Metavinduet skrev:
arpheus skrev:
Frihed, frihed, frihed. Og samtidig ser LA gerne at vi skal knokle indtil vi bliver syge og dør. Nå, nej, det må man jo selv bestemme. Hvor frie er vi egentlig?
Frie til at vælge, om man vil tage en lang videregående uddannelse, og satse på, at du måske får et job eller leve på andre vilkår, hvor lønnen gennemsnitligt ikke er så høj.
Jeg forstår ikke, hvorfor du mener, at økonomisk lighed er vigtigere end basal frihed (læs: bl.a. retten til at tage stoffer)? Der er ingen, der tvinger dig til at knokle hele livet. Men dine materielle lyster overtager måske?
Frihed eller lighed. Hvis ingen går ind for begge dele, ubetinget, vælger jeg i hvert fald førstnævnte.
Jeg har ikke sat lighed over frihed, så det har du misforstået.
Fællesskab over frihed er noget andet, som jeg mener er uundgåelig sandhed. Man fødes som konsekvens af et fællesskab (mand+kvinde) og det må derfor nødvendigvis være vigtigere end ego trip.
Jeg anser ikke et valg mellem det ene eller det andet arbejde eller uddannelse som frihed. Vi lever i et robot samfund, hvor alle i princippet gør det samme. På en eller anden mærkelig måde opfatter nogle det som frihed om du tager toget det ene eller andet sted hen, til den ene eller anden arbejdsplads eller den ene eller anden uddannelse. Den frihed er en illusion.
Mennesker har brug for lokal, organisk forankring, men vi lever i et samfund i total opløsning, blandt andet pga. vores hyperkapitalistiske markedsøkonomi og fokus på frihed (forbrug) og mobilitet. Der er en del der tyder på, at det ikke gør mennesker lykkelige (misbrug, depressivitet og angst i voldsom vækst, skoleskyderier, Breivik osv.).
Jeg kan leve fint af brød under en bro, hvis jeg er sammen med gode mennesker, så der rammer du ved siden af. For mig er menneskelige relationer og naturen det vigtigste.
LA og de andre borgerlige partier vil gerne ha, at borgerne i DK arbejder så meget som muligt. De mener det er en absolut nødvendighed for at få vores samfund til at hænge sammen, det gør jeg ikke. Det går ad helvede til og den udvikling vil LA og de andre borgerlige partier gerne accelere og oppositionen er ikke meget bedre.