Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 07:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hejsa :)

Har tænkt mig at gro nogle planter på loftet. Jeg bor øverst i min bygning så der er mit loft, til kip. Der er tre luft huller der fører direkte ud så der er derfor mulighed for frisk luft hele tiden. Jeg installere 2 brusekabine blæsere til at blæse den øverste og varme luft ud, og lader det sidste hul være frit til frisk luft og jeg lader lemmen op til loftet stå på klem så der kommer frisk luft nede fra og dårlig og varm luft ud øverst, hele tiden. Hele loftet er isoleret. Jeg er kommet i besiddelse af nogle "grisse varmere" med 250 watts pære. Grunden til jeg kalder dem grissevarmere er fordi jeg ikk ved hva de hedder og det er det eneste der står på lampen. Men smider et link på hvor i kan se dem. De lyser hvertfald kraftigt og varmer godt. Og jeg installere røg alarmer for sikkerhedens skyld.

link til lamper: http://scansheep.dk/product.asp?product=405

HER ER MINE SPØRGSMÅL:

Er udluftningen god nok?

Gør det noget at loftet er isoleret, i forhold til temperaturen?

Med hensyn til lys og varme, er disse lamper så gode nok?

Er 1 lampe nok? (har tænkt mig at gro 5 planter på 5m2.)

Hvis i har andre gode råd er i velkommen til at dele lidt viden ud :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Din udluftning er fin nok. Til vinter tror jeg endda den er i overkanten, men så kan du jo slukke en blæser.

Lyset derimod er helt ubrugeligt. Du kan ikke dyrke under varmelamper, for de er designet til at lave varme, ikke lys. Og så er forhandlerlinks forbudte her på siden :D

Hvis du vil fylde 5 m2 ud skal du have ihvertfald 2x 600 watts HPS og så skal der langt flere planter til. Hvad med at starte dine 5 planter under en enkelt 600 watts og holde det til cirka én kvadratmeter? Hvor meget plads har du i højden?

Læs iøvrigt den her: http://dcfonline.dk/cf

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Junior medlem

Hej.

Jeg har hørt at disse lamper, med den rigtige pære er fine nok? Det er ikk den røde varmepære som man bruger til grisene der er i. Det er en hvid pære der laver et meget skarpt og lyst lys. Hvis jeg vidste hvordan man satte billeder ind her kunne jeg vise det. Men da den varmer lidt havde jeg tænkt mig at sætte den højt over planterne så de ikk tørre så hurtigt ud, og når den er så højt oppe bliver det belyste område jo større. Og kan ikk se hvordan jeg kan have 5 planter stående på 1 m2? Selvfølgelig kan de stå der i starten. men så snart topskudene kommer bliver de klippet ned så planterne bliver mere busket end høje. Derfor jeg mener at 1m2 per plante er passende. Men det er første gang jeg gror så er selvfølgelig ikk helt sikker i min sag. Og har læst guiden på dcf. Der stod også at man kunne bruge 250 watts lamper.

Junior medlem

Ville være rigtig taknemmelig hvis nogen kunne hjælpe mig her? Kan jeg bruge disse varme lamper med en hvid pære på 250 watt der er meget skarp hvis jeg sørger for at sætte den højt nok så den ikk varmer direkte på planterne?

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Solbader i 400W's lys
Hey dude.

Fedt at du skal til at igang, der er ikke noget bedre end når man ryger sit eget for første gang =) .. Du kan godt have mere end en plante på en m2, jeg har normalt 2 i mit skab, og der er ikke en hel m2... De kravler lidt ind over hinanden, men det er nu fint nok. Lys mæssigt startede jeg med en 180W CFL lampe, og skiftede senere til en 400W HPS - der er en tydelig forskel. Jeg vil anbefale dig ikke at spare når det kommer til lyset, du kan bruge det til mange grows, og der er en voldsom forskel.

Jeg vil derfor anbefale dig at finde et sted der sælger lamper der er designet til det, og så smider en god 400-600W samt ballast op til et par planter, især hvis du har god udluftning, da de producerer en del varme. Bare pas på med hvor lyset kan "slippe ud", så der ikke kommer en kæmpe beam of light ud af et loft somewhere, det ser lidt suspekt ud.

Honestly, lad være med at købe ting der var designet til alle mulige andre formål, især ikke når du er ny - du skal selvfølgelig heller ikke bruge alt for mange penge på det, men det koster lidt at komme igang =)

Held og lykke med det, og keep us posted når du kommer igang!

Junior medlem

Den eneste grund til at jeg kun har 5 planter er fordi jeg kun havde 5 frø da jeg gik igang med at spirre dem. Og har tænkt mig at klippe planterne så det blir nogle små buskede nogle. Og grunden til mine valg af lamper er fordi jeg fik 4 gratis af min kammerat som selv havde brugt dem til det sammen jeg skal bruge dem til. Og en anden af mine kammerater har også haft brugt sådan en lampe her og haft succes med dem. Og det er ikk selve lampen der er designet til grise, men den røde varme pære som man kan få til. Men den har jeg jo skiftet ud med en 250 watts hvid pære som gir et meget skarpt lys og varmer en smule. Og har læst på dcf at 250 watt er nok. Og ang lys så kan det ikk komme ud nogle steder:)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lige bag døren.
Hvorfor opretter du en tråd om det, og så ikke ville tage i mod de råd som kommer fra nogen af de erfarne growers? :)
men hvis din ven har haft succes med disse lamper så kast dig ud i det :)

Junior medlem

Fordi jeg er et stædigt æsel:) hehe. Ej, jeg forstår bar ikk helt hvis man ikke kan bruge den pære når der står på guiden inde på dcf, at man godt kan bruge 250 watts?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er ikke wattene som afgøre om den kan bruges eller ej.
Som crz skriver, skal du bruge CFL eller HPS/MH i stedet for, (LED kan også bruges, men kan ikke måle sig med CFL eller HPS/MH).. Slut prut finale, ingen diskussion.
Hvis du VIL bruge din pærer, så få fat i nogle grise, og smid dine frø ud.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Solbader i 400W's lys
Rellek skrev:
Det er ikke wattene som afgøre om den kan bruges eller ej.
Som crz skriver, skal du bruge CFL eller HPS/MH i stedet for, (LED kan også bruges, men kan ikke måle sig med CFL eller HPS/MH).. Slut prut finale, ingen diskussion.
Hvis du VIL bruge din pærer, så få fat i nogle grise, og smid dine frø ud.

Well said.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]