Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 20:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hej Psych!

Tænkte, at dette var det oplagte sted at få lidt inspiration.

Jeg skal, i forbindelse med mit studie, tage fat på et emne jeg finder interessant, og finde på en eller flere problemstillinger og arbejde disse igennem. Omfanget er ca. 10-12 normalsider.

Legalisering af Cannabis er jo et emne med masser af kød på - men måske lidt for meget til sådan en opgave. Det skal derfor afgrænses lidt. Er der nogle på forummet her der har ideer eller forslag til, hvad man kunne gå lidt i dybden med, når det overordnede emne er Legalisering? Hvis I selv skulle præsentere emnet for en uvidende, hvilke overskrifter er så vigtige at have med?
Niveauet er Universitet i øvrigt...

Jeg har selv et par ideer men vil i første omgang vente med at skrive dem her, så jeg ikke påvirker jeres tankegang :)

Det kunne være spændende at se hvad folket herinde ville gøre i samme situation, så jeg håber at nogle af jer gider tage jer tid til at svare.

På forhånd tak for hjælpen!

Martin

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Lave nogle beregninger på hvad de ville indbringe staten at legaliser cannabis.

Kigge nærmere på Amsterdam, og hvordan den frie cannabis har påvirket samfundet der.

Kigge nærmere på steppe-stens teorien, (er det ikke det den bliver kaldt?) altså om at hash føre til andre skadelige stoffer. (Og om der mon ville færre misbrugere af andre stoffer, hvis man fjerede cannabis fra det illegale miljø)

Insane psychedelia user!

Et godt udgangspunkt ville være artiklen Cannabis, the mind and society:
the hash realities
, som har været trykt i Nature.

Medlem

@Rellek Super, tak for dit input! Jeg tror det vil være svært at beregne statens indtægt ifm. legalisering, da der er så mange ukendte variable i det regnestykke. Det kunne dog være interessant hvis det kunne lykkes. Én af de ting jeg selv havde overvejet var netop den teori du nævner; at Cannabis fører til hårdere stoffer.

Det kan man evt. koble til den artikel Phibes nævner (har kun læst Abstract'en indtil videre, men det ser ud som en god artikel).

Hvis andre sidder med nogle tanker, så vil jeg sætte pris på at få indblik i dem =)

Junior medlem
Brugeravatar

Evt kan du se på noget af det som Jesper Kristensen aka Malkavian. Skrevet og kæmpet for :D
http://cannabismyter.dk/artikler/bio.php
Du kan osse finde hans mail derinde, vis du har brug for at kontakte ham ;D

Medlem

@asakite Yes! Har faktisk overvejet at bruge hans skrift om Cannabismyter. Det skal dog gerne medvirke til at min rapport går op i en højere enhed - ikke bare for at aflive myterne. Derfor vil jeg lige vente med at finde kilder til jeg har fået formuleret min problemformulering :) Men alle tiders med lidt flere indlæg; tak for det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ved et træ, nær en flod hvor manden fra Aran går rundt og rundt.
Der findes også utrolig mange gode og brugbare dokumentare omkring cannabis.
Tror at du kan finde dem under Dokumentar tråden :)

"The universe doesn't owe us condolence or consolation; it doesn't owe us a nice warm feeling inside." ― Richard Dawkins

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Du kan undersøge hvor meget kriminalitet, forbuddet medfører.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Nu ved jeg jo ikke lige hvilket fag det drejer sig om, men noget som går mig meget på sinde, er de sociale effekter af forbuddet. Opstår der en distancering mellem brugerne af et ulovligt stof og dem som ikke bruger det? Hvad har det af konsekvenser for brugernes fællelskabsfølelse, både med deres skæve og ikke skæve bekendtskaber? Hvorfor er det tabubelagt at snakke om stoffer, bliver tabuet tydligere hvis man giver til kende at man selv er bruger?

Det er sådan nogle tanker jeg går med...

Medlem

Igen nogle rigtig interessante emner at tage op. Jeg sætter stor pris på det! Må lige sætte mig og få et overblik en af dagene.

Faget er engelsk. Formålet med opgaven er at vise, hvor godt man kan præsentere et emne på forholdsvis videnskabelig vis, og så 'normale' mennesker kan følge med.
Derfor er emnet og problemformuleringen valgfri, så længe der er... et problem at diskutere.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside
Synes du skulle starte med at forklare kort hvad cannabis er. Bagefter kunne du skrive om hvorfor og hvornår det blev gjort ulovligt (måske i England). Du kunne så kigge på hvordan lovgivningen påvirker forbrugertallet, forbrugeren og ikke mindst 'cannabis'miljøet?

Du kunne også sætte fokus på frihed. Sætte fokus på om lovgivningen ikke overtræder menneskerettighederne? Fordi er det ikke en menneskeret at bestemme hvad man vil indtage? Det er da min krop, mit valg og mit ansvar? - Min frihed!?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]