Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 17 jun 2025 21:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 58 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Fjas skrev:
Jeg forstår ikke at folk bliver ved med at nævne telt eller presenning til bivuak. Det fylder alt for meget hvis man er på overlevelse. 'nymoderne' hængekøjer fylder stortset intet, vejer intet. og kan bebos i alt slags vejr.
Det er langt hurtigere at smække en hængekøje op end fx en bivuak, og man er også fri for alle insekterne, billerne and wat not.

Hvis man så skulle være uheldig at komme til et sted hvor man ikke kan binde en hængekøje op, så har man bare et kondom til sin sovepose.

Mere besværligt behøver det ikke at være.

:)

En hængekøje er fin nok, hvis man er på lidt varmere/tørere egne, har ikke set nogen hængekøjer der lige var beregnet til store mængder sne og regn, som vi jo bekendt kan blive udsat for i Danmark. Teltflagen fra militæret, som jeg nævner, fylder ikke ret meget i forhold til en hængekøje. Desuden er en hængekøje heller ikke det smarteste hvis vi forestiller os at det bliver nødvendigt at leve skjult i naturen. Hvis mange mennesker dør, er chancen for at vi får ulve og bjørne i landet igen relativt stor, for ikke at sige uundgåeligt, og så vil jeg sgu hellere ligge gemt i skovbunden, end at hænge og dingle mellem 2 træer....

Insane psychedelia user!

Khazim skrev:
Lol, spøjs drejning tråden lige tog dér. :lol:

Ud over det nævnte er det også en fordel at købe noget sæbe, så du kan vaske dig og opretholde en god hygiejne.
Der findes nogle vildt smarte nogle, der fylder utrolig lidt. Samtidig er de 100% bionedbrydelig, så du kan sagtens bade i en sø.
Jeg har selv gode erfaringer med disse
http://www.friluftsland.dk/default.aspx?load=main&&Data=productprops&Key=23815&show=23815

Der ud over skal du også bruge noget desinficerende til at rense dine hænder.
Dette gør at du undgår at blive overeksponeret for bakterier du ikke er vant til.
På apoteket er der flere muligheder for at få desinficerende cremer i små størrelser.
F.eks. er der en lille 75ml alcogel til 13-14 kroner.Den fylder ikke ret meget i tasken, og du kan med fordel tage to med.
Ellers findes der også alkoservietter der kan bruges. De fylder meget lidt men har den ulempe at der skaber meget affald, man skal tage højde for. Der findes jo ikke ligefrem skraldespande i skoven :)
.

Er du seriøs? Jeg har aldrig set et dyr bruge sæbe, eller desinficerende midler. Vand er fint til at vaske sig med, både i byerne, og hvis man kommer på overlevelse. Det er vel forhelvede ikke Jim Lyngvild som skal på camping. :razz:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Fjas skrev:
Khazim skrev:
Lol, spøjs drejning tråden lige tog dér. :lol:

Ud over det nævnte er det også en fordel at købe noget sæbe, så du kan vaske dig og opretholde en god hygiejne.
Der findes nogle vildt smarte nogle, der fylder utrolig lidt. Samtidig er de 100% bionedbrydelig, så du kan sagtens bade i en sø.
Jeg har selv gode erfaringer med disse
http://www.friluftsland.dk/default.aspx?load=main&&Data=productprops&Key=23815&show=23815

Der ud over skal du også bruge noget desinficerende til at rense dine hænder.
Dette gør at du undgår at blive overeksponeret for bakterier du ikke er vant til.
På apoteket er der flere muligheder for at få desinficerende cremer i små størrelser.
F.eks. er der en lille 75ml alcogel til 13-14 kroner.Den fylder ikke ret meget i tasken, og du kan med fordel tage to med.
Ellers findes der også alkoservietter der kan bruges. De fylder meget lidt men har den ulempe at der skaber meget affald, man skal tage højde for. Der findes jo ikke ligefrem skraldespande i skoven :)
.

Er du seriøs? Jeg har aldrig set et dyr bruge sæbe, eller desinficerende midler. Vand er fint til at vaske sig med, både i byerne, og hvis man kommer på overlevelse. Det er vel forhelvede ikke Jim Lyngvild som skal på camping. :razz:

Ja, selvfølgelig er jeg seriøs. :hm:
Nej, dyr bruger ikke sæbe, men de er immervæk også født og opvokset under andre forhold end (de fleste) mennesker er.
Derfor er deres immunforsvar også indrettet herefter.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Kan ikke lige se om de er nævnt, men ellers vil jeg tilføje en lille lommelygte, en magnesiumblok / Doan magnesiumbar og lidt dåsekonserves til hvis det står helt skidt til.
Selvfølgelig ikke ret meget konserves, da det fylder og du selvfølgelig tager eventuel skrald med dig.

Fjas skrev:

Men de bakterier som kommer i forbindelse med vores sved har jo som bekendt en tendens til at lugte, og hos mig er vand da ikke nok på de udsatte områder. Navnligt under armene.
Jeg ved godt at en overlevelsestur ikke er nogen jagt på damer, men hvis en lille, nedbrydelig sæbe er alt der skal til for ens tøj kommer til at lugte så lidt som muligt hvis du skal rende rundt i det i lang tid, så er den da næsten pladsen i rygsækken værd.

Insane psychedelia user!

Der er lavet flere undersøgelser som påpeger at sæbe er overflødigt. Man har ligeså mange bakterier på kroppen ligemeget om du vasker dig med sæbe eller ej, så det eneste sæbe gør er at parfumere. Og desinficerende midler er en direkte dårlig idé. de fjerner måske de uønskede bakterier, men de fjerner også dem som kroppen har brug for. Og det kan vel ikke være ønskeligt, specielt ikke når man er på overlevelse.

Den slags overlevelse som topic her lægger op til, må man regne med at kan komme til at vare flere år. Så hvordan vil i ha' nok sæbe plus desinficerende midler til hele turen? Så er det da imo smartere at lade kroppens immunforsvar opbygge sig selv til at kunne klare lidt hårdere belastning, end vores alt for sterile levevis her i byerne.

@snoezel:

Der findes hængekøjer som sagtens kan klare betydelige mængder vand, sne og hvad vejret ellers udsætter os for i dette klima. Og mht bjørne og andre dyr, så er et bål jo en ganske fin sikring mod dem.

Insane psychedelia user!

Fjas skrev:
Så er det da imo smartere at lade kroppens immunforsvar opbygge sig selv til at kunne klare lidt hårdere belastning, end vores alt for sterile levevis her i byerne.

Optræn du lige dit immunforsvar i borelia, malaria eller ETEC. Du ævler.

Insane psychedelia user!

Dr. Phibes skrev:
Fjas skrev:
Så er det da imo smartere at lade kroppens immunforsvar opbygge sig selv til at kunne klare lidt hårdere belastning, end vores alt for sterile levevis her i byerne.

Det er da dig der ævler, Phibes.

Malaria og borelia kan ikke forebygges med sæbe eller desinficerende midler alligevel. Det kan ETEC godt, men svjv er ETEC mest udbredt i store folkemængder hvor der hærsker dårlig hygiejne, og hvor der ikke er rindende vand. Så jeg kan ikke se hvorfor det er relevant at nævne disse sygdomme?

Insane psychedelia user!

Jeg har ikke sagt et ord om sæbe eller hvad der findes hvor. Pointen er, at man kan ikke bare "optræne" immunforsvaret. Døden er et lige så sandsynligt alternativ i det fri.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Milano
Det vigtigste at medbringe hvis man vil overleve i naturen er ham her:
Billede

Ellers er et reb og en kniv meget vigtige, men de er jo sagt.

Insane psychedelia user!

Tjek forresten serien The Colony, hvis I er nede med dommedagsscenarier.

Det er måske ikke super-realistisk, men meget interessant at se hvordan de forskellige eksperter griber tingene an og hvilke skills der er handy.

Medlem

det der cream " after eight " eller hvad det hedder. Det er SAS's bedste ven i felten

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: honolulu
Dr. Phibes skrev:
Fjas skrev:

Vil det sige at du har et eller to stykker fedt på kroppen som godt kunne tåles at forbrænde?

går mest og i grej som er naturvenlig og økologisk....solsæller ting måake

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Billede

Medlem
Brugeravatar

En god termokande! Fyldt med guldkakao.

Jeg ved ikke om man kan købe soveposer med myggenet, men..
Jeg kan anbefale at du køber noget myggenet, det kan du så sætte fast rundt om soveposehullet der hvor ens ansigt kigger frem. Det kan klares med en hel del sikkerhedsnåle. Eller den udvidede hvor det er halvt syet fast/halvt sikkerhedsnåle.
Man kan sikkert gøre det på en smartere måde, men det virker altså.

Medlem

Bedre end frysetørret mad :P

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Vinterstøvler der virkelig sparker røv (kan fås til omkring et par tusinde).

Most of the physical world is unseen.

Junior medlem

Naeh. Du skal slaa flere fluer i eet smaek. Glem pressenninger osv. Faa dig selv en poncho(regnslag). Det vil holde dig selv toer, du kan spare alt anden form for regnbeklaedning, og hvis du bringer 2-3 meter snor, (-bedst med paracord, ) 5-6 teltplokker saa har du hvad du behoever til at bygge alletiders een-mandstelt. Normalt ka du knappe dem sammen, saa hvis i er to afsted, saa laver i et to-mands telt. Paa denne maade, sparer du meget vaegt og vo;ume. I den kolde tid ,glem saa ikke at underlaget du ligger paa, er den store synder. Enhver rimelig sovepose skal nok holde dig varm saavidt angaar lufttemperaturen. Derfor, brug den noedvendige tid paa at faa "madrassen" du ligger paa lavet ordentligt. Om vinteren graver jeg normalt selv en hulning i jorden/sneen , og fylder denne op med grene, kviste, langt , graes/siv , visne blade .osv. Det grove nederst selvfoelgelig. Derefter saetter jeg mit regnslag op over dette, ruller soveposen ud og smider en sprittablet paa army-komfuret i "doerabningen". det er nok til at holde den vaerste kulde i skak.
Hvis du er ny i faget, saa lad mig erindre dig om, at mere end halvdelen af din kropsvarme mistes gennem hovedet, saa derfor er en sovepose med haette (mummy-type) den bedste type.
Herovre i UK hvor jeg bor, er der en masse ideer og udstyr at hente ved at besoege ex.army butikker, og da jeg selv gaar paa ture i kajak (-ikke ret meget plads i saadan een!), saa er volume og vaegt en speciel
vigtig faktor for mig . og tro mig., det stoerste jeg medbringer til en uges "overlevelse" udover sovepose er et par ekstre trainers.
Haaber dette kan bruges, hav nogle gode ture og naah ja: OVERLEV

Junior medlem

Naeh. Du skal slaa flere fluer i eet smaek. Glem pressenninger osv. Faa dig selv en poncho(regnslag). Det vil holde dig selv toer, du kan spare alt anden form for regnbeklaedning, og hvis du bringer 2-3 meter snor, (-bedst med paracord, ) 5-6 teltplokker saa har du hvad du behoever til at bygge alletiders een-mandstelt. Normalt ka du knappe dem sammen, saa hvis i er to afsted, saa laver i et to-mands telt. Paa denne maade, sparer du meget vaegt og vo;ume. I den kolde tid ,glem saa ikke at underlaget du ligger paa, er den store synder. Enhver rimelig sovepose skal nok holde dig varm saavidt angaar lufttemperaturen. Derfor, brug den noedvendige tid paa at faa "madrassen" du ligger paa lavet ordentligt. Om vinteren graver jeg normalt selv en hulning i jorden/sneen , og fylder denne op med grene, kviste, langt , graes/siv , visne blade .osv. Det grove nederst selvfoelgelig. Derefter saetter jeg mit regnslag op over dette, ruller soveposen ud og smider en sprittablet paa army-komfuret i "doerabningen". det er nok til at holde den vaerste kulde i skak.
Hvis du er ny i faget, saa lad mig erindre dig om, at mere end halvdelen af din kropsvarme mistes gennem hovedet, saa derfor er en sovepose med haette (mummy-type) den bedste type.
Herovre i UK hvor jeg bor, er der en masse ideer og udstyr at hente ved at besoege ex.army butikker, og da jeg selv gaar paa ture i kajak (-ikke ret meget plads i saadan een!), saa er volume og vaegt en speciel
vigtig faktor for mig . og tro mig., det stoerste jeg medbringer til en uges "overlevelse" udover sovepose er et par ekstre trainers.
Haaber dette kan bruges, hav nogle gode ture og naah ja: OVERLEV

Dedikeret medlem

Geografisk sted: NV
Tror han har fundet ud af det på 2 år :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Agrabah
Stadig en interessant tråd, vil da gerne smide mit besyv nu den er oppe og vende :)

Som sagt længere oppe, så ville jeg også droppe alt den sæbe og desinficerende skrammel. Det løber tør og så er der ikke mulighed for at få mere, så hellere lære at ha en god hygienje i de forhold naturen tilbyder.

Rationer af en hver art er ubrugelige efter de første par mdr. for der har du dem ikke længere. Lær og skaffe føde i naturen, hvordan man bygger læ og hvordan man tænder man bål uden moderne hjælpemidler. Det er den slags evner der holder en i live i længere tid. Ikke frysetørret mad og bionedbrydelig sæbe. Forbered dig selv, det er hundrede gange vigtigere hvad du kan, end hvad du har.

Selvfølgelig kunne en god startpakke give en et lækkert forspring, men pas på i ikke sætter jeres lid til den. Hvis nu i ikke kunne få fat på den i tilfælde af katastrofe? Så ville det være rart med nogle skills :)

Bøger om overlevelse, og planter/svampe er også essentielle, hvis man ikke har nogen form for tidligere erfaring med naturlig overlevelse. Disse kan betyde forskellen på liv og død for en n00b! :)

Ellers er det sagt. Varm tøjt, regnslag, reb, kniv, liggeunderlag, fiskesnøre og kroge osv. altså redskaber til overlevelse. En god regel er, at alt du har med, skal have mere end en andvendelses mulighed.

Såå deet

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 58 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]