Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 17:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

I bekendtgørelsen (i ved hvilken) står:

Citat:
§ 1. Ved euforiserende midler forstås i denne bekendtgørelse de stoffer, vækster og droger, der er opført på de bekendtgørelsen vedføjede lister A, B, C, D og E, samt mulige salte og simple derivater med euforiserende virkning af de nævnte stoffer, f.eks. estere og ætere, uanset om stofferne, deres salte eller derivater er fuldstændig rene, om de er delvis fabrikerede, af naturlig oprindelse eller syntetisk fremstillede. Endvidere alle tilberedninger – med de i stk. 3 nævnte undtagelser – der indeholder eller er fremstillet af de i listerne nævnte stoffer, vækster og droger samt salte og simple derivater heraf.

Så et "simpelt" derivat er ulovligt, men hvor kan grænsen tænkes at gå? De kommer med eksemplerne, Estere og Ætere, som simple derivater.

Mere konkret spørgsmål :) Ville 25I-Nbome være et "simpelt derivat" af 2c-I?? Det eneste jeg ved et at det er et derivat
ifølge wiki:
Citat:
25I-NBOMe (NBOMe-2C-I, BOM-CI, Cimbi-5) is a derivative of the phenethylamine hallucinogen 2C-I

2c-I:
Billede

Og 25I-Nbome:
Billede

Jeg håber det er det mest komplicerede derivat nogensinde!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Luftkaptajnen: Det er efter min vurdering ikke et simpelt derivat, men et helt andet stof. Eksempelvis er både amfetamin og methamfetamin ulovlige, hvilket jo formentlig skyldes at når der kommer en methylgruppe på aminet, er det ikke længere et simpelt derivat. Og dermed må det samme gælde en 2-methoxybenzylgruppe, som er forskellen her.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det lyder godt. Ikke at det gør noget at det er et derivat. Bare det ikke er "simpelt", men når man kan argumentere for at det er et helt andet stof, så er det vel langt langt fra, at være et "simpelt derivat"

Medlem
Brugeravatar

Svjv. findes der stadig traces af 2C-I i fx 25I-NBOMe, så i udgangspunktet er det vel muligt at myndighederne opfatter det som 2C-I og dermed ulovligt (vil jeg tro, I might be wrong). On the flipside så burde de mængder som appellerer til de fleste personer, 20-1000mg ikke udgøre nogen alt for vild trussel hvad angår seriøs heat.

Admin
Brugeravatar

Med "simple" derivater tror jeg hovedsageligt, de mener andre estere af forbudte stoffer. Som f.eks. ethylesteren af cocain eller propanoatesteren af 4-aco-dmt. Modifikationer som nok ikke har den store indflydelse på deres fysiologiske virkning. N-substitution kan have dramatisk indflydelse på et stofs fysiologiske effekt.

Men jeg synes også, det er en lidt vag definition. For hvor går grænsen? Hvis man f.eks. transesterficerer et kendt stof til en meget længere ester eller omdanner det til et salt med en kæmpe modion, kan det godt have indflydelse på stoffets virkning. Men iflg. deres definition skal det åbenbart bare ha en "euforiserende virkning" :?

-Jimmy Carter

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]