Edit: Ok det blev en rimelig lang tekst for sådan et kort spørgsmål. Hvis du ikke gider at læse det hele kommer spørgsmålet her igen. Er religion en god eller dårlig ting i nutidens samfund?
Hey Psy
Lad mig starte med at sige at jeg er atheist. Jeg er åben for at der er mere end himmel og jord end vi kan se, men jeg skal bare have håndgribelige beviser før jeg er overbevist.
Jeg har mange muslimske venner, og mange af dem hævder at kunne bevise at gud findes, og at koranen er guds direkte ord. Dette kan de bl.a. bevise ved videnskabelige facts nedskrevet i koranen for 1400 år siden, som vi ellers først har fundet frem til for nyligt. Igennem lang tid har jeg fået fortalt flere og flere af disse beviser. En dag tænker jeg så, "Ok, der er et eller andet der ikke stemmer her. Enten er lyver de, eller også er islam virkelig en religion fra gud."
Jeg begynder at undersøge tingene på egen hånd. Som jeg lidt havde forventet er beviserne enten: Direkte løgn, stammer fra vers der kan tolkes på 1000 forskellige måder eller også videnskabelige facts der allerede var kendt før koranen blev nedskrevet.
Jeg finder så ud af at det ikke er mine venner der har løjet over for mig, men derimod at højere muslimske instanser har løjet for mine venner.
Her kommer jeg så frem til mit spørgsmål til jer: Er religion en god eller dårlig ting i nutidens samfund?
Jeg er lidt splittet omkring spørgsmålet, da dem der følger en religion faktisk opfører sig på en hensigtsmæssig måde (Næstekærlig, deler sine ting osv.). Men jeg tænker også, kan det virkelig være rigtigt at det er en løgn der skal til for at menneskeheden kan opfører sig på en uselvisk måde.
(Dette indlæg er på ingen måde skrevet for at nedgøre islam, men handler derimod om alle religioner. Jeg tager udgangspunkt i muslimer, da det er de eneste religiøse mennesker jeg kender fra min hverdag.)
Peace out
JuJu Monstah