Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 01:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rabalderstræde
Jeg har bundet min plante ned med virkeligt lovende resultater :D

Det der low stress training er genialt, og virkelig hyggeligt at gå at holde øje med.

Men jeg har et spørgsmål omkring topping; vil det overhovedet have noget formål at toppe planten når man samtidigt binder den ned? Det stresser vel bare udviklingen af de andre skud mere? topskuddet får jo stadig lys selvom det er bundet ned.

Og hvor meget stresser det planten af skære de store bæreblade af der noglegange skygger for de små søde skud? :peace:

Medlem

Jeg har selv overvejet det samme. Det vil vel altid være med formål da du får flere buds ? Bare en tanke. Men det kommer vel an på hvor lang tid du vegger. Hvis du topper og sætter i blomst 5 dage efter, kan den jo nok ikke følge med. Men hvis du sørger for at beskære så hurtigt som muligt, burde den have tid nok til at genoprette væksten. Angående de store bæreblade. Så vidt jeg har forstået bruger planten kun (mest) bladene i den vegetative fase. Så der burde ikke være de store problemer i blomstringstiden. Dog klipper jeg bare med måde. Tag de allerstørste med lidt mellemrum, så burde de ikke stresse planten (når den er i vegge).

Men skriv endelig hvad der sker !

(til alle de garvede growers vil jeg bare sige at dette KUN er en mavefornemmelse, skabt af nogle års erfaring. Så no hate. Bare ret mig hvis jeg tager fejl ;))

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sydspanien
Der er både meninger for og imod at beskære planten, men så længe man kun klipper bæreblade af, når de skygger for andre skud, så vil jeg ikke mene det skader. Der skal nok være nogle der mener det modsatte, men det har virket for mig :)
Mht. LST så skal du tænke over ikke at binde snoren rundt om, og slå en knude, for det kan ende med at grenen bliver "skåret" næsten helt over, når grenen vokser, men løkken ikke kan vokse (Den fejl har jeg selv lavet) :)
Jeg vil dog anbefale at beskære planten når den er i vegge, og forstyrre den så lidt som muligt, når den går i blomstring. Om du vil toppe den eller ej, er lidt en smagssag, men så deler den sig bare, og du får 2 topskud i stedet for.
Men ja LST er rigtig sjovt! :D
Dog er meningen med LST at lave meget lidt stress, da du ikke skader planten, og når du så beskærer/topper planten, stresser du den mere end normalt. Men du kan sagtens kombinere de to teknikker, det har jeg i hvert fald haft held med :)

Medlem
Brugeravatar

Okay, så jeg kan jeg godt få klippet nogle af bærebladende af :)

Mht til stress så tænkte jeg nemlig at både at binde den ned og toppe den ville være lige i overkanten..

Mit nye spørgsmål er om der er en bestemt måde man skal beskære på? Altså om "såret" skal bue lidt ind ad som jeg ved det skal på f.eks. bonsaitræer? bruger man saks eller barberblade, og hvor tæt på stammen må/skal det være?

Peace :mrgreen:

Medlem
Brugeravatar

Der er ikke den helt store teknik i det, men jeg tager klipper/skærer bare grenen af nogenlunde tæt på stammen(<0,5cm), og så falder det sidste lille stykke gren til bladet selv af :)
Hvis du bare skærer det over i et lige snit, og ikke ødelægger for meget, så tror jeg også det er nemmere for planten at hele, men jeg skal dog ikke gøre mig vildt klog på det :)
Det er lidt nogle marginaler vi snakker om her, men forstår godt at man gerne vil gøre det bedste for sine planter, og jeg har selv overvejet de samme ting mange gange, men jeg har ikke hørt om nogle specielle retningslinjer. Jeg har dog både toppet, nedbundet og derefter sat planten i LST uden at se noget herma, så jeg tror kun det er hvis du bruger en sart sort, du skal være nervøs :)
Jeg har kørt 2 grows, og jeg har nogle gange været lidt voldsom med dem, og har toppet og beskåret dem alle, og jeg har da undgået herma :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis du træner toppen af planten,er der ikke nogen ide i at toppe den også. :lol:

Medlem
Brugeravatar

Jo, når du topper skuddet, får du jo 2 endelige topskud, i stedet for 1? Min erfaring viser i hvert fald at det oprindelige topskud, eller de to yderste topskud, hvis du har toppet, næsten altid vokser lidt bedre end de andre skud, og hvis du topper har du jo dermed 2 skud med ekstra "power" imo. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Okay hvis det virker godt for dig er det jo helt fint.Jeg selv kan bedst lide bare at træne toppen (simpelthen binde toppen så den vender nedaf),så alle grene og skud på planten kommer op i højde med resten af planten.Du skal regne med at busken kun kan producere et hvist antal blomster.Så mit bud er at det vil "stjæle" blomster fra de andre skud,men jeg kan selfølgelig tage fejl.Muligvis hvis du har sindsygt meget lys,og evt CO2,vil man måske kunne booste flere blomster hvis man topper oven i træningen,men jeg har mine tvivl. Under alle omstændigheder er jeg fint tilfreds med det yield jeg får med træningen (4-5 gange mere).
Jeg har oploadet nogle billeder af nogen Cinderella 99 kloner.De fleste var trænet,men et par stykker var ikke.Forskellen var helt syg.
Den første er trænet (det er EN plante),den anden ikke. :wink:

Billede

Billede

Medlem
Brugeravatar

Daaaaamn det ser lækkert ud :mrgreen:

Jeg har sådan set heller ikke tænkt mig at træne toppen "af" men kun at træne den lidt langs med spanden og så opad til sidst. Den er lige blevet sat til 12/12, da alle skuddene undtagen toppen er lige høje nu :) Så nu håber jeg på toppen kan nå at komme op til de andre skud inden den begynder at blomstre for meget :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]