@Matti: det synes jeg er et PM spørgsmål.
@Bardo: Jeg forstår udmærket godt dit projekt og bakker 100% op om det. Hvis det drager dig / appelerer til dig, så tror jeg det er fordi der er noget i den psykedeliske verden, som du vil have gavn af på en eller anden måde. Jeg synes også du har den rigtige indstilling. God idé at være alene med indadrettet bevidsthed. Meget bedre end at prøve det til en fest med noget alkohol, det er en hån imod materialerne, efter min mening.
Men jeg synes også, du skal tage at lave en lille tester først. Tag en mild dosis svampe, bare for at se om du reagerer normalt på det. Her kan du godt gøre det med en ven. Og når du så vil have dit seriøse trip (og lad dig gå et par uger imellem), så skab en tryg setting. Vær fx hjemme hos dig selv, folk ska ikke dukke op, tlf skal være slukket osv. Tag en høj dosis svampe, sluk lyset og hold fast. Men for en sikkerheds skyld: Hvis du kan have en ven på besøg i et tilstødende lokale, er det bestemt fornuftigt. Én der bare sidder og læser eller noget. Ikke noget med et højt fjernsyn. Dine sanser vil være meget følsomme, så en telefonsamtale eller film i det tilstødende lokale, kan få en stor indvirkning på dit trip. Pointen med denne trip-sitter er: For at der er én, der kan stoppe dig, hvis du synes du skal udenfor i trafikken imens det peaker helt vildt. Eller én kan minde dig om, hvorfor du har det så mystisk, hvis du bliver bange. Én der kan sige "homie, du har spist en stor dosis svampe. Bare rolig. Du kan ikke dø af det. Det går over. Det varer 4 til 6 timer og så vil du være normal igen. Og hvis du er bange, skal du ikke stikke af fra det, der gør dig bange. Prøv at gå igennem det i stedet for udenom eller væk fra. Jo mere du prøver at undgå det der gør dig bange, jo mere bange gør det dig. Det er bare dig selv alt det her. Det er din egen hjerne der genererer de ting du oplever. Der er noget, du prøver at fortælle dig selv. Gå ind i det, oplev det. Og så lad os snakke om det bagefter og prøve at finde ud af hvad det hele drejede sig om. Jeg er lige her. Jeg skal nok holde øje med at du ikke dør fysisk, selvom du muligvis oplever det som om du gør. Bare rolig. Tusinder af mennesker har prøvet at tage svampe og været helt sikre på at de døde. Men ingen af dem døde rigtigt. Du kommer heller ikke på evigheds trip. Al statestik peger på, at du bliver normal igen om nogle timer. Mennesker har taget det her stof i længere tid end sandsynligvis noget andet rusmiddel. Vi har utrolig lang erfaring med det. Bare giv slip og vær i det." Noget i den stil. Sørg for, at det er en ven der har tid til at overnatte. Det bedste er, hvis I mødes, snakker lidt, aftaler reglerne (vennen kan måske lytte ved døren en gang imellem, evt. kigge ind og tjekke om alt er ok, højst spørge om alt er ok en sjælden gang imellem, men skal ellers kun komme ind, hvis du kalder). Så tar du dit trip. Og først bagefter, når du er landet. Gerne når du har sovet også. SÅ vil det være fedt at have én som du kan fortælle det hele, og som måske kan hjælpe dig med at analysere det lidt.
Det værste der kan ske er, at du går i panik og gør noget dumt. Og det er det, din ven skal hjælpe dig med at undgå. Men KLART bedst, hvis vennen ikke er i det samme lokale. Og bedst hvis der er mørkt og stille. Musik kan være dejligt, og hvis du gerne vil have en dejlig oplevelse, så sæt endelig musik på (noget der er diskret og kan passe sig selv (ikke skal skiftes) og endelig ikke noget med tekster - instrumentalt eller med ordløs sang). Der er delte meninger om, hvorvidt musik er godt eller skidt. Jeg elsker det selv. Men jeg synes også det er med til at holde fast i den normale virkelighed og med til at gøre oplevelsen behagelig, og det er dybest set ikke pointen med det for mig. Overvej at have en lydoptager kørende der kan optage hele forløbet. Du vil måske føle behov for at notere dig alle mulige tanker, for ikke at glemme dem. Og det er alt for langsomt og besværligt at skrive. Hav en nem optager. Helst én der kan optage 9 timer lang mp3, så du bare kan tale ud i rummet, hvis du får behov for det.
Det er i hvert fald mine råd. Og jeg er enig i, at det er en god idé at starte med psilocybin svampe, fordi det varer lidt kortere.
Og lad være med at gøre det på et tidspunkt, hvor du har det helt vildt i forvejen (fx hvis der er sket noget tragisk eller du lige har haft et kæmpe skænderi eller sådan noget). Og ingen store beslutninger lige bagefter (som at fri til en eller anden fx).
|