Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 15:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 81 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Medlem

Hej guys

Jeg har simpelthen ledt og ledt på nettet efter nogle svar på mine spørgsmål. Og jeg tror det eneste sted jeg kan få nogle brugbare, reelle og ærlige svar er her hos jer.

Jeg har i ca. 5 år været afhængig af tramadol (som startede pga smerter og da smerterne var væk, var lysten til tramadolen desværre kun dobbelt så stor). Jeg har altid kun fået 50 mg men så har jeg bare spist så mange flere. Når det ligesom gik højest, spiste jeg 24 om dagen og alligevel lykkedes det mig at holde det skjult for familien og kæresten osv. Men NU er jeg vågnet op. Jeg er gået på en meget hård nedtrapning som om to dage udmunder i totalt stop. Og så er det at jeg virkelig gerne vil have nogle ærlige svar omkring abstinenserne. Indtil nu går det faktisk overraskende godt. Jeg gik fra 20 piller til 15 til 9 til 6 til 3 og jeg er ikke blevet syg endnu. Er naturligvis træt og har lidt ondt i hovedet, men kan læse, spille på nettet, male og hygge med familien. Hele familien er inddraget i det her, så når det virkelig rammer, er vi klar til det.

Men når jeg søger på hvilke abstinenser, hvor slemme, hvor lang tid osv. får jeg bare de sædvanlige apoteks sider frem og det kan jeg helt ærligt ikke bruge til en skid. Jeg har brug for rigtige menneskers erfaringer, for at få rigtige svar.

Så jeg håber at der er et par af jer, som kan svare mig. Jeg har læst i et par af trådene, men ikke lige fundet svar.

Venligst Susanne

PS : for de psykiske abstinenser starter jeg i hypnose terapi næste uge.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Kan ikke hjælpe dig med førstehåndserfaringer... Men der en tråd her i selvsammen forum som har en masse nyttige links - måske du kan bruge dem til noget Info om benzodiazepiner og hvordan man nedtrapper. Held og lykke med stoppet :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Vil sige, at når du er kommet så langt ned i din udtrapning, så burde du allerede have mærket noget. Heldigvis er Tramadol ikke det værste opioid. Og synes desværre det er helt sindssyge mængder du har taget!
Hvis man tager over 400 mg er chancen for epileptiske anfald mangedoblet! - Af gangen vel og mærke.

Ellers så burde du have mærket det nu. Ikke at jeg selv har været afhængig af det. Men har da prøvet at stikke hovedet under armen en enkelt gang, og lagt med influenza lignende symptomer i 2-3 dage.

Held og lykke :)
Meld endelig tilbage med hvordan det hele går fremadrettet.

Medlem

Hej Obama (fedt nick og billede)

Du har ret - vanvittige mængder. Har dog aldrig taget mere end 5 af gangen - så det vil sige 250 mg. Og når det er over så lang en periode, tror jeg kroppen bare indordner sig. Lige nu er det 16 timer siden jeg sidst fik tramadol og jeg ryster lidt. Men humøret er højere end det har været længe. Er lidt rastløs, men det vidste jeg godt jeg ville blive.

Da jeg tog de 3 igår, fik jeg ret hurtigt fornemmelsen af opstemthed og jeg er virkelig glad, for at jeg med det samme tænkte "åh nej". Det bestyrker mig i at jeg bliver helt clean hurtigt.

Influenzalignende symptomer nogle dage - helt ærligt, hvad har jeg dog ventet på så? Modet til at stå frem og bede om hjælp tror jeg. Jeg er lige startet på en Stephen King bog på 1200 sider og har lige fået Seinfeld på dvd, så nogle dage i sengen bliver piece of cake. Eller noget...

Snoezel @ det var lige den tråd jeg havde læst igennem, som du henviser til. Men der er vist alt for stor forskel på den slags medicin og tramadol. Er seriøst lykkelig for at det "kun" er tramadol jeg er afhængig af.

Er glad for i skriver - fantastisk at have nogle som ved hvad det handler om.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Mange tak for det søde kompliment :D

Det værste ved en misbrugssituation er netop det med at man skal til at "stå frem" og fortælle om det.
Som du også selv er inde på, så bliver man hurtigt rastløs når at man kan mærke at man ikke får sit stof.
Men yeah, vil sige at et par dage i sengen ikke er det største problem hvis ikke man har en masse ting på fx arbejde man skal have lavet.
Kan selvfølgelig ikke vide hvor længe du kommer til at gå med lysten til at tage noget (eller om du allerede er over det psykisk og det bare er fysisk du har "brug for det"), i og med at du har taget det gennem 5 års tid. Det er en go sjat tid. Og vil sige at 250 mg af gangen heldigvis ikke er det værste man kan "komme ud for".

Men vil helt sikkert råde dig til at tage fri nogle dage, hvis du har mulighed for det og blive derhjemme i sengen, passe og pleje dig selv og ikke mindst fokusere på at have det godt.

Som du selv er inde på, er det godt at det er tramadol og ikke nogle af de hårde opioider eller benzodiazepiner du er blevet afhængig af. Da de ofte giver værre abstinenser.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du kan finde en del erfaringer med tramadol afhængighed på bluelight.ru, søg "tramadol withdrawal"
Generelt beskriver folk det som et hårdt stof at stoppe med, og anbefaler væsentligt langsommere nedtrapning end den du har foretaget, men når det virker for dig er det selvfølgelig super, og så er der ingen grund til at ændre det.

held og lykke med det hele!

Medlem

Homo Superior @ tak for linket ! går straks derind.

Og tak for opbakningen :-D

Medlem

Hov jeg havde ikke set du havde skrevet igen Obama :-)

Jeg er virkelig også lykkelig for at jeg aldrig har taget noget stærkere end tramadol. Ellers kunne jeg nok heller ikke have fungeret helt så godt som jeg desværre har gjort. Nu er kl. 14 og jeg tog de sidste 2 tramadol kl. 21 i aftes. Jeg er stadig ikke syg. Fatter det ikke. Men det tager måske nogle dage inden det virkelig sætter ind?

Og så er jeg glad !!! Overvejede godt nok et kort sekund at finde nogle piller frem igår da jeg opdagede at jeg rent faktisk grinede højt til "Finn og Jette show" - der må da være grænser ;-) Men jeg har det sgu godt. Det er dejligt at være "sig selv" igen. Kunne godt nok ikke lide den småkriminelle, løgnagtige, dovne, følelseskolde sæk jeg havde udviklet mig til.

Alt vel hos dig?

Medlem
Brugeravatar

Hey Susanne, det er dejligt at høre det går den rigtige vej, men jeg undrede mig lige over
susannemoller skrev:
...og jeg er ikke blevet syg endnu.

Syg som at du mener overdosis, altså en forgiftning ?

Medlem

Hej Tommy - hæ jeg elsker din Avatar :-D

Jeg mener at jeg går og venter på at blive syg af abstinenser. Jeg er fysisk ikke 100 % på toppen - kroppen skælder en smule ud hist og her, men ellers er jeg ikke blevet syg. Jeg troede at jeg skulle ligge i sengen mindst en uge, med høj feber, kramper, rystelser og smerter. Men det har jeg ikke haft noget af. Tværtimod er jeg fyldt med energi. Det oveni kroppens rastløshed, gør mig til en tornado. Jeg ryster indeni kan jeg mærke og nogle gange får jeg lige et jag i maven. Men det værste er at jeg pludselig kan mærke at jeg har en ryg :-) Når man har siddet stille på sin røv i et par år, sætter det sine spor. Men så må jeg bare i gang med at træne igen. Nu har jeg energien :-)

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Træning og fokus på sundhed generelt (kost mm), er helt sikkert noget, der vil kunne få tankerne væk fra det du har været vandt til, og måske afhjælpe rastløsheden lidt også. At få nye mål, prioriteringer og nye successer, vil helt klart gavne det, at lægge et misbrug fra sig.

Medlem

hahaha Frugthat er det fedeste nick. Udover lige Dead cow says no mooh. Og du har ret. Jeg har fundet romaskinen frem i dag. Skal af med noget af al den energi. Driver mig til vanvid ellers :-) Og jeg har heldigvis noget helt konkret at arbejde frem i mod, rent jobmæssigt. Jeg kan ikke komme i gang før jeg er clean, og jeg glæder mig så vildt til at komme i gang, så win win situation der. I dag har jeg taget én eneste 50 mg tradolan tablet. Håber som en sindssyg at jeg ikke bliver nødt til at tage en igen senere, men det går den rette vej :-)

Tak fordi i er så søde. Jeg er virkelig glad for det her forum !!

Medlem

Vil lige fortælle jer at jeg i dag, stod frem på Facebook og skrev som det er - at 5 års misbrug nu står for døren, at jeg i den tid har lavet noget småkriminelt og at jeg nu har været helt clean i et døgn. Jeg har 270 venner derinde som intet anede, så det vælter ind med beskeder nu. Men jeg føler mig fri :-)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Dét er eddermame skønt at høre, susanne. Jeg håber alt går vel og stay strong. Du kan godt :-)

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Medlem

Tak skal du ha John Doe :-) Men skal da i den grad love for at abstinenserne kom igår. Er vildt syg nu - altså sådan influenza, mavepine, urolig, alt gør ondt og feberen raser. Men jeg NÆGTER at tage tradolan. To panodil that's it. Ringede til lægevagten og spurgte om jeg kunne tage panodil eller om det ville være ren placebo. Han var sød - og spurgte faktisk om jeg ville have sovemedicin. No fucking way.

Nå det var lige dagens opstød. Tror jeg har fået svar på mit oprindelige spørgsmål, hvor syg bliver man *LOL*

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hasselager
Stærkt gået!! :D

Medlem

susannemoller skrev:
Tak skal du ha John Doe :-) Men skal da i den grad love for at abstinenserne kom igår. Er vildt syg nu - altså sådan influenza, mavepine, urolig, alt gør ondt og feberen raser. Men jeg NÆGTER at tage tradolan. To panodil that's it. Ringede til lægevagten og spurgte om jeg kunne tage panodil eller om det ville være ren placebo. Han var sød - og spurgte faktisk om jeg ville have sovemedicin. No fucking way.

Nå det var lige dagens opstød. Tror jeg har fået svar på mit oprindelige spørgsmål, hvor syg bliver man *LOL*

Hæhæ, så ramte "influenzaen"? ;-)

Dog stadig ret dejligt at det var muligt for dig at trappe så hurtigt og langt ned før du begyndte at opleve problemer, især efter et så langt misbrug. Nu har jeg ikke stået i præcist samme situation som dig, selvom jeg også har prøvet en meget kort udtrapning af opiater som nærmest grænser til en kold tyrker. Det var dog efter en meget kortere brugsperiode end din, men da det en dag gik op for mig hvor stor en tolerance jeg var ved at have opbygget; så måtte jeg indrømme overfor mig selv at opiat misbrug ikke er økonomisk holdbart i længden som fattig studerende som køber på det sorte marked. Der er nok en masse andre mere "rigtige" grunde til at stoppe, men det var hvad der fik mig til at genoverveje hvad jeg havde gang i. Især da det er vigtigt for mig, at et forbrug af stoffer aldrig må komme til at blive det primære i min tilværelse, og første skridt mod at bryde det løfte ville i mine øje være hvis jeg begyndte at nedprioritere nogle af de ting jeg normalt brugte penge på for at få råd til at vedligeholde mit forbrug.

Nu handler det jo ikke om mig - jeg fik bare lyst til at give mit lille besyv med da jeg læste din historie her i tråden. Så for ikke at blive beskyldt for at skrive fuldstændigt off topic vil jeg forsøge at give nogle små råd sammen med mine egne erfaringer som du måske selv kan bruge (kan jo være nogle af vores oplevelser ligner hinanden).

Min oplevelse kan nok deles op i 3 faser som i alt strak sig over en uges tid:

De første 2 dage var for mig klart de værste. Det kan bedst beskrives som en god gammeldags influenza hvor man er bundet til sengen. Mit største problem var nok at jeg intet kunne spise overhovedet - og forsøgte jeg så røg det op igen samme vej. Husk dog at drikke en masse vand! Når jeg ikke havde det alt for skidt, så tvang jeg mig selv til at spise nogle et par bider af noget med højt og hurtigt optageligt energi. Her tænker jeg på noget som chokolade barer - som i hvert fald i mit tilfælde - var en nem måde at få en smule energi ind i kroppen. Derudover kan du også drikke noget sodavand (ikke light) ved siden af alt dit vand for på den måde at få noget sukker i kroppen. Snickers og Fanta ligner måske ikke de normale anbefalede kostråd, men i tilfælde hvor du ikke har mulighed for at spise normalt handler det bare om at få så mange kalorier (energi) i kroppen på en så nem måde som muligt.
Det eneste jeg fik spist de første 3 dage tror jeg var en snickers og en twix samt nogle sodavand det eneste jeg tvunget i maven. Det lyder måske voldsomt - men var ikke nær så slemt som det måske lyder, nok fordi jeg havde held med at sove mig igennem mange af de første 48 timer.

Derefter begyndte det at blive bedre, og lysten til at spise begynder at vende tilbage. Det der fungerede bedst for mig de næste par dage var at indtage suppe. Ikke noget med en masse kødstykker i osv. men noget som nærmest kunne drikkes - det er bedre end ingenting og samtidigt en dejlig fornemmelse at få noget varmt i kroppen. Udover suppen er mit største råd nok at købe en "spand" eller to med ½ liter flødeis som du godt kan lide. Det var en lille underlig "craving" jeg fik selvom jeg normalt ikke spiser meget is eller generelt bare søde sager for den sags skyld haha.. Det fungerede dog super godt for mig og samtidigt føler man lidt at man "forkæler sig selv" og giver et lille mentalt boost. Derudover er det også bare endnu en nem måde at få fyldt energidepoterne lidt op igen.

Derefter var min oplevelse at min lyst til fast føde så småt begyndte at vende tilbage, og stille og roligt begyndte jeg at spise brød til suppen samtidigt med et par lette måltider i løbet af dagen. Ret hurtigt kom jeg på benene igen og følte jeg kunne genoptage min normale hverdag igen.
Det var i hvert fald sådan jeg oplevede mine dage med en hård nedtrapning(/"kold tyrker") - men sæt ikke næsen op efter at kunne dyrke sport de første par dage bagefter, selvom du føler dig normal igen haha! Jeg lavede den fejl at deltage i en strandfodbold turnering sammen med nogle venner, og efter hver kamp måtte jeg ligge ned med en hård omgang kvalme i 10 minutters tid før jeg overhovedet kunne overveje at rejse mig op. Endte med jeg måtte stå af efter halvvejs igennem semifinalen - fordi jeg til sidst dårligt kunne løfte mine fødder længere. Til sådan et arrangement hører det sig jo også til at man skal drikke en masse alkohol og i byen - det måtte jeg også opgive totalt. Ikke fordi jeg decideret havde det dårligt (efter jeg havde fået min 10min i græsset efter hver kamp :D), men lysten til at indtage alkohol og bare generelt blive beruset ligger bare en så fjernt efter sådan en omgang. Jeg er ellers normalt typen som kan tvinge mig selv til at drikke om jeg har de største tømmermænd eller bare er halv syg - men denne her gang kunne jeg ikke engang presse en somersby saftevand ned.
Så giv lige kroppen nogle dage til at restituere efterfølgende inden du stiller store fysiske krav til den igen - du har trods alt lige udsat den for nogle hårde dage :wink:

Generelt var det slet ikke så slemt som jeg havde frygtet - men det afhænger jo også af hvor store ens fysiske "withdrawal" symptomer er, og i meget høj grad af ens psykiske afhængighed. Jeg tror det hjalp mig utroligt meget, at jeg var afklaret omkring hvorfor jeg skulle ud af afhængigheden og de konsekvenser ens mis-/forbrug nu engang har.
Men vigtigst af alt var nok at det for mig også kom til at handle om kontrol - at bevise for mig selv at jeg havde kontrol over mit eget liv. Så det blev samtidigt også i mit hovede en personlig udfordring; en kamp mod sig selv - sind over krop (den fysiske afhængighed). Det er derfor motivationen og en stærk mentalitet betyder utroligt meget hvis det skal lykkes, for er den psykiske afhængighed stor så kan man ikke på samme måde gå ind til nedtrapningen på samme måde.
Når jeg sidder her og kigger tilbage på den oplevelse så føler jeg faktisk lidt at jeg kommet ud som et stærkere menneske - det lyder måske meget kliché agtigt, men er nok den følelse som mange rekreative brugere sidder med efterfølgende. Om man så bruger det som en bekræftelse i at man uden problemer ville kunne genstarte et forbrug eller vælger at sige det var dét er så en helt anden ting :wink:

Nu endte denne her post med at blive meget længere og mere personligt end jeg havde intention om da jeg startede med at skrive. Skulle måske have lavet min egen tråd, men jeg håber indlægget får lov til at stå i din tråd - da den også dedikeret til dig og de oplevelser du går igennem nu. Håber i hvert fald at du kan bruge mine oplevelser og råd til noget - selvom du måske ikke oplever det samme som jeg. Bottomline er nok, at det bare skal overståes hvilket jeg håber lykkes !

Hold os endeligt opdateret om hvordan det går, og vær ikke bleg for at indrømme hvis du oplever tilbagefald. Det er slutresultatet som tæller !

Medlem

Hej Skie :-)

Du er da så meget on topic man næsten kan være. Er historier som din og gode råd jeg også rigtig gerne vil have. Det fedeste ved det her forum er at man ikke bliver dømt. Jeg føler mig i hvert fald blandt venner og ikke mindst eksperter og det er sgu det man har brug for.

Grunden til at man stopper er sikkert ligeså individuel som grunden til at man starter. Dig tror jeg at du ìg jeg har den fordel fremfor mange andre, at det er psyken som sagde fra. Det må være urimelig svært hvis man oveni de fysiske abstinenser også skal kæmpe med depression osv. Synes selv jeg var meget klog da jeg fik mig ræsonneret frem til at jeg startede pga fysikken men stopper pga psyken, hvilket alt andet lige må være nemmere end hos dem som starter pga psyken og stopper pga fysikken. Mine psykiske abstinenser forsvandt i det sekund jeg besluttede at stoppe.

Sjovt du skriver det med chokolade og sodavand. Jeg kan absolut intet spise i disse dage men jeg når jeg sover, drømmer jeg om chokolade hver eneste gang. Jeg har heldigvis masser af cola og vand og i nat stod jeg op for at spise chokolade is som jeg normalt aldrig rører. Ville egentlig have haft tomatsuppe i dag men spiste i stedet et par mundfulde pasta med pesto. Det gik fint. Og så vand som du også siger. Er konstant tørstig.

Og så holder jeg sengen i disse dage. Kan ikke rigtig koncentrere mig om noget så det er fint bare at ligge og se lidt dvd, læse bøger og høre musik når jeg er vågen. Har faktisk læst hele Ditte Menneskebarn denne weekend. Perfekt læsning når man har lidt ondt af sig selv. Sætter ligesom perspektiv på det at have det skidt hehe.

Har lige tjekket min facebook. Har ikke mistet en eneste ven selvom jeg skrev i min status hvordan det er fat. Men om ikke andet ved jeg da, at ingen af os til fulde er hvad vi giver os ud for at være og ALLE har hemmeligheder og lig i lasten. Og det er nok svært at blive vred og fordømmende på en som åbent erkender ligene.

Tror jeg vil prøve at sove igen. Har ikke fået mere end 19-20 timer, så jeg er jo træt ;-)

Tak fordi i støtter mig, hjælper mig og lytter !!

Medlem

Så kom jeg vist over det værste. Er stadig ikke på toppen, men har været oppe i 7 timer nu, været i bad, spist suppe, sunget højt og længe og talt i tlf. med en veninde. Så spørgsmålet er om det er på vej den rigtige retning, eller jeg bare lige har et godt moment. Nu er jeg i hvert fald døden nær af træthed, så skal lige koge et par timer og satser stærkt på at stå op igen kl. 22 så jeg kan se Lewis i tv. Planen er stadig at jeg vil på politigården i morgen og få ordnet alt det grimme der, som jeg helst vil glemme. Hvis jeg har det som nu, vil jeg godt kunne.

Knus til jer

Medlem

Det lyder godt Sussanne. Det kunne godt lyde til at du er over det værste nu, husk dog bare lige på at kroppen har været gennem nogle hårde dage. Så tag den med ro og få fyldt noget mad i den (kan anbefale Ben & Jerrys med Cookie Dough)

Super stærkt gået, og er du ikke enig i at det som man rider stormen af, hvilket er vigtigt at huske på når man går igennem det her. At der bare er nogle ubehagelige perioder som skal overståes, og ikke begynde at blive bange for at det går i den forkerte retning.

Hold os gerne opdateret om det videre i forløb. Måske lidt mere omring hvordan venner og familie omkring der har regeret og været inddraget i dit stop. Jeg forstår selvfølgeligt godt hvis det bliver for personligt til at du vil dele med fremmede på et forum, men jeg tænkte at når du tidligere har nævnt dem at du måske ville fortælle lidt mere.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 81 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]