arpheus skrev:
Jeg er klar over at det er en flad udmelding, men jeg er sådan set lidt enig med alle og dog alligevel ikke helt. Jeg tror ikke, der behøver at være den store uenighed her.
( ... =) )
Jeg fik startet med det konkrete og endte mere udsvævende, sorry.
Hah lovely! =D .. tak for det indlæg! Enig i din udlægning !:-)
Odden skrev:
Men nu er traditionerne jo ikke direkte årsag til rovdrift, materialisme, krige, etc. Det er jo et biprodukt af noget andet end kun traditionen.
Jeg vil mene, at en sand dynamisk sameksistens kommer ved en mere korrekt forståelse af traditionen, og den styrke der ligger i den til at kunne sameksistere og lære af andre kulturer på en udviklende og åben måde. Vi kan alligevel ikke smide traditionen ud af vinduet. Det er jo det grundlag vores ideer, udsyn etc. har bygget til at viderebygge på i en global kontekst. Og jeg mener alle traditioner. Alle traditioner skal kunne co-eksistere.
Er de ikke? Hvad med kulturer som ikke havde tradition for rovdrift eller materialisme, eller vores andre samfundsskabte problemer? ..
Traditionen er bare født ud af tankemåden ...
Citat:
Before our white brothers came to civilize us we had no jails. Therefore we had no criminals. You can’t have criminals without a jail. We had no locks or keys, and so we had no thieves. If a man was so poor that he had no horse, tipi or blanket, someone gave him these things. We were too uncivilized to set much value on personal belongings. We wanted to have things only in order to give them away. We had no money, and therefore a man’s worth couldn’t be measured by it. We had no written law, no attorney or politicians, therefore we couldn’t cheat. We were in a really bad way before the white man came, and I don’t know how we managed to get along without the basic things which, we are told, are absolutely necessary to make a civilized society.
-- Lakota Sage Lame Deer
Men det er jo så bare en anden tradition ... Men præcis som du skriver til sidst - co-eksistens - dynamisk sameksistens - men samfundet er blevet globalt, fordi vores evne til at bevæge os er blevet globalt, og vi bevæger os
Citat:
Desuden: vil du ikke mene det er et udtryk for en undertrykkende idéimperialisme at vægte Bevidsthed når der er, i hvert fald, en stor tradition der taler om no-mind, sunyata/kuu, betinget sam-opståen. Jeg ved godt, at jeg sætter dine ord meget på spidsen ved dette. Men det er mere for at spørge hvilket grundlag monokulturen skal bygges på?
Jamen monokulturen skal ikke bygges

... Den skabes ... Den skabes som et bi-produkt af vores globaliserede kultur og informationstilgængeligheden ...
Computere eller rettere Internettet og hvad det faktisk er en fysisk manifestation af og den kritiske masse det har opnået, som mange ting har opnået ...
Men her begynder vi at bevæge os ud i noget som ikke handler om at ha' ret eller uret men om at se/tro, eller evnen/viljen til at se igennem en andens briller for i sandhed at forstå "dét" ...
Men for at svare på dit spørgsmål - monokulturen skal bygges det helt elementære - forskellighed.
03-04 skrev:
En lille håndfuld indvendinger:
-En stigende abstraktion i kommunikationens karakter lægger en kraftig dæmper på, hvor stærke empatiske bånd denne formår at understøtte. Ser jeg en person falde på gaden og slå sig grusomt, vil jeg straks spørge om vedkommende er okay og om jeg evt. skal ringe efter en ambulance. Ser jeg en tilsvarende situation i fjernsynet eller på youtube griner jeg gerne højlydt, hvis faldet ser komisk ud.
Så vi lærer altså at forholde os til noget vi ser, på ligeså mange forskellige måder som vi ser/oplever dem på? Både den nære og den fjerne relation - vi lærer også hvordan vi kan distancere os fra noget som vi ellers ville være meget berørte af hvis det skete foran os.
Samme historie som Haiti - noget som er MEGET langt væk, ville vi normalt være ligeglade med - men det at vi kan bringe det tæt på, kan vi vælge at gøre noget

Vi Bryder altså med en tidligere Rigtig/Forkert opfattelse? Vi Krydser altså ift. standpunkt?
03-04 skrev:
-Den ovenfor skitserede 'empati-historie' er fortællingen om en følelse af fællesskab, der fjerner sig længere og længere fra forbindelsen til naturen. Dette illustreres ironisk nok af tegningen omkring 5:41:
Stenalder-manden tænker på: belonging, sex, food, shelter.
Middelalder-manden tænker på: food, social position, God.
Det moderne menneske tænker på: football, coffee og... noget jeg ikke kan tyde.
Alligevel konkluderer videoen, at denne udvikling åbner muligheden for et altomfattende, empatisk bånd med hele den virkelighed, som mennesket gradvist har fjernet sig fra.
Man kan ikke fjerne sig fra noget man essentielt er en del af ? ... elastikeffekt ...
Det post-moderne menneske kunne tænke på: fællesskab, individualisme, bæredygtighed, samhørighed, difference, interdepens .. sammenfiltring ..
03-04 skrev:
-En optimistisk udlægning af menneskehedens historie har altid en pessimistisk underside. Optimismen repræsenterer et ønske om, at kunne have høje forventninger til fremtiden og tiltro til, at tingene går i 'den rigtige retning', på bekostning af et realistisk billede af de problemer samfundet står overfor og hvilke årsager der har skabt disse problemer. Hvis man anerkender at miljøproblemer findes i virkeligheden (og det virker det til at du gør) må man også indse, at disse er en klar konsekvens af den teknologiske og sociale udvikling: naturvidenskab – industriel revolution -forbrugssamfund – globalisering. Karakteristisk for optimismen er netop det svar, som du selv kommer med: Teknologien redder os alligevel til sidst (Kristus kommer!).
Dette skriver jeg ikke for at være pessimist. Pessimisme er en tilsvarende ukonstruktiv holdning: 'Vi ved at problemerne er så store at der ikke er noget at gøre, derfor har vi en bekvem undskyldning for at synge endeløse, selvmedlidende klagesange.'
Kig tilbage i tiden .. Det er altid gået godt, for vi lever stadig

så hvorfor ikke være optimistisk

?
03-04 skrev:
-Opblomstringen af massemedier betyder, at en enorm 'vi-vil-jo-alle-sammen-det-gode'-stemning kan piskes op på ingen tid. Det er hvad vi med jævne mellemrum er vidner til, i forbindelse med Live Aid-koncerter, gigantiske TV-shows til fordel for Haiti osv. Dette betyder imidlertid ikke, at vi 'føler med' Haitis befolkning på en synderligt oprigtig måde. Lidelseshistorierne forsvinder hurtigt fra medierne, fordi folk bliver trætte af at høre om, hvor forfærdeligt det alt sammen bliver ved med at være:
Vil du påstå at ingen blev oprigtigt berørt?:-) Journalister, nødhjælpsfolk mfl. som var tilstede pga. vores fælles (massemediernes) opmærksomhed på det...
03-04 skrev:
Verdens gode intentioner kan ikke rede et fundamentalt disfunktionelt samfund fra kollaps. Det er imidlertid heller ikke hvad støtte-koncerter, indsamlinger osv. drejer sig om. De drejer sig om en momentan følelse af samhørighed og optimisme på vegne af menneskeheden og en verden, vi i stadigt højere grad føler os fremmedgjorde og magtesløse over for.
Momentan ... lad os forsøge at skabe endnu en konstant? .. Vi skabte jo også penge? ... Penge der kom ud fra vores gensidige behov for at kunne udveksle varer.
03-04 skrev:
I alt beskedenhed vil jeg foreslå følgende som mere realistiske indfaldsvinkler til morgendagens samfund:
-Lokalisering i stedet for globalisering.
-Genetablering af traditioner frem for global monokultur (som Odden er inde på).
-Mindre universel medlidenhed(!). Glem verdens fattige og fokuser i stedet på genetablering af samhørighed i nærmiljøet.
-(Fodnote til ovenstående punkt: Positive værdier (kultur) er ikke kun inkluderende, men i lige så høj grad ekskluderende. 'Kulturelle' værdier, der omfatter alle mennesker, er strengt taget slet ikke værdier. At etablere et positivt defineret fællesskab er ikke ensbetydende med at tænke på- og tage hensyn til alle dem, der potentielt er udelukkede fra fællesskabet. Tænk på den humor i har sammen med jeres venner og overvej hvad der er vigtigst: At den er sjov eller om den måske kunne fornærme nogle mennesker?)
-Tag menneskelig forskellighed alvorligt: Ikke i form af 'vi har alle sammen lov til at være her, men i form af det er hverken nødvendigt eller gavnligt, at alle mennesker principielt skal kunne leve side om side.
1. Gør det lokale, det globale

2. Traditionerne kan ikke "genetableres" ? traditioner skabes og er flydende som menneske der skaber dem er ... Ingen monokultur - multikultur.
3. Det punkt kræver vist en total redefinering af ens rolle ift. samfund ...
4. "tage hensyn til alle" - er der netop ikke mange kulturer de har netop dette som værdi? Hvornår lærer aben at stoppe med at tænke på, hvad alle de andre aber tænker om dem? .. Nå ja, reflekteret Ego - men det skranter jo med -> øget bevidsthed ..
5. Vi søger kun sammen i flokke hvis det er nødvendigt eller gavnligt ... Når du går ind i bussen og kigger efter en plads, søger de fleste en fri dobbeltplads, selvom man kun har brug for een plads .. men er det nødvendigt eller gavnligt sidder vi os ned ved siden af en anden ...
http://www.youtube.com/watch?v=sYcXe-sHZ7403-04 skrev:
Odden skrev:
Lige i forhold til teksters udbredelse: Så kan det også have den negative side at forstærke dogmatik og had. Det har vi også set før.
Jeg er meget enig. Hvis det skrevne ord giver mulighed for at føle empati med andre mennesker på et mere abstrakt og universelt grundlag, åbnes muligheden for at hade og foragte andre mennesker på et mere abstrakt og universelt grundlag simultant.
Men had er også bare kærlighed?:-) jeg tror jeg pointerede det tidligere

? ... Misforstået kærlighed .. Kærlighed værende det at ville investere tid/energi i et andet menneske.
nonzero .. zero-sum .. non-zero-sumness
http://www.youtube.com/watch?v=wcZFIy2mfyEhttp://www.ted.com/talks/robert_wright_on_optimism.htmlhttp://www.ted.com/talks/robert_wright_ ... ssion.htmlhttp://en.wikipedia.org/wiki/Nonzero:_T ... an_DestinyNamaste