Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 20:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hej, mig og min ven var ude og kigge efter svampe på en mark med køer (køerne var lige blevet samlet ind af en eller anden mand)
Men vi fandt kun 3 i løbet af 3 timer. og vi er ikke engang 100% sikre på at det er de rigtige, da vi tog et billed da de var tørre, og folk herinde ikke kunne genkende dem..

Så jeg vil spørge, hvornår er der allerflest spids nøgenhat? Altså er der f.eks. flere om en måned eller en uge, eller er der flest nu?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
der er nok flere om en måned... Som hovedregel siger man efter den første nattefrost.

Medlem

Nå, jeg troede at det stoppede efter den først nattefrost..
Og hvornår vil du sige det er klogest senest at gå ud og lede? kan man f.eks. stadig i december?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
ja, det kan man godt... Jeg er ikke særlig erfaren svampesamler, så jeg kan ikke fortælle dig hvornår det lige præcis er klogest...

Det kommer nok an på hvor hård frosten har været, som regel kommer den første frost jo kun lige ned og røre 0, og det er det at den lige rører, der får myceliet til at skynde sig at skyde de sidste svampe op, inden det dør/løber tør for næring.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Jeg har hørt rygter om, at den massive mængde vand vi har fået henover sommeren, skulle fremme dannelsen af svampe, så i princippet skulle det blive et godt år.. Men har intet belæg for min påstand, det er blot rygter.. :) Nogen svampekendere der kan bakke det op? Og som snoezel siger, så kan de sagtens findes nu.. Dog pinner svampene mere eksplosivt når den første nattefrost træder ind, da myceleiet i jorden bliver kuldechokket og tænker: "Holy flying fuck, nu kommer vinteren.. Nu skal vi sgu være færdige!"

Lidt et sidespor, men håber det hjalp :)

Cannabis entusiast

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Jeg mener ikke, at sommerens regn har så meget at sige. Så vidt jeg ved er det kun den regn der falder i sæsonen der betyder noget, så jo vådere et efterår, des bedre svampefangst :)

Medlem

Geografisk sted: Århus
Vi venter altid en månedes tid endnu. Det er ikke hvert år at der "skal" være nattefrost først. Men det er det oftest - og giver bedst chance. Husk selvom jeres mark er det perfekte naturlige vokse sted betyder det ikke med garanti at i finder dem der. held og lykke

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i bunden
Jaaz skrev:
Jeg har hørt rygter om, at den massive mængde vand vi har fået henover sommeren, skulle fremme dannelsen af svampe, så i princippet skulle det blive et godt år.. Men har intet belæg for min påstand, det er blot rygter.. :) Nogen svampekendere der kan bakke det op? Og som snoezel siger, så kan de sagtens findes nu.. Dog pinner svampene mere eksplosivt når den første nattefrost træder ind, da myceleiet i jorden bliver kuldechokket og tænker: "Holy flying fuck, nu kommer vinteren.. Nu skal vi sgu være færdige!"

Lidt et sidespor, men håber det hjalp :)

det er rigtir det er et vildt godt svampe år for næsten alle danske svampe jeg fandt 22 sn 45 min i går
god jagt

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]