mennesker har narkoproblemer, nogle mennesker får bare ikke nok næring :) Du siger i har været kærester i en måneds tid. Kendte i hinanden før? Har
du set ham tabe mange kilo uden nogen forklaring eller kur? For så kunne der være noget om snakken.

Han sveder meget, og om natten er hans dyne helt våd..
Nogle mennesker sveder mere end andre, selv uden nogen form for fysisk anstrengelse. Det kan være han har en naturlig høj forbrænding, og derfor sveder meget (hvilket også kunne forklare hans vægt). Når folk er på amf bliver deres forbrænding sat i vejret. Dette kan også forekomme ved brug af andre stoffer, men er ikke nødvendigvis tegn på noget unormalt.

Han spiser næsten ikke, og har ofte en tør mund..
Uanset hvad er det vigtigt at få nok at spise. Om man har mangel på appetit eller ej, bør man altid indtage næring. Det kan være han bare ikke spiser når du ser det? Det kan være han får et menu på McD inden han smutter hjemad? Angående mundtørheden - Dette er et rimelig kraftigt tegn på amfetaminrus - eller eftereffekter. Og hvis det er noget han tit har, bør han gøre noget ved det, da det er dårligt for mundhygiejnen (noget om, at enzymerne i spyttet rengør tænderne, og modvirker sygdomme i munden. Ingen spyt - ingen enzymer), men det er et kendetegn ved amfetamin(mis)brug.

Han har et sår inde i næsen der ikke vil gå væk..
Woop! Nu kommer vi til de rigtig saftige sager. Rifter i næsen er meget almindeligt hos folk der tager amfetamin, og hvis han indrømmer han har taget amfetamin, kan det muligvis være der han har fået det fra. Det faktum at det ikke er gået væk endnu, kan være fordi det ikke får lov at hele (det er svært at få et sår til at hele, hvis det hele tiden bliver angrebet af rullede pengesedler, og hvidt pulver), men husk på, at det også bare kan være på grund af det kolde vejr!

Han kan sove hele tiden - og har svært ved at stå op til tiden.
Jeg har meget svært ved at stå op om morgenen. Jeg hader det! Det kan være din kæreste også gør?
Ingen mennesker kan sove hele tiden. Man bliver træt fordi man har været vågen. Derfor må han jo af gode grunde være vågen på et eller andet tidspunkt, og det kan være disse tidspunkter er mens du ikke er der. Sidder han længe oppe?

Og hvad giver de svar dig så? Ikke en skid, for alle symptomer kan bortforklares.. Og alle små tegn kan flettes sammen til noget alvorligt ;) Du er nødt til at:
a) Fange ham på fersk gerning
b) Spørge ham. Gør opmærksom på, at du ikke vil forbyde ham det (selvom du vil), du vil bare have han skal være ærlig!

Med hensyn til dine spørgsmål:
1) Han tog amf i lørdags (for en uge siden) og sov ikke hele weekenden. Kan det passe at han stadig er træt i dag, en uge efter, og kan sove hele tiden?
Han kan godt stadigvæk være træt og udkørt efter sådan en weekend (har dog aldrig været træt så længe som du nævner), så det korte svar: Ja.

2) Hvordan kan jeg finde ud af om han bruger det i hverdagen til at komme igennem arbejdsdagen? Jeg ved som nævnt ikke noget om stoffer, så jeg aner ikke hvad jeg skal kigge efter.
Hold øje med:
-Udvidede pupiller
-Kæbespændinger ("tygger" han på noget som ikke er der)
-Tørre læber - slikker han sig tit om munden?
-Snakker han mere end normalt?
-Snakker han mere usammenhængende, og har svært ved at koncentrere sig om samtalen?
-Har han ændret personlighed? Gladere/hyperaktiv/agressiv/paranoid ?
-Snøfter han, selvom det er længe siden han har været ude i kulden?
-Har hans ben sit eget liv? (tripper han med fødderne når han sidder ned, har svært ved at stå stille, virker i det hele taget hyperaktiv?)
-Spiser han slet ingenting? (Folk på amfetamin har svært ved at indtage fast føde. Man ser sjældent en person på en amf-rus, der kværner en burger.)
-Har han hvide render i/omkring næsen (den er åbenlys, jeg ved det, men lad os lige nævne den alligevel!)
-Snakker han om stoffer/fester? (personer på amf har tendens til at råbe løs om narko, og om at de har en million gram ude i jakken!)
-Har han udstyr? rullede pengesedler, små vandrør, rør fra kuglepenne o.s.v

Det var vist det! Undskylder den lange tråd!
Håber du får styr på ham :)

EDIT:: Anbefaler at spørge ham stille og roligt. Træng ham ikke op i en krog, lad være med at spørge "Hvor var du lørdag d. 7/10?? Hvem var du sammen med? Hvad lavede i? Spørg ham i stedet om det er noget han gør tit, og forklar ham, at du ikke bliver sur (selvom du gør det), men at du bare vil have han er ærlig, for du er bekymret for ham!

Junior medlem

Mange tak for alle jeres svar. Jeg har ikke tid til at svare hver enkelt lige nu, men vender tilbage.

Til dem der siger jeg skal spørge ham: Vi snakker ret åbent om det. Men hvis man har et afhængighedsproblem vil man jo ofte ikke indrømme hvor slemt tingene står til, så derfor er jeg bange for han lyver hvis jeg spørger om det, og det er grunden til at jeg lige ville høre andres mening, som kender til det, før jeg tager snakken med ham. Simpelthen for at høre om han svarer noget som ikke stemmer overens med hvad andres erfaringer er.

Medlem

Er spændt på at høre udfaldet af jeres samtale....

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]