Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 12:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Faldt lige over en artikel med psychedelia.dk nævnt idag.
Umiddelbart uden negative under toner ( :shock: )
Det eneste der undrer mig, er brugen af ordet 'garvede stofmisbrugere' og så de to brugere der er nævnt. Fx. er Alice meldt ind i februar

Citat:
Selv om Roskilde Festival ikke svømmer i stoffer, så mener misbrugsekspert Henrik Rindom, at der vil blive taget rigeligt med stoffer, for der er mange unge samlet til stor fest. Nogle vil ovenikøbet se festivalen som en anledning til en stofdebut, men det er en dum idé.

»Hvis man endelig vil prøve psykedeliske stoffer, skal man gøre det i rolige omgivelser, for hvis man får det dårligt, kan nogen gribe ind. På Roskilde Festival risikerer man at ligge et eller andet sted og have det dårligt helt for sig selv,« siger han.

Samme råd lyder fra de mere garvede stofmisbrugere, som på debathjemmesiden om rusmidler Psychedelia.dk, diskuterer emnet. Her fortæller brugeren Velo­ce399 om sine overvejelser med at prøve LSD eller svampe for første gang under festivalen. De otte svar på brugerens overvejelser er entydige:

Det er en dum idé.

‘Du skal ALDRIG ALDRIG ALDRIG tage det første gang sådan et sted. Nogle mennesker flipper ud, fordi det kan virke voldsomt, og det, at man er i sådanne omgivelser, kan gøre det hele MEGET værre’, lyder svaret fra brugeren Alice.

http://www.metroxpress.dk/nyheder/roski ... HFn6OGcjA/

Citatet var en del af denne artikel i den trykte udgave af avisen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: L.A.
Nu siger artiklen jo at det er råd fra de mere garvede stofbrugere og ikke garvede psychedelia brugere.
Udover det vil jeg ikke mene det er en helt objektiv artikel, da de kalder Alice og de andre i tråden for "stofmisbrugere".

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Berlin
Sejt. Har slet ikke set psychedelia citeret i den sammenhæng før. Jeg tror bestemt det er en positiv ting at de viser psychedelia fra den her side, i modsætning til den typiske "en hjemmeside hvor folk hjælper hinanden med at lave narko" jargon. Dog enig med dig i at "garvede stofmisbrugere" er et ret farvet ord.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hasselager
jeg synes det er positivt at man ser at Alice hjælpe en der skulle til at gøre noget dumt (:
psy bliver da fremstillet godt lige der ihvertfald

Junior medlem

Geografisk sted: Hamp plantagen?
Det var da skønt med noget omtale som ikke er nedladende, misvisende eller stigmatiserende.. THUMBS UP Metro!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er fedt nok at de har valgt et citat som viser at Psychedelia handler om skadereduktion. Det har jeg alligevel ikke set før! Gad vide om de har skrevet 'garvede stofmisbrugere' bevidst, eller om det simpelthen er pga. deres uvidenhed..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Arthur Spooner skrev:
Det er fedt nok at de har valgt et citat som viser at Psychedelia handler om skadereduktion. Det har jeg alligevel ikke set før! Gad vide om de har skrevet 'garvede stofmisbrugere' bevidst, eller om det simpelthen er pga. deres uvidenhed..

Alle der bruger stoffer = misbrugere. Sådan er det bare. Det ved du også godt, Arthur ;)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Philip Fry skrev:
Arthur Spooner skrev:

Alle der bruger stoffer = misbrugere. Sådan er det bare. Det ved du også godt, Arthur ;)

Vi er ikke misbrugere - vi er fucking NARKOMANER!!!

.../bøvs... :wink:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
CannaChem skrev:
Philip Fry skrev:
Arthur Spooner skrev:

Vi er ikke misbrugere - vi er fucking NARKOMANER!!!

.../bøvs... :wink:

Ah ja. Min fejl. Det skal ikke ske igen.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Nice!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ved et træ, nær en flod hvor manden fra Aran går rundt og rundt.
Frugthat skrev:
Umiddelbart uden negative under toner ( :shock: )......

Frugthat skrev:
Det eneste der undrer mig, er brugen af ordet 'garvede stofmisbrugere'

Stofmisbrugere er da et ret så negativt og genereliserende ord at bruge om os artige unger inde på psy.dk

"The universe doesn't owe us condolence or consolation; it doesn't owe us a nice warm feeling inside." ― Richard Dawkins

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Ja, det har en negativ konnotation, men artiklen som sådan er faktisk overraskende frisk. Perspektivet er skadesreduktion. Hele artiklen handler om, at hvis folk beslutter sig for at tage stoffer (hvilket frarådes), så skal de tænke sig om. Der henvises til at det fra psychedelias "garvede" brugeres side, frarådes at man tager sin psykedelika-mødom på en festival. Pointen er, tror jeg, at de, der ved hvordan man tager stoffer ("garvede misbrugere") fraråder en særlig type af omgang med dem. Det er da at anerkende, at brugerbaseret HR har en vis legitimitet. Og Rindom citeres for nogle helt fornuftige synspunkter. Bl.a. at man ikke blander stoffer, at man holder sig til stoffer, som man er vant til fra tidligere forsøg, og at man ikke kaster ukendte piller i sig, da ingen ved hvad der er i, og kvaliteten er faldende. Der er altså et sammenfald med konsensus herinde, og hvad en misbrugsekspert selv synes. Derefter citeres en sygeplejerske, som forklarer, at langt de fleste uheld skyldes, at folk er nogle klaphatte, som skider på HR og tager stoffer, de ikke kender til.

Hele pointen er: lad være med at tage din narko-mødom på Roskilde. Vær fornuftig. Og hvis du tager stoffer, så vælg dem med omhu, og hav venner der kan tage sig af dig. Og vi er med på "de godes" side. Helt i orden, IMO.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]