Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 09 maj 2025 05:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
(RS)-2-methylamino-1-(4-methylphenyl)propan-1-one er det lange navn for Mephedrone..

Er der nogen der kan forklare mig navngivningen af dette molekyle. (Fuck hvordan det virker, det er mere navngivning jeg er nysgerrig i.)

Hvorfor ikke:
4-Methylphenyl-propan-1-one-2-methylamino?
Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hov..

Medlem

Geografisk sted: Ønskeøen
Det er også næsten rigtigt, dog med et par skønhedsfejl.
"(RS)" fordi det er vist som en racemisk blanding. så mangler du at angive at den para methylerede phenylring sidder i 1 positionen, derfor "1-(4-methylphenyl)" eller 1-(p-methylphenyl).
sidst er der nogle regler for i hvilken rækkefølge man skriv er substituenterne, f.eks er aminogrupper højere rangeret end phenylringe og derfor skal aminogruppen stå først.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

For at jeg fuldstændig forstår, vil du så ikke nummerere molekylet for mig? Jeg har en eller anden idé om at phenyl gruppen, er "master" og derefter nummerere efter den. Men når man så kigger på det rigtige navn ( (RS)-2-methylamino-1-(4-methylphenyl)propan-1-one) så opstår der to 1 taller.. Det gør mig forvirret..

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
rootmood skrev:
For at jeg fuldstændig forstår, vil du så ikke nummerere molekylet for mig? Jeg har en eller anden idé om at phenyl gruppen, er "master" og derefter nummerere efter den. Men når man så kigger på det rigtige navn ( (RS)-2-methylamino-1-(4-methylphenyl)propan-1-one) så opstår der to 1 taller.. Det gør mig forvirret..

Det er ketondelen, som er højst prioriteret jævnfør det systematiske navn.
Endvidere har vi at gøre med en propanon, hvor både oxogruppen (=O) og 4-methylphenyl-gruppen sidder på kulstofatom nr. 1.

Haremis skrev:
sidst er der nogle regler for i hvilken rækkefølge man skriv er substituenterne, f.eks er aminogrupper højere rangeret end phenylringe og derfor skal aminogruppen stå først.

Man kan vel nærmere sige at det forholder sig modsat? - nemlig, at højere rangerede grupper nævnes senere end lavere prioriterede grupper i et systematisk navn? :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvordan bestemmer man så nummereringen af molekylet? Deler man det op, eller?
Sådan jeg har forstået det så er den der er første prioriteret, dem man navngivner først, lige som du siger at ketone gruppen, er førende..
Men vi finder "4-Methylphenyl-propan" som det første i navnet?

edit:

Når man ser på propnon, så ser det således ud:
Billede

Den bliver kun kaldt propan, i 4-MMC's molekylet, selv om der sidder et keton på.

Hvordan kan det være?

Admin
Brugeravatar

Den bliver også kaldt propanon, bare propan-1-on for at se, hvor oxogruppen sidder. Propanon blir ikke kaldt propan-2-on, da 2-tallet ville være overflødigt i den sammenhæng, da oxogruppen ikke kan sidde anderledes, hvis det stadig skal være en keton. I dette tilfælde er det lidt specielt, at der sidder en phenylgruppe på første position, når den navngives som en keton.

Ang prioritering: Den højst prioriterede gruppe kommer til sidst i navnet. Et eksempel er 2-phenylethylamin. Her kommer -amin prefikset til sidst, fordi det har højst prioritet.

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Imp skrev:
I dette tilfælde er det lidt specielt, at der sidder en phenylgruppe på første position, når den navngives som en keton.

Vil du give en lidt længere forklaring på hvorfor du synes det er lidt specielt..

Hmm, okay. Det er lidt forvirrende når det kommer til molekyler, som dette og navngivningen af det.
Jeg har dog min kemi bog ved min side, hvori, de har en liste over forbindelser og deres prioritering, hvad navngivning angår..

Admin
Brugeravatar

rootmood skrev:
Imp skrev:
I dette tilfælde er det lidt specielt, at der sidder en phenylgruppe på første position, når den navngives som en keton.

Vil du give en lidt længere forklaring på hvorfor du synes det er lidt specielt...

Tjae.. specielt var måske så meget sagt. Men hvis du nu har en random alkylkæde med en oxogruppe på. Pentanon, hexanon osv. Pentan-1-on eller hexan-1-on ville være forkerte navne, da forbindelserne i stedet ville være aldehyder, når de havde en terminal oxogruppe. Ligesom propan-1-on udenfor kontekst ville være et forkert navn, da forbindelsen i stedet ville hedde propanal, da det havde en terminal oxogruppe og derfor ville være en aldehyd.

-Jimmy Carter

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]