Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jun 2025 16:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 72 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nørrebro
Jeg kender dig fordi du er mig og jeg er dig - fordi vi alle er ens - vi er alle menensker - uanset hvor forskellige vi tror vi er, så kan vi alle genkende os selv i hinanden - det er det eneste der tillader os overhovedet at føle sympati .. vores empati .. det har bl.a. at gøre med spejlneuroner i hjernen har altså intet at gøre med mumbo-jumbo psykologi ;)

... Sur på dig selv? ... Hvad er det ved dig selv du er sur over?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
@Honey

Prøv nu lige at trække vejret en gang....

Quaz har jo egentlig ret i det han siger. Man kan tydeligt se ud fra dine beskeder, at du ofte nedgør dig selv, og dine handlinger. En ændring i tankemønsteret er nok ikke udelukkende det som du har brug for, men det er rigtig godt sted at starte (med det mener jeg stadig, at du har brug for professionel hjælp). Det er noget, som du har kontrol over, og med lidt øvelse, vil det være noget som du ville kunne styre meget bedre.

Prøv at starte med de små ting, i stedet for at ville ordne det hele på en gang. Du skal tage udfordringer op, hvor du mener, at du har en chance for at sejre, og derved give dig selv nogle succesoplevelser.

Senest rettet af BehindMind 01 mar 2011 11:31, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

BINGO ! =D ...

Hvis du er lidt åben i hjertet så giv en flink dame ved navn Louise L. Hay en overvejelse :-) hun har rimelig meget esset den der med at lære at styre ens tanker, og deres betydning for dig ...
http://www.saxo.com/dk/item/louise-l-ha ... eftet.aspx

Insane psychedelia user!

Jeg vil bare lige bringe konceptet Learned Helplessness på banen: http://en.wikipedia.org/wiki/Learned_helplessness

Jeg tror at mange, som har haft det svært på den ene eller anden måde, og er kommet succesfuldt over det, vil kunne nikke genkendende til konceptet. Det er klart, at så længe man har en stærk overbevisning om, at ingen handlinger kan gøre ens liv bedre, så er der ringe motivation for at handle. Ens tankemønstre er tit etableret i en ung alder og sidder på ryggraden og man ændrer således ikke bare sind på en time. Det kræver konsistent målrettet indsats.

Alternativet: Man kan forblive i overbevisningen om, at ens liv er ude af ens kontrol, og derfor have ondt af sig selv, søge medynk fra omverden og aldrig komme videre.

/Phibes, master of the universe

Medlem

Quaz >

1) Måske er alle mennesker på et punkt ens, men vi har alle sammen vores måde at takle ting på/tænke på. Desværre er jeg en af de dumme på det punkt.

Jeg siger da heller ikke at jeg er sur på mig selv, eller gør jeg?
Jeg hentyder måske til at jeg ikke har kunne overholde, det med ikke at være selvdestruktiv.
Det er derfor jeg er sur, fordi jeg vil da gerne ha’ det lykkes for mig.
Det har jeg ville i mange år, men bliver ved med de tilbagefald.
Så jeg har da min gode ret til at være sur på mig selv, når sådan nogle ting ikke lykkes for mig.

’’Sur på dig selv..? Hvad er det ved dig du er sur over?’’
Ja det det står øverst oppe, at jeg ikke kan holde mig for at skade mig selv.
Og jeg er bange for at en dag, så rammer jeg forkert.

2) Hvis jeg havde overskuddet til at læse bøger, ville jeg gøre det med glæde, men det har jeg ikke.
Indtil videre har jeg været 1 år om at læse ’’Positiv Energi – Judith Orloff.’’

Det kræver i sig selv meget overskud og energi at læse, mere end hvad jeg har. Jeg kan dårlig nok overskue simple ting som at vaske tøj, lave mad etc., når jeg endelig kommer hjem fra arbejde.

BeHindMind >

Jeg trækker skam også vejret, ellers ville jeg jo ikke kunne skrive :-P

Du siger at jeg ofte nedgør mig selv i mine ’’udtalelser’’ , det vil jeg ikke modsige sige dig i. Jeg ved jo at jeg har ret i det, dvs. de ting jeg siger de tanker og følelser jeg har er sande nok.
Det er jo det jeg altid har fået af vide, det indtryk folk har givet mig, kan man vel sige.

Du snakker om succesoplevelser. Hmm tjaa.
Det er jo også det jeg prøver på, det lykkedes bare ikke rigtigt.
F.eks. ved at ligge kniven på hylden, kontrollere hvad jeg spiser. Dvs. generelt min selvdestruktive adfærd.

Nu bliver jeg forvirret. Hvor er det rigtige sted at starte?
- At ændre sin tankegang er jo en rigtig svær del for mig, at kunne gennemføre med succes.

Jeg er også i gang med at finde ud af mulighederne for at få noget professionel hjælp, da det jeg havde givet en chance, har 2 års venteliste. Ikke noget jeg kan eller vil vente på. Det skal være imens jeg har selv har lyst og viljen til at gøre noget ved det.

Jeg vil jo gerne have kontrollen over mig selv mine tanker og følelser, og det har jeg bestemt ikke, det må jeg erkende. Selvom jeg måske føler jeg har det, så er det ikke tilfældet.

Men for at komme tilbage til det med succesoplevelser, så har jeg mere eller mindre givet op på det punkt.

Dr. Philbes >

Jeg lurede lidt på dit link, men stod af da det handlede om hunde :S
Sammenligner du mig med en hund eller hvordan skal den forstås?

For mig virker det som du hentyder forskellige grupperinger.
De motiveret, dem der gør noget ved det, dem der er noget værd.
De umotiveret, dem der vælger som mig at ynke og ikke ser værdien i sig selv.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

At ændre et tankemønster eller blot dele af det, kan oftest være nemmere end, at skulle ændre noget fysisk. Du snakker om at ligge kniven på hylden, men hvordan vil du ligge kniven på hylden, hvis du ikke vil erkende, at det er tankerne, som styrer kniven. Alt ved din såkaldte selvdestruktive adfærd er et direkte resultat af et tankemønster.

Endnu en gang ser du også helt forkert på tingene. Du sætter det hele op sort og hvidt.

Dit syn på tingene er nogenlunde sådan; Jeg kan ikke ændre min tankegang overnight, ergo er jeg en fiasko. Det er en fuldstændig absurd måde at stille tingene op på, og det er der ingen mennesker som kan leve op til.

Tag små skridt af gangen, og brug situationer i hverdagen, på arbejdet, sammen med venner osv til at prøve forskellige teknikker. Men igen...en professionel kunne helt sikkert give dig meget bedre "redskaber", som du kan bruge til at ændre din adfærd.

Medlem

BehindMind skrev:
At ændre et tankemønster eller blot dele af det, kan oftest være nemmere end, at skulle ændre noget fysisk. Du snakker om at ligge kniven på hylden, men hvordan vil du ligge kniven på hylden, hvis du ikke vil erkende, at det er tankerne, som styrer kniven. Alt ved din såkaldte selvdestruktive adfærd er et direkte resultat af et tankemønster.

Endnu en gang ser du også helt forkert på tingene. Du sætter det hele op sort og hvidt.

Dit syn på tingene er nogenlunde sådan; Jeg kan ikke ændre min tankegang overnight, ergo er jeg en fiasko. Det er en fuldstændig absurd måde at stille tingene op på, og det er der ingen mennesker som kan leve op til.

Tag små skridt af gangen, og brug situationer i hverdagen, på arbejdet, sammen med venner osv til at prøve forskellige teknikker. Men igen...en professionel kunne helt sikkert give dig meget bedre "redskaber", som du kan bruge til at ændre din adfærd.

Undskyld, at jeg sætter det hele op sort og hvidt.
Det er bestemt ikke min mening.

Hvordan kan du sige, at det er tankerne der styrer kniven?
Den del har jeg lidt svært ved at forstå., og kan ikke formulere mig hvad jeg tror meningen er, uden det lyder dumt. Men tænker du på at tanker bliver til handlinger? :S

Men som tidligere skrevet, så overvejer jeg også professionelhjælp.
Det er bare svært at tage et skridt og erkende at man har et problem, det synes jeg.
Især når man gerne vil selv, men ikke kan.
Det kan jeg vel kun takke mig selv for, når jeg har gået med det her i så mange år.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Honey skrev:
Men tænker du på at tanker bliver til handlinger? :S

Præcis.

Medlem

BehindMind skrev:
Honey skrev:
Men tænker du på at tanker bliver til handlinger? :S

Præcis.

Så forstår jeg bedre. :-)

Dog ikke hvordan jeg skal forhindre de tanker der bliver til handlinger.

Men vil det så sige, man slet ikke skal tænke?
For mennesket tænker jo meget, f.eks. hvordan man bevæger arme og ben. Tror jeg da.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nej, prøv nu at læse teksten igen. Det handler om, at du skal ændre dit tankemønster. Du skal ændre alle de negative tanker til positive tanker, groft sagt.

Medlem

BehindMind skrev:
Nej, prøv nu at læse teksten igen. Det handler om, at du skal ændre dit tankemønster. Du skal ændre alle de negative tanker til positive tanker, groft sagt.

Jamen det er total uvante ting.

det tror jeg ikke jeg kan :S

Men plejer man ikke at sige at der er langt fra handlinger og tanker, eller det lige omvendt? :oops:

Medlem
Brugeravatar

Hvorfor tror du ikke du kan det?

Hvis du ville tænke anderledes kunne du gøre mange ting ..

Du er ikke anderledes end dem - udover de turde tænke anderledes, og hvis du også gjorde det - kunne du også gøre alt i verden :-)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Honey skrev:
Men plejer man ikke at sige at der er langt fra handlinger og tanker, eller det lige omvendt? :oops:

Hehe...det udtryk er jo rimelig relativt. I dit tilfælde er der ikke langt fra tanke til handling. Men det er jo så der du skal sætte ind, så der netop bliver langt fra tanke til handling (selvfølgelig underforstået alle negative handlinger) ;)

Medlem

QuaZ skrev:
Hvorfor tror du ikke du kan det?

Hvis du ville tænke anderledes kunne du gøre mange ting ..

Du er ikke anderledes end dem - udover de turde tænke anderledes, og hvis du også gjorde det - kunne du også gøre alt i verden :-)

Fordi jeg simpelthen ikke er intelligent nok.

Men i virkeligheden er det kan det vel ligeså godt være fordi jeg ikke tør.
- Fordi hvad nu hvis det jeg tænker, er så meget anderledes at det er forkert. :S

Medlem

BehindMind skrev:
Honey skrev:

Hehe...det udtryk er jo rimelig relativt. I dit tilfælde er der ikke langt fra tanke til handling. Men det er jo så der du skal sætte ind, så der netop bliver langt fra tanke til handling (selvfølgelig underforstået alle negative handlinger) ;)

Hmm.. Groft sagt, få det vendt til positive handlinger, i stedet for de negative.
Det giver da mening i hvert fald.

Medlem
Brugeravatar

Honey :)? kan du ikke se hvordan din konstante bekræften i at du er utilstrækkelig lige nu kun kommer fra dig selv af?
Alle vi andre prøver faktisk at påpege at du har al magten og kontrollen - du spurgte efter andres hjælp herinde? Og nu da det påpeges - vinker du det bare af vejen med undskyldninger som stammer fra dine "utilstrækkelige" tankermønstre ...

Det har intet at gøre med at du ikke er intelligent nok - du er bragende intelligent - ellers havde du ikke valgt den her kanal for at komme fremad i dit liv :-)

Honey skrev:
BehindMind skrev:
Honey skrev:

Hmm.. Groft sagt, få det vendt til positive handlinger, i stedet for de negative.

Nah - start med bare at vend det til gode tanker :) det er noget nemmere at kontrollere fordi det trods alt ikke kræver nogen speciel større fysisk indsats for at ændre dem ;)! ..
Og det er lidt igen her Louise L. Hay's bog Helbred Dit Liv kommer ind som min anbefaling fordi hun giver en masse værktøjer fra sig i den bog som kan give dig muligheden for at genvinde den fuldstændige kontrol over dine tanker og dermed dine handlinger :)

Medlem

QuaZ skrev:
Honey :)? kan du ikke se hvordan din konstante bekræften i at du er utilstrækkelig lige nu kun kommer fra dig selv af?
Alle vi andre prøver faktisk at påpege at du har al magten og kontrollen - du spurgte efter andres hjælp herinde? Og nu da det påpeges - vinker du det bare af vejen med undskyldninger som stammer fra dine "utilstrækkelige" tankermønstre ...

Det har intet at gøre med at du ikke er intelligent nok - du er bragende intelligent - ellers havde du ikke valgt den her kanal for at komme fremad i dit liv :-)

Honey skrev:
BehindMind skrev:
Honey skrev:

Nah - start med bare at vend det til gode tanker :) det er noget nemmere at kontrollere fordi det trods alt ikke kræver nogen speciel større fysisk indsats for at ændre dem ;)! ..
Og det er lidt igen her Louise L. Hay's bog Helbred Dit Liv kommer ind som min anbefaling fordi hun giver en masse værktøjer fra sig i den bog som kan give dig muligheden for at genvinde den fuldstændige kontrol over dine tanker og dermed dine handlinger :)
Hvis du havde spurgt mig om samme spørgsmål i går, havde jeg blank svaret nej.
I dag kan jeg godt se det, det også det for jeg har truffet den beslutning, jeg er kommet frem til.

Lige siden jeg skrev digtet, har mine tilbagefald blevet værre og værre.
Jeg ønsker ikke længere over at gå i panik når jeg skær, fordi det bliver for dybt og jeg ikke kan holde ud af at kigge på det jeg har gjort. Jeg har altid kunne holde det til en hvis grænse når jeg har skåret i mig selv, og det kan jeg ikke længere. Det bliver dybere og dybere, og det ønsker jeg ikke længere at være en del af.

Jeg forsætter min selvmedicinering af rivotril, som jeg troede i tidernes morgen kunne være nok, til at holde mig fra det her. Jeg har bare indset af der må andre midler til nu, inden den ender galt igen.

Nu spørg du sikkert dig selv, hvorfor du jeg ikke bare smider min knive ud. Fordi det har jeg gjort så mange gentagende gange før, og fået fat på nogen nye.

Jeg håber at jeg inden alt få længe kan få den professionelle hjælp jeg behøver, inden jeg skader andre omkring mig inkl. Mig selv.

Medlem
Brugeravatar

Nah jeg ved godt det ikke ville hjælpe at smide knivene ud .. du skal jo også bruge dem? så det ville være upraktisk .. desuden .. en knust cd, krus, glas, rude, kurglepind, blyant, .. alt muligt kan bruges i stedet for og det ved du også - derfor er det ligegyldigt med at smide knivene ud helt som du siger :) ..

Jeg forstår ikke helt hvad det er du vil ha' ud af brugen af rivotril? Jeg spørg nysgerrigt uden at dømme her fordi al psykofarma fungerer individuelt - men hvilken decideret effekt er det du mener rivotril kan hjælpe dig med? ..

Med fare for at bevæge mig ud i konflikt igen så tror jeg det er langt vigtigere for dig at du lærer at åbne op overfor dig selv, og også anerkender at dine antagelser, selv dem om dig selv, kan være forkerte ...
Jeg ved, at du inderholder al den viden og vilje der skal til for at du kan bære dig selv igennem det her - ikke dermed sagt at du skal, man må gerne få hjælp, men du har styrken i dig selv og det er vigtigt at anerkende ...
Hvis du anerkender både det gode og det dårlige, såsom at du gerne vil ændre dig og at du har evnen til det, men samtidig også har brug for en guidende/hjælpende hånd ...
Jeg håber du enten får den professionelle hjælp som du selv mener du behøver, eller begynder at åbne op for hjælpen der kommer alle steder fra - inkl inde fra dig selv af :-)

Tjek dit eget citat "lev dit liv med bevidstheden om at du kan få alt hvad du ønsker dig. Hvis bare du ønsker det nok!" .. Laws of Attraction vil nogle sige - og så have tossede idéer om hvordan det skal fortolkes .. andre vil kalde det at leve i nuet, ta' ansvar for sig selv og være selvbevidst :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg kan heller ikke rigtig se noget reelt formål med din selvmedicinering.

Hele problematikken med dette er netop at folk tager disse piller, som en eller anden form for vidundermiddel. - Det er de ikke! Hvis de endelig skal bruges, så skal de bruges moderat, og i forbindelse med en eller anden form for terapi. Det kunne f.eks være i forbindelse med et forløb, hvor du lærte at håndtere og ændre dit tankemønster.

Medlem

QuaZ skrev:
Nah jeg ved godt det ikke ville hjælpe at smide knivene ud .. du skal jo også bruge dem? så det ville være upraktisk .. desuden .. en knust cd, krus, glas, rude, kurglepind, blyant, .. alt muligt kan bruges i stedet for og det ved du også - derfor er det ligegyldigt med at smide knivene ud helt som du siger :) ..

Jeg forstår ikke helt hvad det er du vil ha' ud af brugen af rivotril? Jeg spørg nysgerrigt uden at dømme her fordi al psykofarma fungerer individuelt - men hvilken decideret effekt er det du mener rivotril kan hjælpe dig med? ..

Med fare for at bevæge mig ud i konflikt igen så tror jeg det er langt vigtigere for dig at du lærer at åbne op overfor dig selv, og også anerkender at dine antagelser, selv dem om dig selv, kan være forkerte ...
Jeg ved, at du inderholder al den viden og vilje der skal til for at du kan bære dig selv igennem det her - ikke dermed sagt at du skal, man må gerne få hjælp, men du har styrken i dig selv og det er vigtigt at anerkende ...
Hvis du anerkender både det gode og det dårlige, såsom at du gerne vil ændre dig og at du har evnen til det, men samtidig også har brug for en guidende/hjælpende hånd ...
Jeg håber du enten får den professionelle hjælp som du selv mener du behøver, eller begynder at åbne op for hjælpen der kommer alle steder fra - inkl inde fra dig selv af :-)

Tjek dit eget citat "lev dit liv med bevidstheden om at du kan få alt hvad du ønsker dig. Hvis bare du ønsker det nok!" .. Laws of Attraction vil nogle sige - og så have tossede idéer om hvordan det skal fortolkes .. andre vil kalde det at leve i nuet, ta' ansvar for sig selv og være selvbevidst :)

Den gang jeg startede med at skære i mig selv af en alder af 13, det var bl.a. med smadret spejle, glas osv. I dag holder jeg mig kun til hobby knive, og sådan har det været i mange år.
Jeg synes de er skarpere og laver en finere snit/cut, hvilket nok virker underligt. Det skal så siges, at jeg har aldrig brugt andre knive, af hvad jeg husker af.

Fordi jeg troede at rivotril’en kunne hjælpe mig med mine problemer, heri blandt det med at skære i sig selv, men ligeså meget fordi jeg tror jeg er bange for mad. Jeg ved godt det lyder underligt. Men jeg er bange for mad, i den forstand jeg tror alt mad feder hvis jeg spiser det, om det så er grøntsager. Så har jeg stadig den overbevisning. Nu er jeg næsten oppe og spise 2 gange om dagen, det kniber bare med at gøre det når jeg er på arbejde.
Kort sagt, for at ikke være bange og angst for at spise, eller for den sags skyld hvad andre tænker om mig.

Der er også undre begrundelser men dem vil jeg ikke komme ind på her.

Du skriver ’’ Med fare for at bevæge mig ud i konflikt igen’’
Hvorfor skriver du sådan?

Jamen jeg er jo åben omkring mig selv, det vil jeg da selv mene. :S

Du er godt klarover at det citat er ikke noget jeg selv har fundet på ikke?
Alle og enhver kunne skrive det, hvis de har lyst til det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 72 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]