Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 09:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Vedr. 5-htp
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Er det blevet ulovligt at bestille 5-htp via internettet?

Jeg opretter denne tråd, fordi jeg svagt husker, at jeg læste det var blevet ulovligt her på psy.
Jeg har søgt men kunne ikke finde noget. Så vidt jeg husker, skulle det stadig være lovligt at bestille de frø, man bruger til udvindingen af 5-htp.

Men ja, hvis nogen ved det, må I meget gerne rette mig.

Tak på forhånd.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Bumper altså lige, da dette forum stort set aldrig bliver besøgt lol.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.

Medlem

Jeg mener at Dextrose skrev det var ulovligt, men noget om man kunne bestille det som rent aminosyrer og det så var lovligt..

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
det er godt nok et par år siden, men tror faktisk også det var lovligt dengang. Dér lykkedes det mig at bestille et glas hjem med 100 x 50 mg kapsler, om det var lovligt ved jeg selvfølgelig ikke, men det var ikke særlig svært...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Måske kan vi ikke umiddelbart vurdere, om det er et lægemiddel, du har indført. Så får du et brev, hvor vi beder dig om at sende flere oplysninger. Herefter træffer vi en begrundet afgørelse, om indførelsen er i strid med reglerne. Langt de fleste sager, vi behandler, ender med, at reglerne er overtrådt, hvorefter indføreren får en advarsel.

Og 5-HTP er ulovligt http://laegemiddelstyrelsen.dk/da/topic ... t-i-tolden

Men hvis du nu bestiller et planteekstrakt, på måske 30%, så er det slet ikke sikkert de vil betegne det som lægemiddel... Det ligner i hvert fald ikke eet

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tak for det.

Men Luftkaptajnen, står der noget om, at det er ulovligt at bestille det som rene aminosyrer? Jeg er en hat til kemi, så ved ikke om 5-Hydroxy-L-Tryptophan er lig med 5-htp som rene aminosyrer.. Or what ever term you use..

Insane psychedelia user!

Jeg tror Dex (RIP) mente at du skulle købe L-tryptofan. Der er kun en alkoholgruppe der adskiller det fra at tælle som medicin. Som du sikkert ved, pumperbuddy, er der ingen juridiske problemer forbundet med at købe aminosyrer.

Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Jeg fatter ikke, at 5-htp er ulovligt. Hvad er begrundelsen? Hvis jeg husker rigtigt, kan det købes i helsebutikker i Sverige. Synes jeg så det i en. Og svenskerne plejer at være ret hysteriske.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Milano
Nej det er da en helt latterlig ulovliggørelse. Er der nogle der kender argumentet?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg tror ikke dex mente L-tryptophan. Hvis du køber 5-HTP som lægemiddel, dvs. i kapsler, så er det ulovligt. Men hvis du køber 500 g 5-HTP i en stor pose, så er det lovligt nok. 5-HTP er jo også en aminosyre.

/tilføjelse:

Desuden står det jo på Lægemiddelstyrelsens hjemmeside under samme emne at privatpersoner godt må købe medicin indenfor EU's grænser. jeg citerer:

Citat:
Regler for privatpersoners indførsel af medicin

Som hovedregel må privatpersoner ikke indføre medicin til Danmark. Privatpersoner dækker også læger, tandlæger og dyrlæger. Privatpersoner må dog godt indføre lovligt indkøbte lægemidler fra EU/EØS lande, hvis de er til personlig brug og til at forebygge eller behandle sygdomme. Der må ikke indføres medicin til dyr.

Sakset fra http://laegemiddelstyrelsen.dk/da/topic ... t-i-tolden

Så man kan jo bare købe sit 5-HTP i et EU-land, så er der ingen problemer.

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Var der ikke engang også noget med, at hvis man fik et label på, hvor der stod 'Not for human consumption', så var det lovligt nok?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Frugthat skrev:
Var der ikke engang også noget med, at hvis man fik et label på, hvor der stod 'Not for human consumption', så var det lovligt nok?

Det er muligt. Se også min tilføjelse til mit indlæg ovenfor.

Junior medlem

Hej
nogen spurgte hvorfor det, ev. er olovligt (-aner ikke hvis det er - jeg har det i piller fra sverige i stedet for ssri mos derpression og det virker)

Lægemidelsbranchen vil ikke at man skal kunne købe "naturmedecin" der har medecinsk virkning - har det det vil de tjene penge på det og derfor sørger de for at det bliver ulovligt at købe det på anden måde end gennem dem hvis de kan lave en opskrift på det de kan tage patent på..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hej
nogen spurgte hvorfor det, ev. er olovligt (-aner ikke hvis det er - jeg har det i piller fra sverige i stedet for ssri mos derpression og det virker)

Lægemidelsbranchen vil ikke at man skal kunne købe "naturmedecin" der har medecinsk virkning - har det det vil de tjene penge på det og derfor sørger de for at det bliver ulovligt at købe det på anden måde end gennem dem hvis de kan lave en opskrift på det de kan tage patent på..

5-htp er kosttilskud og syntetisk fremstillet.
Grunden til at lægemiddelbrancen fraråder naturmedicin og kosttilskud er fordi disse ikke har så strenge regler for at slippe forbi lægemiddelstyrelsen og dermed blive markedsført, effekten er oftest ikke veldokumenteret med kliniske studier til mange milliarder kroner som almindelige lægemidler er.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

5-htp er kosttilskud og syntetisk fremstillet.

Ikke noedvendigvis. Jeg har tidligere koebt det som ekstrakt af en plante ved navn Griffonia simplicifolia, og det var da 98% rent.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg kender ikke den direkte årsag til Lægemiddelstyrelsens regulering af 5-HTP, men et par skud fra hoften kunne da være det voksende videnskabelige grundlag 5-HTP's potentiale for alvorlige bivirkninger.

1. Da 5-HTP let optages i blodårene og krydser blod-hjerne-barrieren, decarboxyleres molekylet af et ensym, og omdannes Serotonin, bliver dosen konverteret til SE når det kommer i kontakt med
2. Risiko for interaktion med visse former for madvarer (MAOhæm-holdige)

risikoen for interaktioner med andre madvarer, og sidst men ikke overdosis med døden som følge

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Jeg kender ikke den direkte årsag til Lægemiddelstyrelsens regulering af 5-HTP, men et par skud fra hoften kunne da være det voksende videnskabelige grundlag 5-HTP's potentiale for alvorlige bivirkninger.

1. Da 5-HTP let optages i blodårene og krydser blod-hjerne-barrieren, decarboxyleres molekylet af et ensym, og omdannes Serotonin, bliver dosen konverteret til SE når det kommer i kontakt med
2. Risiko for interaktion med visse former for madvarer (MAOhæm-holdige)

risikoen for interaktioner med andre madvarer, og sidst men ikke overdosis med døden som følge

Er det appelsinjuice du tænker på? Hvad er det der går galt når man indtager begge dele?

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hov, det indlæg blev vist ikke helt færdigt for jeg trykkede "Udfør".

Min største bekymring er den potentielt fatale overstimulering af 5-HT2b receptorer i hjertet som længerevarende, dagligt indtag af 5-HTP ville medføre. Husk på, at når du tager 5-HTP konverteres næsten 100% af det til Serotonin, som så sendes rundt i hele kroppen (ikke kun hjernen). Overstimules disse receptorer i hjertet kan man ende med alvorlige hjerteproblemer; læs: https://en.wikipedia.org/wiki/Cardiac_fibrosis

"However, the tryptophan derivative 5-HTP (5-hydroxytryptophan), used in the treatment of depression, raises blood serotonin level considerably[citation needed]. It has yet to be reported to be associated with valve disease or other fibrosis, but for the previous theoretical reasons, it has been suggested as a possible danger.

When 5-HTP is used in medicine, it is generally administered along with carbidopa,[22][23] which prevents the peripheral decarboxylation of 5-HTP to serotonin and so ensures that only brain serotonin levels are increased without producing peripheral side effects, however 5-HTP is also sold without carbidopa as a dietary supplement, and may have increased risks when taken by itself without carbidopa."

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tror ikke man skal bekymre sig om problemer med hjerteklapperne hvis man tager 5-HTP en gang imellem.
Du skriver: "husk på at når du tager 5-HTP konverteres næsten 100% til serotonin" - har du en kilde på det? Jeg får det til 80mg serotonin på 100mg 5-HTP hvilket er abnormt meget. Jeg nægter at tro på at biotilgængeligheden og metaboliseringen er SÅ effektive.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]