Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 10 maj 2025 11:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Haarder vil stoppe syntetisk narko
07. jul. 2011 16.57 Indland

Narkobagmænd skal for fremtiden have sværere ved at lege kispus med myndighederne.

Det mener indenrigs- og sundhedsminister Bertel Haarder, som netop har sendt et lovforslag til høring.

Indtil nu har producenter af syntetiske, euforiserende stoffer omgået lovgivningen ved konstant at ændre en smule på stoffernes sammensætning, så stofferne falder uden for lovgivningen.

Forbydes gruppevis
Men nu skal den syntetiske narko kunne forbydes i gruppevis, og det vil gøre det sværere for de kemiske bagmænd at producere stof, der ikke er forbudt.

- De kemiske bagmænd, skal til at tænke sig lidt bedre om. Det vil være muligt, at fremstille kemisk stof, der ikke er omfattet af denne her lovgivning, men stofferne skal jo samtidig også have en euforiserende effekt, siger Christian Lindholst, der er sektionsleder på retskemisk afdeling på Aarhus Universitet.

Han tilføjer, at loven ikke er 100 procent vandtæt.

- Men den forbyder en rigtig stor del af de stoffer, som vi allerede ser rundt omkring i EU, siger Christian Lindholst. kilde

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det skulle jo ske før eller siden.. Sørgeligt!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja vi bevæger os med hastige skridt i retning af det er selve beruselsen der er ulovlig; med nogle få iøjenfaldende og afgiftbelagte undtagelser... Jeg tror desværre vores politikere er velmenende; men har så travlt med at føre signalpolitik at de ikke forholder sig sagligt til tingene...

Lad os for eksemplets skyld antage at et givent RC har en berusende virkning; men ingen fysiske eller psykiske bevirkninger - hvorfor skal det så forbydes?
Forbuddet bør eksistere for at beskytte dumme mennesker mod sig selv, som jeg tror oprindeligt var meningen - nu er det som om alt der (måske) har en berusende virkning skal forbydes - bare for at signalere samfundet ikke vil acceptere beruselse...

Gad vide om vi på sigt indfører tvangsmedicinering af følelseshæmmende stoffer til hele befolkningen, som vi kender det fra visse dystopiske sci-fi klassikere og på den måde forvandler befolkningen til en følelsesløs, ensartet masse uden en selvstændig tanke i livet.... Skræmmende....

Medlem
Brugeravatar

Sådan har det jo været i lang tid, det har jo tit kommet lovgivning imod nye stoffer før problemerne overhovedet er der og man har set meget få eksempler fra udlandet. Det har alle dage handlet om at gøre lovgive imod rusen.

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Well.. Det var bare et spørgsmål om tid, især efter de seneste års dødsfald og evindelige overdoseringer, desværre..

Om det betyder noget for tilgængeligheden af stofferne, tvivler jeg stærkt på.
Alle der tør, kan sgu bestille alt hvad hjertet begærer af RC's på nettet, og selvom det nu er ulovligt, vil hunde i tolden stadig ikke kunne lugte det. (Jaja, måske nogle substanser)

Junior medlem

Synes det er liiiiidt "latterligt" hm.
Men derfor er det da stadig fint de vil lave den lov - går da helt ind for det.
Men det vil jo ikke ændre noget for nogen i aktivt misbrug alligevel.
Støtter tanken om at udrydde syntetiske stoffer, tænker specielt på amfetamin og syntetisk kokain.
Men det vil jo ikke ændre noget som helst :)

Dedikeret medlem

Geografisk sted: NV
jakobdue skrev:
Støtter tanken om at udrydde syntetiske stoffer, tænker specielt på amfetamin og syntetisk kokain.

Mærkelig holdning.......

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
jakobdue skrev:

Fint nok du støtter tanken... det er bare en utopisk tanke, som aldrig nogensinde vil blive realitet, uanset hvor hårdt man prøver. Lur mig om amfetamin ikke også findes i Nordkorea, selvom det er så lukket et land.

Så lad mig spørge dig - hvordan kan du støtte et forslag, selvom du ved at det aldrig vil gøre nogen forskel? Det eneste det her gør, er at skubbe kunderne fra de formentligt nognelunde fredelige kemikere, over til rå og voldelige narkobander. Med mindre du selv er pusher eller narkobagmand, så giver det ingen mening at du støtter dette forslag.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
@Jakobdue: Så du støtter simpelthen krimininaliseringen af mit og andre fredelige mennskers, lejlighedsvise forbrug af amfetamin og andre syntetiske stimulanser?

Insane psychedelia user!

Jeg kan også lave et forarget indlæg over jakobdues holdning.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Dr. Phibes skrev:

I dare you.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Dr. Phibes skrev:

Det tror jeg ikke på, før jeg ser det.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Synes det helt fint.

Vi skal ikke ha en masse RCs ud på markedet, som ingen kender de langsigtede skadevirkninger ved.
Lige som vi heller ikke skal ha en masse kemi ud i fødevare og kosmetik produkter osv.

Men spørgsmålet er så bare om lovgivningen ændre ved noget.
Det er der jo ikke noget der tyder på, efter de sidste 40 års eksperimenter med forbud imod narko

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg læste lovforslaget og jeg forstår slet ikke hvordan de vil håndhæve det. De snakker om at forbyde hele grupper og nævner som eksempel phenetylaminer og tryptaminer, men de naturligt forekommende aminosyrer phenylalanin og tryptophan er hhv. phenetylamin og tryptamin analoger. Det samme er en lang række andre naturligt forekommende stoffer og lædemidler. Vil sådan en lovgivning i prakis ikke kriminalisere alle mennesker?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Ja

Nu indenholder jo chokolade og rødvin en phenetylaminer, så må man gå udfra at de også vil være ulovlige

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Ja, det måtte jo unægteligt komme, som et led i Haarders korstog imod alskens dårligdom, og potentielle fjender af et godt og trygt samfund. Men som sagt, så bliver det spændende at se, hvordan de helt præcist vælger at håndhæve det, som Jim fear også er inde på.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er jo bare endnu en lappeløsning som love er flest i dagens Danmark desværre... Det bliver svært at håndhæve loven (skal der beviser som fx kemisk analyse til eller dømmes der bare efter formodning, som det er mit indtryk sker idag), endnu sværere at håndtere den (pga. er de gråzoner som flere nævner) og der er ingen historiske indikationer af loven ændrer på noget som helst mht. udbud og efterspørgsel...
De fleste RC's på markedet eksisterer jo reelt kun fordi man forsøger at omgå de tidligere lovgivninger på området for rusmilder... og disse lovgivninger har allerede har spillet fallit i langt over 50 år...

Best case scenario er der kan udstikkes lidt bøder her og der, ansættes et par ekstra toldere og blokeres endnu et par websites i den kinesiske... øh jeg mener danske internet-mur...

De kunder der er til denne type rusmilder, bekymrer sig næppe om lovligheden og de få som gør, vil alligevel at være et skridt foran lovgiverne - og dette vil efter min mening være muligt indtil der decideret kommer en entydig lov mod det at beruse sig...

Ugennemtænkt signalpolitik af værste skuffe - og det endda stort set samtidig med de meget lovende resultater fra rapporten om Portugals stik modsatte fremgangsmåde dukker op... Disse har tragisk nok ikke rigtig fået nævneværdig eksponering i den danske presse :roll:

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Jeg ville ønske, at de bare forbød al beruselse i rusmidler som ikke er alkohol, nikotin eller koffein/efedrin. Så kunne det være, at flere mennesker ville se det stupide i lovgivningen.... (who am I kiddin'?) :roll:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Jamen så giv dog manden hans risengrød så han kan slappe lidt af!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Den dag et syntetisk stof dræber flere end alkohol, den dag.. der sker der.. der sker der noget!!
Så må vi se om de forbandede.. kommunister.. ja fuck dem.. så må vi se om de tør komme!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]