Den Rolige skrev:
Yo dawgs...
Jeg har længe gået med tanken om at lave sporeprint af friskplukkede SN og har søgt lidt det seneste stykke tid hvor jeg har læst mere op på svampedyrkning generelt. Er der nogen der har erfarring med at medbringe friskplukket svamp (af hvilken som helst slags) og derefter klonet det?
Tænker det må være lidt svært og kræve lidt held, da det jo helst skal være så rent/sterilt som muligt når printet skal laves og i forbindelse med den videre process.
Har desuden haft en lille sjov tanke. Hvis man finder en lille knold eller plet med SN på en mark, vil det så i praksis kunne lade sig gøre at krave et stykke på, lad os sige 50x50x50 rundt om, tage det med hjem og sætte det i haven?
I teorien burde det kunne lade sig gøre, hvis der selvfølgelig kommer nok mycelie med, så man er sikker på det overlever.
Mvh.
hej flimmer jeg går med samme tanke og det er lykkes mig at tage jord med mycelie med hjem og der efter lagt et par hatte af rød flusvamp og næste år stod der fine røde svampe under mine birk jeg tænker at hvis de skal flyttes langt skal man have mere jord altså dybere jeg har sn på vores marker og vil også prøve at flytte nogen til et andet sted men tror at dens spore er luft båren mvh hestetripper