Fridolin skrev:
Jaaz skrev:
humorcide skrev:
Lader til at du har prøvet en sativa. Det er nærmest umuligt at genkende forskellige strains når man køber, men generelt syntes jeg at lys hash har tendens til at være stærkt sativa domineret, hvor sort hash er indica. Mht. pot/skunk har jeg ingen idé hvordan man vil bestemme strain uden at ryge det.
Om hashen er lys eller mørk har ikke umiddelbart noget med gøre med om det er en sativa eller indica dominant røg. Den stenede effekt som mørk hash ofte har, stammer simpelthen fra da den blev opvarmet og presset. Opvarmningen gør noget ved trichomesene som jeg ikke kan forklare, men det resulterer for det meste i at røgen bliver rimelig "indica-agtig" frem for, hvis den var lys (tør-presset), hvor den ofte virker lidt mere "frisk" i det.

Jeg mener der kan findes et afsnit om det i Hash-Guiden, for dem som vil kigge lidt nærmere

Sikke noget sludder!!!
Har rejst meget rundt i Nepal og røget hash så sort som kul og det bliver man IKKE stenet af
det har noget at gøre med kvaliteten af produktet ved produktion, hvor gammel det er, hvordan det er blevet opbevaret og sidst men ikke mindst hvor meget lort der fyldes i det inden det ramme Danmark!
Og hashen er så blød når den er frisk lavet at der ikke behøves at presses for at forme det
om det for varme undervejs til Danmark skal jeg ikke kunne sige men en opvarming og iltning gør også sit, men nu pakkes hashen ind i plastik så det ligger lufttæt sååååå

Men den er nu god nok, som Jaaz siger. Man kan jo også sagtens lave mørk hash på sativa dominerede sorter og få en mentalt orienteret high, eller blot høste relativt tidligt. I Nepal er der så vidt jeg er orienteret en tradition for at lave charas, som bliver lavet ved at gnubbe friske skud mellem håndfladerne, for derefter at samle det til en klump, hvilket både giver en meget mørk hash pga. håndvarmen, og oftest gøres det i den tidlige høst fase, og som sagt med friske (ikke tørrede) skud, så det giver en mentalt orienteret high.
Produktionen/presningen af trikomerne er ikke det eneste der har noget at sige for virkningen, men det har dog noget at sige.
@Dubhead
Der har nok været kendbare forskelle mellem duften af de sorter han har lugtet til. Ellers har mange Sativa sorter en citrus, mynte eller/og krydret duft. Men da klart de fleste sorter på det kommercielle marked er hybrider, bliver det nok generelt svært at lugte sig frem, om hybriden er sativa eller indica domineret da det kan være ret så pheno-afhængigt.