Hej Alle!
Jeg vil over de næste par uger lave en billedlog, med opdatering dagligt, over et Psilocybe Cubensis (Columbian) grow kit.
Setup

Svampene kommer til at bo i denne skraldespand de næste uger.
I toppen af skraldespanden er der sat 2 små lys med 5 dioder i hver.
Den ene lyser direkte ned på kittet, og den anden på indersiden af skraldespanden hvor termometret sidder.
Lysene får strøm af et batteri fra en boremaskine, som pt. ligger nede ved siden af kittet.

Her ses termometret, der sidder på indersiden af skraldespanden.
Termometret bliver oplyst af den ene lygte der sidder i toppen af skraldespanden, så det er dejlig nemt at få aflæst hver dag.

Da jeg desværre er hjemmeboende bliver jeg nødt til at gemme svampene væk.
Desuden også derfor de er gemt i en skraldespand (Det har nok undret nogen

)
Skraldespanden står så gemt inde i et hjørne bag TV'et

Her har vi så "Tørrings-stationen", hvor svampene kommer til at ligge til tørre om et par ugers tid.
Der er en vægt, der målet med en 10. delt grams nøjagtighed, noget avis svampene skal ligge på, en dynge ziploc bags i forskellige størrelser

, og en dåse til at opbevare de tørrede svampe i.
Dag 1 - 18/6-2011Så kom kittet endelig med posten!
Pakken blev flået op, og kittet dunket med det samme, så der kan komme gang i sagerne!

Til kittet fulgte en plasticpose med indbygget udluftningsfilter og 2 papirclips.

Det står pt. under vand (dunkning) indtil klokken 22:30 i aften, hvor det kommer i pose og ryger derefter i skraldespanden (Den gode af dem

)
Så blev klokken 22:30 og kittet er nu sat i pose og skraldespand.

Her har vi det så
Temperaturen er lige nu 21 grader

, jeg ved ikke helt hvordan jeg lige skal hæve den de sidste 2-3 grader
Jeg vil fortsat tage et billeder eller 2 her de næste par uger, selvom det nok ikke er videre interessant indtil svampene begynder at pinne, men så kan folk ligesom se udviklingen for sådan et kit.
Og alle jer kloge hoveder kan 'gribe ind', hvis i kan se der er noget galt med mit kit!
Dag 2 - 19/6-2011Så blev det dag 2.
Kittet har stået i ca. 20 timer siden det blev færdigt med at dunke, og det overskydende vand blev hældt fra.
Temperaturen i growboksen har jeg nu fået op på 25 grader, så nu skal den bare holdes ved lige.

Som i kan se er der ikke særlig meget kondensevand op ad siderne af posen? burde der være det på dag 2?

Der begynder så småt at ske noget
Dag 3 - 20/6-2011Temperaturen ligger fortsat på omkring 23-26 grader, så er godt tilfreds
Døjer stadig lidt med luftfugtigheden i posen, men den er dog bedre i dag end den var i går.
Billederne taler fro sig selv.

Der begyndes så småt at dannes mycelium i kittet, så det skrider da frem ad går jeg ud fra
Der blev lige sprøjtet 2 gange mere i dag .. håber på at fugtigheden er vedligeholdt i morgen.
Dag 4 - 21/6-2011Fugtigheden er god, temperaturen stadig omkring 24.
Mængden af mycelium stiger fortsat, og begynder at få den karakteristiske 'vattede' konsistens.

Dag 5 - 22/6-2011 --> Dag 7 - 24/6-2011I disse 3 dage er der ikke sket det store, og der er derfor ingen billeder.
Jeg har haft lidt problemer med at holde temperaturen, dog har den ikke være under 20 grader.
Luftfugtigheden har også været problematisk, måske grundet temperaturen?
Dag 8 - 25/6-2011Temperaturen ligger stadig på omkring 21 grader

Luftfugtigheden er heller ikke for god. Kittet har fået et par sprøjt vand i dag.
Men men men .. Jeg tror sgu der er ved at dukke et par svampe op

En fin trekløver der er på vej
Jeg kan tælle 19 svampe indtil videre.
Kan det godt passe at myceliet ikke skal sprede sig mere end det har?
Og kan det passe at svampene allerede pinner her på dag 8?
------------------------------------ To Be Continued ------------------------------------