Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 10 maj 2025 18:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Kokain har længe været populært hos de unge, de smukke og de rige. Men kokain er ikke længere kun for overklassen - det hvide pulver er nemlig blevet hvermands-eje, fortæller flere eksperter.

- Folk sammenligner det med, at der også er nogen, der drikker rødvin eller øl eller ryger. Men de sociale konsekvenser og de strafferetslige konsekvenser er nogle helt helt andre, når det gælder kokain, siger politiinspektør Kim Kliver fra Rigspolitiets Nationale Efterforskningscenter (NEC).

Kokain er populært
Danmark er det land i Europa, hvor der bliver taget tredjemest kokain, i følge tal fra EU. Sundhedsstyrelsens seneste rapport om narkotikasituationen i Danmark viser ellers, at kokainforbruget blandt unge efter flere års vækst nu er faldet marginalt. Men i modsætning til andre lignende stoffer, så er kokain udbredt blandt voksne. Hele 38 procent af forgiftninger på grund af kokain rammer folk over 30.

På skadestuen på Hvidovre Hospital oplever personalet tydeligt, at almindelige danskere også tager kokain.

- Vi ser tømmeren, advokaten, den studerende, husfaren og husmoderen, siger ledende sygeplejerske Annette Gyldengren.

På vej mod accept
Måske er kokain ved at blive accepteret som rusmiddel. Center for Rusmiddelforsknings rapport 'Stoffer i nattelivet', der analyserer unges syn på narkotika viser, at de unges opfattelse af kokain er markant anderledes end andre hårde stoffer.

- Kokain står på denne her vippe. Det er ikke et accepteret stof, men det kan det blive. Derfor skal vi være opmærksomme på, hvad der sker med stoffet i vores samfund, siger en af rapportens forfattere, lektor Jakob Demant.

Der findes ingen præcise tal for, hvor mange, der har prøvet kokain. Sundhedsstyrelsens seneste undersøgelse peger på, at omkring 2,5 procent af danskerne mellem 16 og 44 år har prøvet stoffet. [i][url=Kokain har længe været populært hos de unge, de smukke og de rige. Men kokain er ikke længere kun for overklassen - det hvide pulver er nemlig blevet hvermands-eje, fortæller flere eksperter.

- Folk sammenligner det med, at der også er nogen, der drikker rødvin eller øl eller ryger. Men de sociale konsekvenser og de strafferetslige konsekvenser er nogle helt helt andre, når det gælder kokain, siger politiinspektør Kim Kliver fra Rigspolitiets Nationale Efterforskningscenter (NEC).

Kokain er populært
Danmark er det land i Europa, hvor der bliver taget tredjemest kokain, i følge tal fra EU. Sundhedsstyrelsens seneste rapport om narkotikasituationen i Danmark viser ellers, at kokainforbruget blandt unge efter flere års vækst nu er faldet marginalt. Men i modsætning til andre lignende stoffer, så er kokain udbredt blandt voksne. Hele 38 procent af forgiftninger på grund af kokain rammer folk over 30.

På skadestuen på Hvidovre Hospital oplever personalet tydeligt, at almindelige danskere også tager kokain.

- Vi ser tømmeren, advokaten, den studerende, husfaren og husmoderen, siger ledende sygeplejerske Annette Gyldengren.

På vej mod accept
Måske er kokain ved at blive accepteret som rusmiddel. Center for Rusmiddelforsknings rapport 'Stoffer i nattelivet', der analyserer unges syn på narkotika viser, at de unges opfattelse af kokain er markant anderledes end andre hårde stoffer.

- Kokain står på denne her vippe. Det er ikke et accepteret stof, men det kan det blive. Derfor skal vi være opmærksomme på, hvad der sker med stoffet i vores samfund, siger en af rapportens forfattere, lektor Jakob Demant.

Der findes ingen præcise tal for, hvor mange, der har prøvet kokain. Sundhedsstyrelsens seneste undersøgelse peger på, at omkring 2,5 procent af danskerne mellem 16 og 44 år har prøvet stoffet. kilde

Der er rigtigt gang i kokainen i dagspressen for tiden - men intet nyt under solen....

(Edit: havde glemt at sætte link ind til kilden)

Senest rettet af LSDrejø 20 jul 2011 22:18, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Jeg fatter ikke hysterien omkring alt det her. Kan verden ikke bare finde hvile og komme over det, gå på pension? Smølfokrati NU! Glæde, solskin! Øl, der holder i hånd med kokain og MDMA og danser med dem i solnedgangen. Godnat!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Og smædekampagnen forsætter:
Citat:
Det startede egentlig som et festligt forsøg, da Dennis Hansen var 17. Han og vennerne prøvede kokain.

- Det var den bedste følelse, jeg nogensinde havde haft, siger han.

I starten holdt han sig til at tage kokain i festlige weekender, men med årene fyldte kokainen mere og mere.

- I starten var et gram nok til, at man kunne tage i byen både fredag og lørdag. Men senere blev det mere aggressivt, og så tog man seks-syv gram på en aften. Det maksimale jeg tog, har nok været 10-15 gram.

Selv om det er ulovligt at tage kokain, så betragtede Dennis Hansen ikke sig selv som kriminel. Og det var der heller ikke mange andre, der gjorde.

- Slet ikke. Der var ingen, der så ned på det som kriminelt. Og slet ikke nogen, der råbte op om det. Det er meget socialt accepteret i dag.

Kokainen tog kontrol
I lang tid kunne Dennis Hansen passe sit job i underholdningsindustrien, ligesom han også havde kæreste. Men som tiden gik, kom hans tilværelse mere og mere til at handle om at få sit stof.

- Det gjaldt bare om at få den næste streg og den næste igen. Det var det, det hele handlede om, siger Dennis Hansen.

Han måtte droppe ud af nogle uddannelser og også kvitte nogle job på grund af for mange sygedage. Og til sidst ramte han sin bund.

- I lang tid så jeg ikke mig selv som misbruger, men til sidst kunne jeg godt se, at det var det, jeg var. Så gik jeg i behandling.

I dag har den 30-årige studerende været stoffri i et år, men kokainen slap ikke sit tag i ham uden kamp.

Dennis Hansen fik, efter han stoppede med stoffet, en depression, der varede i næsten fem måneder.

- Men i dag er mit liv meget bedre. Jeg bruger ikke så mange penge mere, og jeg sætter meget mere pris på livet.

Derfor håber han også, at andre kan lære af hans historie.

- Jeg har ikke fået noget som helst ud af at tage kokain. Og når jeg ser nogen, der tager det, tænker jeg, 'godt det ikke er mig'. Men jeg håber også, at de finder ud af, at det ikke er værd at spilde sit liv på, siger Dennis Hansen.

Det lyder mest af alt som nogle af de skræmmehistorier vi blev skudt i skoene da jeg gik i folkeskolen (dengang Anders And kostede noget under 10kr) - dengang var det bare heroinen der var bussemanden; men niveauet var det samme (samme forfatter på de 2 "nyheder" i øvrigt)... helt til grin :whogives:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Og kampagnen forsætter:
Citat:
Kokain sælges aggressivt på gaden
21. jul. 2011 06.30 Indland

Det er en tilfældig hverdagsaften på Istedgade i København. DR Nyheder er gået på gaden for at undersøge, hvor let det er at skaffe kokain.

Ifølge politiet er det nemlig ret nemt.

- I dag er det muligt at få kokain uanset, hvor du er i Danmark, siger Kim Kliver, der er chef for Rigspolitiets Nationale Efterretningscenter.

Og det tager da også under et kvarter, før to DR Journalister med skjult kamera bliver stoppet af en tilfældig mand på gaden.

Han vil sælge kokain til dem. Prisen ligger på 500 for et gram. Et betydeligt prisfald på få år, siger Kim Kliver.

- Hvis vi går fem år tilbage og sammenligner prisen med i dag, så kan vi se den er stort set halveret.

Meget kokain i omløb
Den lave pris er et tegn på, at der er store mængder kokain på markedet, oplyser politiet. Derfor er sælgerne nødt til at være mere aggressive, hvis de vil have kunder. Det har Rasmus Christensen, der er i byen i aften, flere gange oplevet.

- Hvis man går ned ad Istedgade, er det nemt at få fat på, man bliver jo nærmest tilråbt med tilbud om kokain, siger han.

Det typiske billede denne aften på Istedgade er, at sælgere kommer hen til mulige kunder og vinker dem mod en sidegade. I sidegaden sidder så en pusher, der står for salget.

I TV Avisen klokken 21 i aften kan du se, hvordan salget foregår i en sidegade til Istedgade.

Lader til vi skal have vendt hr og fru Flæskesteg imod kokainen :lol:

Istedet skulle man måske fokusere på at udbredelsen ifølge politiet åbenbart aldrig har været større og at det giver problemer for sælgerne og deres indtjening - det er jo i min optik et klokkeklart argument for dels at de stadig strengere straffe ikke hjælper og at en form for begrænset legalisering vil skade de illegale sælgere...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Jeg har sku ikke noget kokain! :-)

Så overskiften passer ikke :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Jeg fatter ikke hypen omkring kokain... det er da et af de mest uinteressante stoffer man kan opstøve.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Morten på 14 skrev:
Jeg fatter ikke hypen omkring kokain... det er da et af de mest uinteressante stoffer man kan opstøve.

Ja , både virkningen , men også det at det hele tiden skal suges op i næsen gør det ikke interessant for mig.
Alle de der ''2,5 % hvermænd'' skulle spise lidt MDMA i stedet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Jo, det kan da godt være, at de kan købe kokain til 500 kr på Istedgade, men hvor rent er det så?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Citat:

Erhm.. Giver de ikke lige her grunden til, at deres eget synspunkt, mht mere straf og lovgivning, bør tages op til kraftig genovervejelse?

Medlem

Odden skrev:
Citat:

Erhm.. Giver de ikke lige her grunden til, at deres eget synspunkt, mht mere straf og lovgivning, bør tages op til kraftig genovervejelse?

Jeg tænkte præcist det samme da jeg læste det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hmm ham Jacob Basbøll forsætter i samme spor: Almindelige mennesker sælger kokain
Citat:
Jette Johansen fra Viborg var en helt almindelig ung kvinde, indtil hun faldt for kokain.

- Jeg følte, jeg blev midtpunktet i festen. Og det følte jeg, jeg havde brug for. Det var mig, der kunne holde festen, det var mig, der havde vennerne. Men rigtige venner var de jo ikke. De var der aldrig, når posen den var tom, siger hun.

Hendes forbrug udviklede sig, og derfor begyndte hun at sælge stoffet som pusher - for at få råd til kokainen selv.

- Jeg hentede meget kokain. Og jeg endte med at spørge personen, jeg hentede det ved, om jeg ikke kunne få noget mere med. Først ti gram ekstra, så 50. Så blev det billigere, og så blev det en forretning til sidst, husker Jette Johansen.

Bankmand som pusher
Jette Johansen er en del af en bekymrende tendens, mener politiet. For kokain slår kloen i sine misbrugere, der ender som pushere for at kunne få råd til stoffet. Og det sker for flere og flere almindelige mennesker.

- Det kan være bankeleven, revisoreleven, skolelæreren under uddannelse eller Teamdanmark-idrætsmanden. Hver især har en lovende karriere og er helt ukendte af politiet, men ender med meget alvorlige domme, siger Kim Kliver, der er chef for Rigspolitiets Nationale Efterretningscenter (NEC).

- De går fra at være hooked på festmiljøet og tage kokainen der til ikke at kunne finansiere deres misbrug. Og så de kommer i gæld. Det udnytter rocker/bande-miljøet typisk på den måde, at de så selv må sælge stoffet for at afdrage på gælden. Og når de så bliver fanget, så bliver de straffet hårdt, fordi salg af kokain er meget mere alvorligt end at tage det, siger Kim Kliver.

Anholdt på datterens fødselsdag
Jette Johansen pushede i flere år - med alvorlige følger. En dag havde hun indbrud i lejligheden og både hendes mange kontanter og stoffer blev stjålet. Hun fortalte det til sin bagmand, som bad hende kigge forbi, så de kunne snakke om det. Men besøget i bagmandens lejlighed udvikler sig fatalt.

- Døren bliver lukket, og jeg får sat en pistol for tindingen. Han siger, jeg har en uge til at skaffe pengene. Og så trykker han på aftrækkeren, og det siger 'klik'. Den dag mistede jeg kontrollen, siger Jette Johansen.

Så stofsalget blev optrappet, og en dag klappede fælden:

- Jeg bliver anholdt på min datters fødselsdag. Og det tog en uge, før jeg forstod, at det var alvorligt, siger hun.

Men alvorligt var det. Jette Johansen fik dom på to års fængsel. Det hjalp hende til at blive stoffri. I dag håber hun aldrig at røre narkotika og kokain igen.

- Jeg ønsker ikke for nogen mennesker, at de prøver stoffer bare én gang. For det kan have fatale konsekvenser.

Og i linket er der henvisninger til flere i samme stil og af samme "forfatter" - er det kun mig der synes det er totalt uværdig journalistik?

Forstår i øvrigt ikke sidste linje i citatet... Hvorfor fatale konsekvenser? Hun døde jo ikke...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Har vi ikke snart hørt nok af de her skræmmehistorier? De kommer jo aldrig med noget nyt, men kører bare videre i samme spor hver gang. Det kan da ikke blive ved med at være "nyheder".

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
propaganda

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Ej, men det er simpelthen for latterligt. Der ligger en halv times langt interview med kvinden inde på DR's hjemmeside, hvor de nok for spurgt hvert spørgsmål mindst ti gange... Og hele interviewet går under overskriften "Almindelige Danskere sælger kokain". Jeg ved nu ikke hvor almindelig jeg lige ville kategoriserer kvinden til at være, jeg ville nok nærmere klassificere hende som narkoman, som ikke formår at tage vare på sin datter grundet hendes overdrevne misbrug. Når nu DR skal bruge den kongelige ballet historie til at blæse en større shitstorm op omkring kokain, kunne det da være rart hvis de gad interviewe både narkomanerne som ikke kan styre det, men også dem der måske tager coke 2 gange årligt, for ligesom at holde debatten på et objektivt plan.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Inde i pejsen.
Planen har vist aldrig været at forholde sig objektiv til "narko-problematikker" :p

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]