Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 16:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Jeg har længe afventet en pakke med Hylocereus frø, Pereskiopsis stiklinger samt 2 kakti der blot kendes som en "penis plant".
Istedet for en pakke fik jeg dog et brev fra plantedirektoratet indeholdende frøene og en blanket der fortæller mig at der var en manglende CITES eksporttilladelse og at planterne er sendt til botanisk have for artsbestemmelse.

Efter at have søgt på plantedirektoratets hjemmeside er det eneste jeg kan få bekræftet at politiet næsten garenteret bliver involveret i tilfælde af manglende CITES tilladelse, og at der kan falde en bøde.

Dog er jeg efterladt med tre spørgsmål jeg ikke kan finde svar på;
- Ser jeg nogensinde de planter der nu er i botanisk have, hvis det viser sig at planterne som så ikke er ulovlig at indføre i DK?
- Hvorvidt nogen ved i hvilken størrelsesorden en eventuel bøde ligger?
- Og sidst men ikke mindst, hvis problemet var en CITES tilladelse, som efter hvad jeg kan læse mig til er oprettet for at beskytte dyr og planter mod udnyttelse, hvorfor fik jeg så pakken med Hylocereus frø? :roll:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg er engang blevet kontaktet af plantedirektoratet, da de havde tilbageholdt en meskalinkaktus, som jeg havde bestilt fra udlandet. Det var en flink dame, som fortalte at jeg enten kunne betale et gebyr (kan ikke lige huske beløbet, men det var ret voldsomt) eller planten ville blive konfiskeret, og sendt til botanisk have.

Jeg valgte den sidste løsning, og hørte ikke mere i den sag. Du skal dog nok ikke regne med at se mere til dine planter med mindre at du vil betale det gebyr.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Men han har jo allerede fået frøene, Behind. Der er noget her der ikke stemmer hvis samme fremgangsmåde bliver brugt i denne sag.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

De kan jo sagtens sende ham frøene, hvis de ikke ser nogle grund til at tilbageholde dem. Hvis de derimod har mistanke om at planterne ikke er lovlige at indfører, så kan de sagtens tilbageholde dem.

Hvorfor er du sikker på at politiet er blevet blandet ind i sagen?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Ah ja. Min fejl. Jeg var vist lidt for hurtig på aftrækkeren.

Dedikeret medlem

BehindMind skrev:
Hvorfor er du sikker på at politiet er blevet blandet ind i sagen?

http://pdir.fvm.dk/import_af_planter_fr ... px?ID=9440
Citat:
... Politiet vil desuden som et minimum give en advarsel for overtrædelse af CITES-reglerne. I nogle tilfælde vil du modtage en bøde. Tjek derfor altid reglerne inden du indfører planter til Danmark.

Mht frøene så omhandler CITES jo netop at der skal foreligge en dokumentation for at planterne/dyrene ikke er taget/fanget i naturen - det samme må vel gælde for frøene? Ikke at jeg klager! så fik jeg da lidt igennem for mine penge...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det lyder godt nok lidt vildt. Jeg hørte dog hverken fra politiet eller skulle dokumentere noget, så man kan da håbe at det er det samme i dit tilfælde.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]