Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 08 maj 2025 00:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Minisotabehandling er en hård men effektiv måde at komme videre på. Jeg kender adskillige mennesker der er kommet videre via den vej. Det handler jo dybest set jo om at have et ønske om at holde op, ellers virker intet. Programmet køre fra morgen til aften og du får frataget din mobil osv... Det bygger på et åndeligt program, dog uden det er religiøst. Er værd at overveje hvis din personlige bund er nået. Et typisk forløb køre 5-6 uger, dog længere i svære tilfælde. Vil gerne høre om andre erfaringer fra jer derude, hvis i måtte have det.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: En provins til Sverige
Har du gennemført det selv? Lyder ikke som en dårlig ide umiddelbart.

Det minder mig lidt om Vipassana (tilflugt) ophold, som nogle buddhistiske menigheder holder. Her får man mulighed for at søge tilflugt og lære lidt om meditation og dharma på et kloster. Leve som en munk uden tv, telefon, penge osv.

Jeg gjorde det I østen, men jeg er sikker på at man også kan gøre det I vesten.
Mit forløb varede kun to uger men man kan sagtens få mere tid, hvis man løster.
En typisk dag så sådan ud:
kl 7: Morgenmad
kl 8: Meditation.
Kl 12: Frokost.
Kl: 13-17: Diskussion om tekster med en munk og andre studerende, evt meditation.
Kl 18: aftensmad
Fritid indtil kl 22, hvor man har fritid til at besøge biblioteket eller snakke med sine “med-studerende”.

Svært at vende sig til al den stilhed, men man får dog mulighed for at føre dæmpede samtaler med andre I fritiden og under maden. Ikke religiøst, snarere filosofisk. Rigtig givende for mig, ihvertfald.

Medlem
Brugeravatar

Har du prøvet et misbugcenter?

Medlem
Brugeravatar

1. trin: Vi indrømmede, at vi var magtesløse over for alkohol/stoffer - at vi ikke kunne håndtere vores liv.

2. trin: Vi kom til at tro, at en magt større end os selv kunne give os vor sunde fornuft tilbage.

3. trin: Vi besluttede at lægge vor vilje og vort liv over til Guds omsorg - Gud som vi opfattede Ham.

4. trin: Vi lavede en dybtgående og frygtløs moralsk opgørelse over, hvad vi indeholdt

5. trin: Vi indrømmede over for Gud, for os selv og for et andet menneske, nøjagtig hvordan det forholdt sig med vore fejl.

6. trin: Vi var helt indstillet på at lade Gud fjerne alle disse fejl i vores karakter.

7. trin: Vi bad Ham ydmygt fjerne vores fejl.

8. trin: Vi lavede en liste over alle de mennesker, vi havde gjort fortræd, og blev villige til at gøre det godt igen over for dem alle.

9. trin: Vi gik direkte til disse mennesker og gjorde det godt igen, hvor det var muligt, undtagen hvor dette ville skade dem eller andre.

10. trin: Vi fortsatte vor personlige opgørelse, og når vi havde fejlet, indrømmede vi det straks.

11. trin: Vi søgte gennem bøn og meditation at forbedre vor bevidste kontakt med Gud sådan som vi opfattede Ham, idet vi alene bad om at få at vide hvad der var Hans mening med os, og om styrke til at udføre den.

12. trin: Når vi som følge af disse trin havde haft en åndelig opvågnen, forsøgte vi at bringe dette budskab videre til alkoholikere/narkomaner og at efterleve disse principper i alt, hvad vi gjorde.

Medlem
Brugeravatar

Og ja jeg har gennemført et sådan forløb, men er desværre faldt tilbage igen. Men ud af de 15 personer vi var, er jeg den eneste der er faldt tilbage...

Medlem
Brugeravatar

Det jo nærmest det samme som AAs 12-trins program, men det gør det jo ikke dårligt af den grund :)

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Det er netop denne type religion jeg afskyr.
At flygte fra sit eget ansvar, og dernæst prakke det på andre..

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: CTU
Skal være godt skrællet af i krydderen for at kunne tage sådan noget seriøst. Hvorfor gud over det hele?

Medlem
Brugeravatar

Du kan jo vælge at se Gud som du vil. eksembelvis Glad uden druk;)

Medlem
Brugeravatar

Jack Bauer skrev:
Skal være godt skrællet af i krydderen for at kunne tage sådan noget seriøst. Hvorfor gud over det hele?

Tror jeg nu ikke man behøves. Både min far og hans kone har været igennem det i AA, og de var da lidt fucked i starten med højere magt mig der og gud mig her, og man skal ha sindsro, afmagt og blah blah blah. Det er heldigvis gået over med tiden.
Til gengæld har de også en veninde, der heller ikke har drukket i mange år. Hun er sq stadig lidt stenet at høre på.

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Jeg synes det er uhyggeligt at den kristne ideologi på den måde bliver sneget ind i svage sjæle. Det kan godt være at de skriver "Gud som vi opfattede ham", men de giver stadig Gud et køn, og de adskiller Gud fra personen, ved at skrive:
Citat:
Vi kom til at tro, at en magt større end os selv kunne give os vor sunde fornuft tilbage.

For det første kan jeg ikke lide at de kalder det en "større magt". En større kraft, eller en ur-energi som er viljen til livet, kunne være mere beskrivende. At kalde det "en større magt" smager allerede langt væk af den dualistiske ide om det gode mod det onde.

Hvis man ikke har et holistisk verdenssyn, og ser Gud som et udtryk for ens højere selv, er man helt fortabt her. Så er man kun et stakkels forvildet lam, der skal ledes tilbage til hjorden af sin hyrde!

I kender vist godt min mening om tingene her. Jeg mener man skal tage ansvar for sig selv og sine handlinger. Dvs. man skal tage ansvar for hver en lille genstand man har skyllet ned, og alt hvad man har sagt og gjort i fuldskab eller anden påvirkning.
Der findes ingen Djævel i alkohol eller andre stoffer. Djævelen er en selv, når man ikke vil stå ved sig selv og sin smerte.

Hilsen Fanny

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]