Snoezel skrev:
Er din underbevidsthed ikke en del af dig selv? Hvorfor tæller dens handlinger/tanker ikke som selvstændige? Desto flere af disse underliggende styringsmekanismer vi kan observere, desto højere selvstændighed kan vi opnå, det er min tese... Men det er svært at vide hvor du står, når du ikke kan fortælle mig hvilken grad af selvstændighed du mener vi skal opnå, før det reelt kan betragtes som selvstændighed, men jeg fornemmer at jeg nok er mere naiv på det punkt

Jeg sætter pris på din ydmyghed - det er nok noget jeg ku lære utrolig meget af...
Med hensyn til underbevidstheden: Hvis den eksisterer på baggrund af det, vores forældre har præget ind i os da vi var børn, er den også fragmenter af begge vores forældre. Den er
i os, fysisk, mentalt og følelsesmæssigt, men mere del af os vil jeg ikke sige den er. (Ved nærmere eftertanke, lyder det her nok lidt snørklet, men håber du kan følge mig.)
Jeg tror du har ret i, at vores selvstændighed øges efterhånden som vi kan observere vores underbevidsthed - med andre ord; gøre den bevidst. Jeg ved helt ærligt ikke hvornår vi kan kalde os 100% selvstændige - dertil har jeg stadig lang vej - men jeg forestiller mig det er at kunne handle 100% bevidst og 100% uafhængigt af andre.