Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 08:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Medaljens bagside

Senest rettet af mil73 19 maj 2015 21:25, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Altså det er jo svært at arbejde med en, der ikke selv kan indse, at vedkommende har et problem. Han har nok en idé om at det ikke er pissesmart og heller ej normalt at tage det så ofte, ligesom at jeg er klar over mit (dog meget mindre) forbrug er er problem.
Amfetamin har, så vidt jeg har forstået, også en fysisk afhængigheds-dannende side, og det lader til at han på nuværende tidspunk er kommet så langt ud, at hans hjerne ikke kan frigive nok af transmitter-stoffet dopamin uden stoffet, da hjernen har sat udløsningen af dette ned pga. de alt for ofte alt for høje niveauer af det i synapsekløften. Oven i at det hele bliver meget nemmere når man er påvirket og følelsen af at man er "kongen" så er det intet under at det kan være så svært at stoppe.

Jeg er sikker på at han kan se at det er et problem, også mht. jeres økonomi, men trangen til stoffet overdøver al fornuft, og så begynder problemerne. Det værste ved det her er, at han ikke kun bruger det til fest og det er når misbruget bliver hverdagskost, at problemerne for alvor kommer.

Desuden er den nedtur man får af amfetamin, så vidt jeg har forstået, virkelig slem og efter de 2-3 dage synes han sikkert at han har lidt nok og har brug for en belønning. Men efter de 2-3 dage er det jo, at han er på vej til at være på toppen igen, at han tager det i netop disse intervaller gør at han aldrig rigtig oplever andet i sit liv end at være høj og bagefter have det ad helvede til - så kan han jo umulig se at han kan have det godt uden! Man kan under en nedtur godt tænke rationelt: "at man får det godt igen" - men det føles så sandt at man ALDRIG vil få det bedre igen indtil at man pludselig går ud en solskinsdag og indser at livet i ædru tilstand kan være fantastisk, aldrig helt det samme, men fantastisk. Og hvis han i lang tid har kørt denne rutine er det intet under, at han klamrer sig med alle kræfter til stoffet, for han tror jo ikke inderst inde på at det bliver godt igen!

En nedtrapning ville være blidere ved ham, men holde ham "i det". Jeg har en ven som for 5 år siden havde et misbrug som var lidt værre end din mands - han var helt udmagret til sidst og tog det stort set hver dag. Han bor i Norge og rejste op i fjeldene for at stå på langrend, mærke naturen, være væk fra sine narko-venner og ikke mindst være et sted hvor han ikke kunne skaffe noget. Det var hårdt, men han kom ud af det. Han indså at der er mere i livet end det. At komme ud og få rørt sig, være ude i naturen osv. har altid hjulpet mig i mine nedture. Måske I skulle rejse væk? Forsvinde fra det hele, ud i naturen, løbe, cykle, whatever - glem bilen derhjemme, ellers kan han jo køre væk midt om natten i de vilde amf-abstinenser. Og han vil være forfærdelig at være sammen med, men han vil nok værdsætte dit selskab inderst inde, en klippe at støtte sig til. :)

Men dette kan jo ikke lade sig gøre uden motivation fra hans egen side. Inderst inde ved han det godt, så dum kan han jo ikke være. Han føler det måske ikke, men han ved det. Ved han at han ved fortsat misbrug kan risikere at riste sin hjerne så meget at livet aldrig bliver så godt som det var igen? Er en af de gladeste dage i hans liv ikke jeres bryllupsdag, hvor han endelig fik sin drømmepige og ikke hvor han tog 5 streger i træk og rullede rundt i en sofa af ekstase? Den ægte glæde er langt mere betydningsfuld end den kemiske. Jeg har måske aldrig været så lykkelig i så lang tid i ædru tilstand som jeg har været på MDMA, men det er ikke de dage jeg ser tilbage på. Og det er den ægte lykke han er i fuld gang med at smadre for sig selv - og for dig.

Hvis jeg havde sådan et misbrug ville jeg flippe ud hvis nogen sagde til mig at jeg ALDRIG måtte tage noget igen. Jeg ved godt at alle admins flipper ud på mig ved at jeg siger det her, men en dato for hvornår han må tage noget igen kan hjælpe den helt sindssyge forventningsangst man som stofmisbruger føler når man får at vide: "du må ALDRIG røre noget igen", nu ved jeg ikke om du er en af os kvinder der konstant er på slankekur, men hvad er det man har mest lyst til når man sætter sig for aldrig at spise slik igen? Denne lyst gælder også for stoffer - bare 100 gange stærkere. Sæt en dato - om 100 dage? (klassiker) - hvor han må tage noget igen. Eventuelt et stof som ikke er amfetamin, da det kan risikere at trigge en masse af de gamle følelser frem. En gulerod, du ved. Jeg går ud fra at han på dette tidspunkt er sluppet af med sine abstinenser (også en del af de psykiske, da de er de værste) og kan se, hvor meget han har fucket op, og hvor meget han er endt med at såre dig, hvilke konsekvenser det kunne have haft for hans arbejde og generelt det liv han har kæmpet så meget for at bygge op. Og så vil han være dødsensangst for at røre lortet igen.

At han i den stoffrie periode finder en sportsgren han begynder at gå meget op i vil kun være godt. F.eks. får klatring mig til at glemme alt omkring mig, samtidig udløser det belønningsstoffer som narko gør. At han bliver sportsnarkoman er trods alt bedre end amfetaminmisbruger. Men som sagt - han skal selv ville det her. For det er en lang, lang vej i modvind, regn og op ad bakke på en flad cykel med en rusten kæde - det kræver en ordentlig røvfuld viljestyrke.

Jeg ved ikke om der var noget af det du kunne bruge eller gav mening. Det blev en lidt rodet brainstorm af mine tanker omkring det.
Skriv hvis du vil have noget uddybet, har andre spørgsmål osv. :)

Varme tanker herfra. :)

Junior medlem
Brugeravatar

Tak

Senest rettet af mil73 19 maj 2015 21:26, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det lyder tåbeligt, men er glad for at det rørte dig, for smed hvad jeg havde i min i det indlæg. :)

Jeg er sikker på at han inderst inde er den samme. Og at det er dig den er gal med tvivler jeg stærkt på, da det er ham der står med misbruget. ;)

Mht. hvad jeg skrev med pause osv. - rettelse: få ham til at holde pausen - ikke stoppet, men pausen. Når pausen er ved vejs ende, snak om det virkelig er noget han vil ud i igen. Hvis han stadigvæk har lyst, så foreslå noget terapi, dette kan også gøres efter kort tid. Det der handler om nu er at få ham ædru nok til at kunne se på problemet objektivt. :) Desuden skal han på en eller anden måde indse at "bordet fanger" - altså hvis han vælger at tage noget igen efter den pause, vil han vælge den sværeste mulighed, for så står han IGEN i misbrugets ensrettede forhal, og man skal kæmpe en helvedes masse for ikke at komme videre end garderoben! Man ved aldrig når det kommer snigende, men pludselig er det der, og man tror aldrig at det kommer. Men ens holdning til tingene ændrer sig og det er dét der er tricky. ;)

Junior medlem

Hej Mil73.

Jeg er først nu faldet over din tråd, som berører mig meget på flere punkter.

Der er nu gået nogle uger siden du skrev, så jeg er meget nysgerrig efter at høre hvordan det mon går?

Jeg har aldrig haft en mand/kæreste med misbrugsproblemer men til gengæld en meget nær ven som i løbet af få måneder ændrede sig radikalt da hans misbrug af amfetamin, kokain og eskalerede.
Konstante desperate og til tider naive spekulationer på hvordan jeg kunne hjælpe ham samt hvordan han i det hele taget kunne hjælpes, kostede mig mange søvnløse nætter.
Overvejede sågar flere gange at løse ham inde på et værelse! :roll:

Opkald midt om natten fra hans grædende mor som fortalte at han endnu engang var stukket af fra behandlingshjemmet....et par dage senere typisk efterfulgt af at kunne læse om røveri på en af de lokale tankstationer og bare VIDE at det var ham der stod bag....

Ja, alle de gamle følelser vender tilbage i mig, nu hvor jeg læser din beretning.

Samtidigt kender jeg også selv til det med at være lige lovligt glad for amfetamin, og kan som Alice et langt stykke hen ad vejen godt sætte mig ind i din mands situation.

Jeg har egentligt ikke så mange råd, forslag mv at give dig lige nu, men håber at kunne hjælpe/støtte dig hen ad vejen hvis du skulle få brug for det.
Og så vil jeg ellers støtte op om Alice's svar. Hun kommer med nogle gode pointer og især forslaget om en pause, synes jeg også umiddelbart er langt den bedste samt mest realistiske løsning.
-Har du fået ham overtalt til det ????

**************************For din egen skyld: *********************************
Jeg håber inderligt du er afklaret med at man ikke kan hjælpe en misbruger der ikke vil hjælpes!

...Og glem ikke også at bekymre dig om dig selv.

Jeg håber du har held med at hjælpe din mand til at finde lysten, erkendelsen og motivationen for at stoppe og sender dig mine varmeste tanker.

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Hvordan går det nu mil73?
Jeg får lyst til at skrive til dig, midt i alle dine velmenende følelser og søvnløse nætter, at det altså også er MEGET vigtigt at du mærker dine egne grænser, og passer på dig selv. At gå over dine grænser for hans skyld, gavner ham ikke det mindste, og i sidste ende mister han måske respekten for dig, i stedet for at røres over din opofrelse.
Jeg mener med det ikke, at du skal råbe højt og skælde på ham. Blot find ud af hvor din grænse går, og så fortæl ham hvad du vil være med til og hvad du ikke vil være med til. F.eks. er det i orden at han bruger jeres fællesøkonomi til amfetamin, eller skulle du nedlægge jeres fælleskonto (hvis I har en sådan), så I har hver jeres økonomi? Og måske skulle du også vise ham, at han skal stramme sig lidt an i forhold til dig, og tage mere ud med vennerne. Det er også vigtigt at du kommer lidt væk fra dit "tankehelvede" omkring ham, og giver dig selv lidt andre indput!
Vær et godt eksempel for ham, ved at forholde dig sundt til dig selv, og så overlad hans frie vilje til ham selv, om han vil leve med dig eller gå ned i et hul. I sidste ende ved han godt hvor langt ude han er, men så længe du står ved ham, ligegyldigt hvor dårligt han opfører sig, er der ingen grund til at han skal stramme sig an.

Pas nu på dig selv. Der er ingen som belønner en lille havfrue for at redde prinsen op af det store hav :(

Kh Fanny

Junior medlem
Brugeravatar

Tak

Senest rettet af mil73 19 maj 2015 21:27, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det varmer virkelig i mit hjerte at høre det. :D
Er stolt af jer begge to. :) Fortæl ham at det bliver meget nemmere efter 3 uger, for så vænner man sig til det. Ligesom at det er nemmere at være ikke-ryger efter 3 uger. :)

Stort kram. :)

Junior medlem
Brugeravatar

Tak

Senest rettet af mil73 19 maj 2015 21:27, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Du bliver nødt til at gøre op med dig selv, om du ønsker at forsætte jeres forhold.
For mig lyder det som om du snart ik kan mere., men du skal altså også huske at passe på dig selv.

Når du siger du har tilbudt ham at gå med, og han derefter har sagt nej.
Er der ik meget vilje i ham. Jeg ved det fra mig selv af at det er ufatteligt svært..
Ved hans familie noget?

Junior medlem
Brugeravatar

Tak

Senest rettet af mil73 19 maj 2015 21:28, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Hej..mange tak for dit svar..
Han´s søster ved det..men ikke hans forældrer, de kan mentalt, ikke klare at få det af vide..og ja, Jeg ved godt at jeg skal til at finde ud af hvad jeg vil og inderst inde så er jeg også godt klar over at jeg holder hans misbrug ved lige, ved at blive, det har jeg det også rigtig skidt med, Det er bare ligesom jeg er lammet (svært at forklare), kan ikke handle..føler bare dagene går og jeg følger med. Er flyttet en gang, ud til min familie, dette resuleterede i at han brød sammen, jeg fik ondt af ham og vendte tilbage..troede virkelig jeg kunne hjælpe ham.. Jeg har læst den ene bog efter den anden om misbrug og medmisbrugere, ringet anonymt til misbrugscenteret..men så længe han ikke selv vil, er det svært at hjælpe.

Det var da så lidt.

Har du hørt hans søster ad om hun vil hjælpe?
Jo flere i er om det, jo mere forstår han det.

Det med at være lammet/låst fast er en del af hvad mange andre oplever.

Hvor langtid er det i har været sammen?

Titel: Tak
Junior medlem
Brugeravatar

Tak

Senest rettet af mil73 19 maj 2015 21:23, rettet i alt 1 gang.

Medlem

17 år er os langtid. Hvor langtid er det han har været i misbrug nu?

Snak med han søster for hans skyld, og ikke mindst din egen.
Du skal slet ikke gå rundt med det her alene irl.

Har i børn sammen?

Jeg ved godt det er svært, især med hans temperament. Men en dag ku det gå udover dig.
Jeg sagde fra overfor min eks, han slog på ting og endte med at slå mig.

Snak med hans søster-

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Danmark
Det er ikke din mand der har brug for hjælp, men dig. Sat på spidsen så bliver du nødt til at beslutte dig for hvad du vil med dit liv. Din man har åbentlyst valgt hvad han vil med hans eget liv.
17 år er utrolig lang tid, og det må være dit livs sværeste valg du står overfor. Men det kan virkelig ikke slås fast nok gange, din mand vil ikke ændre holdning til hans misbrug. Det vigtige er at du bliver enig med dig selv om du vil følge ham i hans valg, eller om du vejer dit eget liv højest.

Jeg håber du får massere af støtte uanset hvad du vælger.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: sted
I sidste ende er man sig selv nærmest. Jeg ville komme ud af lortet imens tid er. Du er vist ikke den, som kan løse det for ham.
Undskyld for de lidt kyniske ord og fuck, 17 år er fandme lang tid. Kan godt forstå at det kan være svært at se et lyspunkt.

Håber tingene vender for dig

Titel: Tak
Junior medlem
Brugeravatar

Tak for jeres svar..begge to..

Senest rettet af mil73 19 maj 2015 21:21, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem
Brugeravatar

I sidste ende er man sig selv nærmest. Jeg ville komme ud af lortet imens tid er. Du er vist ikke den, som kan løse det for ham.
Undskyld for de lidt kyniske ord og fuck, 17 år er fandme lang tid. Kan godt forstå at det kan være svært at se et lyspunkt.

Håber tingene vender for dig

Mange tak..det er nok de hårde ord og sandheden jeg har brug for..så tak for det..

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Danmark
Alle ønsker om held og lykke!

Dedikeret medlem

Geografisk sted: sted
^^held og lykke herfra også!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]