Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 00:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Dosering
Junior medlem
Brugeravatar

Her er lidt info om forskellige stoffers sikkerhedratio og afhængighedspotentiale.

Håber i kan bruge det. Hvis i har noget at tilføje, så send mig en PM, så retter jeg det lige.

Billede

Mvh Redub

Senest rettet af Superoxid 29 okt 2011 09:08, rettet i alt 1 gang.

Titel: Re: Dosering
Junior medlem

Du er i hvert fald galt på den mht. alkoholen.
1 genstand svarer til 12 gram alkohol (du mangler vist en faktor 1000).

Junior medlem
Brugeravatar

bobbyduke skrev:
Du er i hvert fald galt på den mht. alkoholen.
1 genstand svarer til 12 gram alkohol (du mangler vist en faktor 1000).

Tak - kan godt se den var gal! Fejlen er rettet

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hej Redub og velkommen til psychedelia.dk

Rigtig gode posts du fyrer op for.
Bare lige et spørgsmål; hvorfor har du kun skrevet IV ved heroin? Man kan jo ryge det osv..
Ja, undrer mig bare. Ser godt ud.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Junior medlem
Brugeravatar

SWIM skrev:
Hej Redub og velkommen til psychedelia.dk

Rigtig gode posts du fyrer op for.
Bare lige et spørgsmål; hvorfor har du kun skrevet IV ved heroin? Man kan jo ryge det osv..
Ja, undrer mig bare. Ser godt ud.

Hej SWIM.

Det er egentlig bare af den simple årsag, at jeg ikke har informationerne for rygning af heroin, men kun intravenøs intagelse :)

--- Men hvis du har informationerne/dataerne, må du meget gerne sende dem til mig, så retter jeg lige i tabellen.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Ligesom med alle andre aspekter i stofbrug, må selvfølgelig ikke stille sig alt for ukritisk overfor sådan en tabel. Men fedt nok initiativ ellers! :)

Du bør klart tjekke Erowid (!!!) og Psys egen HR Wiki ud, hvis du vil arbejde videre med den.

Junior medlem
Brugeravatar

OverSoul skrev:
Ligesom med alle andre aspekter i stofbrug, må selvfølgelig ikke stille sig alt for ukritisk overfor sådan en tabel. Men fedt nok initiativ ellers! :)

Du bør klart tjekke Erowid (!!!) og Psys egen HR Wiki ud, hvis du vil arbejde videre med den.

Man skal helt klart være kritisk over for en tabel som denne.. Og som der også står skrevet under tabellen, bør den ikke bruges som doseringsguide :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Redub skrev:
OverSoul skrev:

Man skal helt klart være kritisk over for en tabel som denne.. Og som der også står skrevet under tabellen, bør den ikke bruges som doseringsguide :)

Ahh, my bad. Lige nøjagtigt det jeg ville ind på, nemlig :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Måske Cannabis skal ændres til THC, da det jo er det aktive stof. Ellers skide god tabel, og velkommen til :)

Junior medlem
Brugeravatar

SortSnog skrev:
Måske Cannabis skal ændres til THC, da det jo er det aktive stof. Ellers skide god tabel, og velkommen til :)

Tak :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Somewhere on the edge of the desert
kanonemner! :)

jeg skal lige høre, det er sikkert kanondumt det jeg nu spørger om men altså - hvad er sikkerhedsratio?

Junior medlem
Brugeravatar

The Dude skrev:

jeg skal lige høre, det er sikkert kanondumt det jeg nu spørger om men altså - hvad er sikkerhedsratio?

Eksempel:
Den effektive dosis af THC er mindst 1000 gange lavere end de anslåede dødelige dosis (en "sikkerheds-ratio" på 1000:1).

Dedikeret medlem
Brugeravatar

The Dude skrev:

Forholdet mellem aktiv dosis og potentiel dødelig dosis. Måske det er at sammenligne lidt med et terapeutisk index.

Junior medlem
Brugeravatar

SortSnog skrev:
The Dude skrev:

Forholdet mellem aktiv dosis og potentiel dødelig dosis. Måske det er at sammenligne lidt med et terapeutisk index.

Det kan også kaldes terapeutisk indeks:

"Forholdet mellem den dosis, hvor der optræder forgiftningssymptomer, og den dosis, hvor stoffet virker godt, kaldes det teraputiske indeks eller toksisk / terapeutisk ratio. Hvis tallet er stort er det godt. Hvis tallet er lille, er det skidt, og så skal man monitorere behandlingen nøje"

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På sølvfadet med flag i
Du mangler at angive dine kilder.

tænker specielt på afhængigheds potentialet, hvor har du informationen fra? subjektivt perspektiv?

Junior medlem
Brugeravatar

Du mangler at angive dine kilder.

tænker specielt på afhængigheds potentialet, hvor har du informationen fra? subjektivt perspektiv?

Det er ikke mig som har lavet tabellen - jeg har oversat den, og redigeret i den oprindelige.

http://web.cgu.edu/faculty/gabler/drug_toxicity.htm <-- her er den oprindelige.

"The above table appeared in: Gable, R. S. (2006). Acute toxicity of drugs versus regulatory status. In J. M. Fish (Ed.),Drugs and Society: U.S. Public Policy, pp.149-162, Lanham, MD: Rowman & Littlefield Publishers."

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tjekker gulvtæppet efter rester.
Fedt intiativ. Jeg har blot et spørgsmål. Skal der virkelig 80 mg ren kokain til før det kan kaldes en effektiv dosis?

Mvh. John :)

Junior medlem
Brugeravatar

Fedt intiativ. Jeg har blot et spørgsmål. Skal der virkelig 80 mg ren kokain til før det kan kaldes en effektiv dosis?

Antaget at tre baner er mellem 20 og 30 mg.
Kom endelig med kritik hvis du mener det er forkert :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tjekker gulvtæppet efter rester.
Forstår ikke helt præcist hvad ''Antaget at tre baner er mellem 20 og 30 mg.'' skal betyde.
Men jeg mener bestemt at have læst her på psy, at nogle har oplevet god effekt på relativt små mængder af god coke. En dosis på 30 mg ren coke, skulle faktisk give en god og mærkbar effekt?

Junior medlem
Brugeravatar

Forstår ikke helt præcist hvad ''Antaget at tre baner er mellem 20 og 30 mg.'' skal betyde.
Men jeg mener bestemt at have læst her på psy, at nogle har oplevet god effekt på relativt små mængder af god coke. En dosis på 30 mg ren coke, skulle faktisk give en god og mærkbar effekt?

Det er ret svært at sige hvad den præcise dosis er for den enkelte person, og skemaet er bare generelt.

Men faldt over det her:

"The dosage for pure cocaine hydrochloride for a non-tolerant individual (first time user or infrequent user) depends on the route of administration, body-weight and individual sensitivity to cocaine effects which is variable.

For the most common route of administration (snorting); 50-150mg is a common dosage range depending on the intensity of effects sought; the “ideal” dose is about 75-125mg; its better to always start low since doing more is easy but SWIY cannot do less once the dose has been absorbed, finding the best dose for each individual should be a careful process but when dealing with coke there is no such thing as a “safe” dose since very serious adverse drug reactions can and do occur with very low doses.

For intravenous injecting; 40mg or less should be the starting dose for an inexperienced user but SWIM thinks this route of administration is out of the question here.

As a general rule of safety for a first time user; 150mg snorted (50mg slammed/smoked) should be the limit, with regular use tolerance develops and much higher doses can be used but it’s a really bad idea to follow that path."

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]