Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 17:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

ScienceFreak skrev:
Altså jeg oplevede en nedtur efter at have ædt et gram over en weekend (superdumt, ikke noget jeg plejer at gøre). Men lige da jeg kom ned hadede jeg bare alt og alle. Spiste så 40mg, kastede op og blev glad. Fik på magisk vis ingen nedtur nogensinde igen efter den tur.

Du har ikke oplevet noget siden ?
Den eneste gang jeg nogensinde har været tæt på at indtage samme mængde, gik der over en uge før min nedtur indtraf.
Tilgengæld var det også som et faceplant i en sømmåtte.
..og fik du startet op på en 5-htp kur efterfølgene ?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ok. Jeg tog samme tur her søndag morgen. Og mit humørløft og kvalme var tydelige tegn på at der var noget der har virket. :) Synes ikke verden er blevet meningsløs endnu. Kan man virkelig slippe for nedturen? Synes ikke jeg har mærket nogen efter at jeg har taget en SSRi inden sengetid efter et trip. Men kan jo til dels være placebo. Synes dog det er fandens god placebo. :P

Dedikeret medlem
Brugeravatar

TommyTheBat skrev:
ScienceFreak skrev:
Altså jeg oplevede en nedtur efter at have ædt et gram over en weekend (superdumt, ikke noget jeg plejer at gøre). Men lige da jeg kom ned hadede jeg bare alt og alle. Spiste så 40mg, kastede op og blev glad. Fik på magisk vis ingen nedtur nogensinde igen efter den tur.

Du har ikke oplevet noget siden ?
Den eneste gang jeg nogensinde har været tæt på at indtage samme mængde, gik der over en uge før min nedtur indtraf.
Tilgengæld var det også som et faceplant i en sømmåtte.
..og fik du startet op på en 5-htp kur efterfølgene ?

Nej, jeg mærkede ingenting i 2 uger, hvor jeg så tog MDMA igen (dog kun 180mg på en aften- resterne fra sidst da jeg snart får købt methylone som er lidt mildere ved mig). Jeg spiste 100mg 5-htp om mandagen (hvor sidste dosis MDMA blev taget søndag morgen klokken 02). Men ellers spiste jeg hverken 5-htp eller flere SSRi'er. Føler mig rigtig svinsk at jeg kan æde så meget lort og slippe godt fra det. Sådan burde universet jo ikke hænge sammen. Tog dog 2C-B om fredagen - altså den weekend hvor jeg åd helt vildt meget MDMA. Måske havde jeg bare fundet freden i mig selv på en eller anden fucked up måde? :P At 2C-B'en havde givet mig en ægte glæde som overstrålede det neurologiske trafikuheld? :P

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
ScienceFreak skrev:
Nej, jeg mærkede ingenting i 2 uger, hvor jeg så tog MDMA igen (dog kun 180mg på en aften- resterne fra sidst da jeg snart får købt methylone som er lidt mildere ved mig). Jeg spiste 100mg 5-htp om mandagen (hvor sidste dosis MDMA blev taget søndag morgen klokken 02). Men ellers spiste jeg hverken 5-htp eller flere SSRi'er. Føler mig rigtig svinsk at jeg kan æde så meget lort og slippe godt fra det. Sådan burde universet jo ikke hænge sammen.

Sådan et 'scarcity' paradigme (der er kun så og så mange goder i universet og et gode balanceres af en negativ oplevelse) er en indstilling jeg møder mange danskere med og det er en torn i øjet på mig. I sammenhæng med stoffer, kan man gøre unødig skade på sig selv, hvis man føler det er balanceret, hvis man føler en kanon-nedtur efter en rus-oplevelse.

Mange har sådan et paradigme i flere aspekter af tilværelsen - fx når deres venner eller lign. modtager hædder for deres indsats/bedrift kan de ikke føle autentisk glæde for vennen, da der så er mindre goder til dem selv. Det er bare ikke sådan tilværelsen hænger sammen. Modtager din ven/familie-medlem hædder eller lignende bringer det goder tættere på dig, og du er i en bedre position til at bringe goder din vej. (min version af Dr. Stephen R. Coveys teori - se fx the 7 habits).

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvor fanden kom det fra?
Jeg plejer at få en psykisk nedtur -> jeg fik den ikke (selv efter sådan en hård omgang) = jeg føler mig svineheldig. Det betyder da ikke at jeg retfærdiggør mit stofmisbrug hvis jeg har det ad helvede til søndag til torsdag, eller at jeg ikke kan glæde mig ved andre menneskers vinding?

Junior medlem

[quote="TATP"]det er helt klart min opfattelse, at en ssri har en instant effekt - at blokkere serotonin-transporteren. Men hvis nogen ved bedre, please inform.
quote]

Du skal tage citalopram over 7 uger før de har nogen effekt.
Hvis man skal have et rus, skal man kombinere dem med noget andet.
Citalopram pillerne alene, giver ikke nogen rus.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

De giver en instant effekt - ellers ville det jo ikke være muligt at få serotonin syndrom af at æde 50 stykker. ;) Jeg undrede mig såmend bare om det ville hjælpe at knuse pillerne, men tror at det kun giver en effekt på et par minutters hurtigere virkningstid.

Grunden til at de ikke virker på depressioner med det samme skyldes så vidt jeg har forstået at 5HT1A hæmmes grundet det forhøjede serotoninniveau, der skal gå nogle uger før denne bliver tolerant over for dette og kommer tilbage til normalt aktivitets-niveau igen. Altså kan man godt æde en eller to når man kommer hjem og livet er dårligt netop pga. man har et unormalt niveau af serotonin, selv i forhold til depressive mennesker. Desuden kan jeg forestille mig at 5HT1A er lidt tid om at reagere over for det høje serotoninniveau, hvilket gør det muligt at bruge pillerne en sjælden gang imellem til at snyde sig fra nedturen.
Og hvis du havde læst min første post ønsker jeg ikke at blæse på citalopram. Tror for den sags skyld heller ikke at den rus ville være særligt god, da stoffet kun øger serotonin i hjernen og ikke andre transmitterstoffer for f.eks. MDMA gør.

Junior medlem

Hmm, vil det sige at man faktisk kan blive høj af pillerne? Har nogen liggende og har overvejet dem lidt.
Men hvordan kan rusen forklares/samlignes? Noget ala tramadol, eller?

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
LampeFeber skrev:
Hmm, vil det sige at man faktisk kan blive høj af pillerne? Har nogen liggende og har overvejet dem lidt.
Men hvordan kan rusen forklares/samlignes? Noget ala tramadol, eller?

Nej, du kan ikke opnå nogen rus på den slags lægemidler.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

OMG hvorfor snakker alle om at blive høj! :P

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jorden, mellem nogle intermolekylære kræfter.
Det kan ikke svare sig at forsøge at blive "høj" på SSRI lægemidler, ej heller at knuse dem. Medicin der er tilgængeligt i Danmark, gennem apotekerne, er sammensat sådan at tabletterne af den givne karakter, meget murtigt <6 min går i mange små stykker, og levere sit indhold til mavesaaften. Ved at knuse en tablet med f.eks. escitalopram, får man kun en elendig bitter smag på sin tunge som bonus... men det er der sikkert nogle der synes er totalt kejser....

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg prøver heller ikke at blive høj, der var bare nogen der nævnte noget med at det først virkede efter lang tid, men har fundet ud af at det virker akut ved sådan en nedtur. :)

Medlem
Brugeravatar

Jeg har ikke fornemmelsen af at du, Alice, forsøger at blive høj på det, men det kan muligvis være at nogle andre, uspecififerede personer der kunne finde på at læse dette, ville...

Medlem
Brugeravatar

Men min umiddelbare erfaring fortæller mig at indtagelse af en SSRI , specielt escitalopram, kan dæmpe en del neurotoxicitet samt / eller følelse af "the chrash" . Fordi at det forhindrer at en MDMA virker fuldt ud, så at sige. En metabolit af MDMA har en halveringstid på ca. 48 timer, så der er rigelig grund til at at blokke serotonin-transporteren når den ønskede rus er opnået. Vil jeg mene..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg vil også først tage det når jeg er nede og har brug for et humørløft. Og eftersom nedturen fra en citalopram er umærkbar i forhold til MDMA's er det det værd. :) Jeg kan ikke tåle at tage dem samtidig da jeg har tilbøjelighed til at kaste let op og hvis jeg f.eks. tager en citalopram tidligere end 6 timer fra sidste dosis MDMA, bruger jeg en halv time på at kaste op utallige gange. :) Til gengæld tager jeg alpha lipon syre samt C-vitamin lige inden MDMA da jeg har læst en artikel om at neurotoxiteten af stoffet (hvis nogen) skyldes frie radikaler. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kan kan forestille mig at jeg ville få det RIGTIG RIGTIG dårligt hvis begge dele slog ind samtidig, da jeg også får kvalme af SSRI'er alene. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
entheoceuten skrev:
Medicin der er tilgængeligt i Danmark, gennem apotekerne, er sammensat sådan at tabletterne af den givne karakter, meget murtigt <6 min går i mange små stykker, og levere sit indhold til mavesaaften.

Det er ikke rigtigt. Måske, hvis du kun snakker om SSRI-præparater. Udløsning (ja det er termen der bruges) af tabletter er meget forskellig afhængig af, hvor hårdt tabletterne er presset, indholdsstoffer og pH i mave/tarm ved indtag.

entheoceuten skrev:
Men min umiddelbare erfaring fortæller mig at indtagelse af en SSRI , specielt escitalopram, kan dæmpe en del neurotoxicitet samt / eller følelse af "the chrash" . Fordi at det forhindrer at en MDMA virker fuldt ud, så at sige. En metabolit af MDMA har en halveringstid på ca. 48 timer, så der er rigelig grund til at at blokke serotonin-transporteren når den ønskede rus er opnået. Vil jeg mene..

Det er ikke helt nemt at få mening ud af, så hvis jeg svarer ved siden af, må du lige rette mig.
Hvilken MDMA metabolit har en halveringstid på 48, og du virker til at antage at den er aktiv?
Teorien, som jeg har set det, angående SSRI og reduceret MDMA-neurotoxicitet går på at SSRI'en blokkere dopamin i at trænge ind i serotonin-nerveterminaler efter MDMA indtag, og derved hindrer dannelsen af radikaler dér - det skal nævnes at effekten af at tage SSRI kun er vist i gnavere.
Hvis du tog SSRI bare for at MDMA ikke skulle virke fuldt ud, ville det så ikke have været smartere bare at tage mindre?

Junior medlem

Hey

Citalopram virker først ordenligt efter 2 - 8 uger, jeg er selv på dem pga depression.
Det er ikke piller der virker "instant".
Jeg kan desværre ikke fortælle hvad du ellers kunne prøve. :(

Junior medlem

Normalt skal SSRI-er indtages i flere uger før de hjælper, jeg får selv SSRI-er og kender en del til dem. Jeg var dog lidt et "freak" for hos mig virkede de efter kun ca en uge

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er vidst noget med at der efter kort tid blive nedjusteret for serotoninen, og det så tager det 2-8 uger før denne kommer op igen.
Men denne nedjustering sker ikke med det samme du tager pillen (i hvert fald ikke mærkbart nok til at overdøve en MDMA-nedtur). Derfor kan man godt tage en når man lige er landet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]