Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 10:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hej med jer.

Jeg opretter en tråd fordi jeg har fået noget mere medicin oveni det jeg allerede får. Det hedder Olanzapine. Jeg har ingen kendskab til stoffet, men skal tage 2,5 mg hver aften inden sengetid.

Og neg er blevet inviteret til en fødselsdag på fredag, og har sagt ja, da jeg generalt ikke kommer ret meget ud. Jeg er bare bange for hvordan alkohols virkning er på det medicin jeg får. Skal jeg måske lade være med at tage medicin den dag, for der ikke sker noget, eller hvordan.... Det skal lige nævnes at det kun er alkohol jeg indtager, og ikke alle mulige stoffer :) Det tør jeg ikke udsætte mit sind for.

Håber I kan give mig et svar :)

Mvh...

Medlem

Geografisk sted: Usually not far from a keyboard
En hurtig google-søgning siger at alkohol tilsyneladende kan forværre medicinens sløvende virkning. Lyder ikke umiddelbart specielt farligt, men måske ret ubehageligt hvis du er til fest et sted væk hjemmefra. Jeg er dog på ingen måde ekspert i medicin, så tag lige mit råd derefter -- jeg brugte bare google. Jeg syntes faktisk du skal tale med din læge hvis du ikke er blevet ordenligt informeret.

you should know that alcohol can add to the drowsiness caused by this medication. Do not drink alcohol while taking olanzapine.

Der står iøvrigt også at tobaksrygning nedsætter effekten -- så det skal du nok undgå. Endvidere bør du ikke føre bil osv da det er sløvende.

Umiddelbart lyder det for mig dumt at springe en dag over. Dels er det slet ikke sikkert medicinen er ude af kroppen igen så hurtigt og dels stopper du din behandling.

Der står også lidt om det her: Alcohol and Zyprexa

Senest rettet af grifter 13 dec 2011 19:39, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Jeg vil stærkt fraråde at springe en dagsdosis over. Så hellere indtage lidt alkohol ved siden af, selvom det selvfølgelig ikke er anbefalelsesværdigt :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Det her præparat lyder ret fælt - har du læst indlægssedlen?
Ellers kan du læse den her http://min.medicin.dk/Medicin/Praeparater/6517 og på din indpakning...

Ved godt at det ikke er det du spørger om, og jeg kender intet til årsagen til hvorfor du skal have denne medicin - men jeg ville nok spørge mig selv to gange, før jeg tog lægens ord for gode varer.
Bivirkningerne lyder ubehagelige for både krop og sjæl og det lader ikke til at være et særlig gennemtestet præparat endnu.

Når det er sagt, er det her ikke en opfordring til at du skal stoppe med din medicin, blot en opfordring til at være kritisk med det du lader dig selv udsætte for! =)

Medlem
Brugeravatar

Tak for jeres svar :)

Nej det var nok ikke lige så gennemtænkt det med at springe en dags dosis over, så det må jeg nok lade være med.
Og ja, må nok hellere bare drikke en lille smule alkohol. Men der er også mulighed for jeg kan lægge mig ind og sove, hvis den sløvende virking er for slem.

Nej har ikke læst indllægssedlen endnu, eller det har jeg så nu.... Og ja du har ret, det er nogle væmmelige bivirkninger :|
Det var fordi min læge ville have mig indlagt på psykiatrisk afdeling idag, men det kunne ikke lade sig gøre, fordi jeg ikke var "kendt" i deres system, og hvis jeg skulle indlægges bare sådan lige, skulle det være akut. Han ringede derned, og det var dem på psykiatrisk afdeling der sagde jeg skulle tage dem, fordi det ville give noget ro i sindet..
Men stiller mig godtnok også overvejende overfor om det kan betale sig at tage dem. Tror bare jeg lader være, og fortæller det til min læge på mandag når jeg skal derop igen. For er jeg er meget nervøs for bivirkningerne ved at tage medicin, det lyder ikke til jeg vil få det bedre ved at tage dem..

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Det er langt ude. De vil ikke give benzodiazepin fordi folk bliver afhængige, men vil gerne give zyprexa, som er kendt for hjerte/kar bivirkninger. Mange tager på af det. Flot. Hvornår fatter de, at det er et valg mellem pest eller kolera. Vil man helst gøre folk afhængige, eller vil man risikere alvorlige fysiske bivirkninger? De vil slet ikke tale om det, beslutningen er taget og de har valgt risikoen for alvorlige fysiske bivirkninger.

Hele det system er pilråddent. Jeg kendte en engang der fik seroquel. En dag kunne hun lige pludselig ikke tale ordentligt og fik "nerve forstyrrelser". Da de fjernede hendes seroquel stoppede det - og hun tog det i lavest mulige dosis (25 mg.).

Som hopifjorden skrev, så er det ikke gennemtestet. Det sker først, når nogle millioner mennesker har taget det i et par årtier. Det er også lige kommet frem, at den før helt uskadelige SSRI (lykkepille) citalopram, kan give hjertestop.

Jeg er ked af, hvis jeg gør dig nervøs og hvad skal du ellers gøre, men det er noget lort med det medicin. Du er ikke psykotisk og du er (vist nok) heller ikke til fare for dig selv eller dine omgivelser. Du skal nok bare æde lortet og lade være med at tænke for meget på det og håbe på det bedste. Hvis du siger til lægen du er bekymret, vil han garanteret sige, at der er en lille teoretisk risiko. Det har han sikkert ret i, men surt hvis man lige er den uheldige.

Most of the physical world is unseen.

Medlem

Også ret vildt beslutningen tilsyneladende tages af en person i den anden ende af telefonen som sandsyneligvis ikke kender din historie særligt godt. Ved det selvfølgelig ikke, men det virker godt nok lidt tilfældigt. Og hvis argumentet er "skulle give noget ro i sindet" som du skriver virker det også meget tilfældigt og sløset.

Medlem
Brugeravatar

Jeg er egentlig også rimelig forbløffet over det nu hvor jeg tænker det igennem, som du siger grifter, med at det er en anden person der skal tage beslutningen, når personen ikke kender mig.. Og ja, det var for at give noget ro i sindet, det var det min læge sagde. Han sagde ikke noget med, at virkningen først vil komme efter et stykke tid.

Jeg vil nu også mene benzodiazepiner er mere "sikre", da man kender virkingen og bivirkningerne. Og man kan jo altid trappe ud af dem igen, ved godt det ikke er så nemt, men muligheden er der jo, og man ender ikke med alle mulige fysiske skader, som man åbenbart kan komme til af det her præparat.
Jeg kan ikke få mig selv til at spørge min læge, om ikke jeg kan få nogle benzodiazepiner, i frygt for at han vil få et andet syn på mig, og tro jeg bare vil presse en recept ud af ham, og det vil ændre vores forhold.. Jeg ved det er dem der ville virke bedst, men jeg håber på der også er et andet middel der vil virke ligeså godt, og som ikke er så afhængighedsskabende.

Men jeg tror jeg lader de piller her ligge, og så ved jeg ikke om jeg skal ringe derop imorgen i telefontiden, eller vente til på mandag. Jeg har i hvert fald ikke lyst til at tage dem, ligemeget hvor lille risikoen er for jeg er en af de % der bliver ramt, den risiko vil jeg ikke løbe.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Du skal tage og konsultere med din læge imorgen, ingen grund til at vente...

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

De er fuldstændig ukrtitiske med at udskrive de der præparater. Før var det typisk truxal, nu er det blevet zyprexa og seroquel.

Det er et jo noget med at veje bivirkninger op mod virkninger og det kan altså være ret svært, når selv læger har deres problemer med det.

Jeg kan ikke huske om du har gået i en form for terapi, ikke at det nødvendigvis gør det hele, men de tanker du går rundt med, kunne nok være godt at tale med en dygtig terapeut om. Når man gerne vil have tankerne til at gå væk, så har de det med at blive. Ofte går det over af sig selv, men det ville være godt med noget støtte i processen.

Medlem
Brugeravatar

Det bedste ville nok være at ringe imorgen ja, men jeg er så dårlig til f.eks. det med at ringe og snakke, hvis jeg har et problem. Ligemeget om det så er lægen eller f.eks. banken. Jeg ved ikke hvad der gør det, men har altid en slags for for frygt når jeg skal gøre sådan noget, selvom det er det nemmeste for nogen. :/

Jeg har fået en tid til ambulant besøg på psykiatrisk til Januar, og det er sådanset det eneste. Og så min ugentlige samtale ved lægen. Udover det har jeg ikke nogen at snakke med om det. Det er også stressende det er det eneste, men jeg ved ikke hvad jeg selv kan gøre. Det er jo lægen der skal henvise mig til de forskellig steder. Og de havde ikke tid på psykiatrisk før, medmindre jeg skulle akut indlægges. Og det kan man kun hvis man ja, er til fare for sig selv og andre, hvilket jeg jo ikke er.. Jeg er bare træt af mit hoved og det der foregår deroppe..

Seroquel har jeg også fået på et tidspunkt, 25 mgs, men følte ikke de gjorde noget godt for mig, og fik en ekstrem hovedpine. Det eneste de gjorde var at jeg faldt i søvn og sov et døgn, og det var det eneste jeg kunne tænke på.. At sove.. Det er selvfølgelig også rart at få en lang søvn, for så tænker man ikke imens, men ikke når det er på den måde..

Medlem

Det bedste ville nok være at ringe imorgen ja, men jeg er så dårlig til f.eks. det med at ringe og snakke, hvis jeg har et problem. Ligemeget om det så er lægen eller f.eks. banken. Jeg ved ikke hvad der gør det, men har altid en slags for for frygt når jeg skal gøre sådan noget, selvom det er det nemmeste for nogen. :/

Det kender jeg kun alt for godt fra mig selv.... kan du tvinge dig selv til det eller er det helt umuligt?

Jeg kan ikke huske om du har gået i en form for terapi, ikke at det nødvendigvis gør det hele, men de tanker du går rundt med, kunne nok være godt at tale med en dygtig terapeut om. Når man gerne vil have tankerne til at gå væk, så har de det med at blive. Ofte går det over af sig selv, men det ville være godt med noget støtte i processen.

Lyder godt nok som en langt bedre og mere konstruktiv løsning end at lægen udskriver endnu en omgang mere eller mindre tilfældige piller. Er det mon noget man kan få lægen til at henvise til eller få hjælp til hos kommunen eller noget?

Medlem
Brugeravatar

Når jeg endelig skal ringe, så tager det mig flere dage at få samlet mod til det. Tror det er en frygt for at blive "afvist" eller i dette tilfælde at få at vide, at jeg bare skal tage dem.. Og ofte får jeg det slet ikke gjort, selvom jeg skal.

Jeg har søgt omkring på nettet om zyprexa, og har læst at næsten alle folk der får det, tager også 20 - 30 kg på af det :|

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fik selv zyprexa under mit psykotiske forløb, der var jeg så også fuldstændig rundt på skjoldet og anede ikke hvad der var virkeligt og hvad der ikke var, og vil mene at det var fornuftigt nok jeg fik dem.

Selv tog jeg en 10-15 kg på mens jeg var på dem, hvilket i mit tilfælde ikke var et problem da jeg var mager i forvejen, men ja det er rimeligt normalt at tage en del vægt på på zyprexa.

Det jeg selv oplevede da jeg drak mens jeg var på zyprexa (og havde psykotiske symptomer) var at alkohollen forværrede symptomerne en hel del, om det var pga. blandingen ved jeg ikke, men ubehageligt var det.

Hvorfor helt præcis får du zyprexa ?

Mht. til terapi, kan du nok godt blive henvist til et terapi forløb hvis du døjer med social angst. - snakke i telefon og sådan, kan være en bitch.

Medlem
Brugeravatar

Cake : Jeg får dem for at få ro i sindet. Det var meningen jeg skulle have været indlagt på psyk, men da det ikke var muligt lige nu, havde en psykiater/læge derfra sagt til min læge at jeg skulle på zyprexa, for at få ro i sindet..
Men jeg er aldrig fået diagnosen skizofreni, så synes også selv det er underligt jeg får dem da det er mod skizofreni. Jeg har moderat/svær angst. Og så har jeg også fået at vide jeg har træk til ængstelig personlighedsforstyrrelse.
Men jeg vælger at lade være med at tage dem, da jeg ikke tør pga bivirkningerne.

Dedikeret medlem

Er det primært vægtøgningen du er bange for?

Medlem
Brugeravatar

Nej, det er ligeså meget alle de andre bivirkninger. Jeg havde først læst om vægtøgningen, efter jeg havde besluttet mig for ikke at tage dem.. Men det er da også en del af det, men ikke mere end alle de andre bivirkninger.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Det er helt "normalt" i dag, at man udskriver antispsykotisk medicin til patienter som har tankemylder, uro, brug for ro eller for at sove. Det er fordi man ikke har så mange alternativer, når man ikke vil bruge benzodiazepiner. Ellers er der muligheder som mianserin eller amitriptylin. De er heller ikke for "sunde", men virker ikke så voldsomt. Du kan evt, høre hvad han mener om det. De plejer ikke at have noget imod at udskrive de præparater.

Måske har de valgt zyprexa, i stedet for sløvende antidepressive midler pga. de tanker du fortalte om, der havde mere paranoid karakter. Jeg siger ikke du er paranoid, men det var tanker som var "i nærheden".

Medlem
Brugeravatar

Jeg forstår bare ikke, hvorfor hvorfor de ikke vil udskrive dem. Jeg ved godt de ikke er helbredende og de skaber afhængighed. Men de andre præparater er jo heller ikke helbredende, og man kan vel også blive psykisk afhængig af dem? Og de har ikke noget imod at udskrive sovemiddel, som er en benzolignende middel..
Jo, jeg ved godt jeg er paranoid, det ved jeg med mig selv jeg er, men det er ikke noget jeg selv kan styre.. Ligesom med alt det andet.. Jeg glæder mig bare til jeg skal til samtale oppe på psykiatrisk, og de så vælger at indlægge mig til jeg er "frisk", hvis jeg da nogensinde bliver det..
Men kunne godt være jeg skulle spørge min læge om jeg kan få de andre der du nævner, men det er jo midler mod depresseion, har lige googlet dem.. Og de andre kapsler jeg også får (venlaflaxin) er også mod depression (og angst og socialfobi), og de synes jeg stadig ikke har nogen virkning. Er lige blevet sat op til 75 mg idag.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jeg er helt enig med dig i det første du skriver. De giver heller ikke tilskud mere til fx. nitrazepam. Som jeg ser det er det et spørgsmål om trends og mode, som skifter fra tid til anden. Lige nu vil man gerne bruge de her nye præpararer og når der er gået nogle år, så kommer bivirkningerne og noget nyt kommer markedet og så udskriver man det. Da benzoerne kom på markedet troede man det var et wonderdrug og kastede dem omkring sig med løs hånd. Der blev så dejlig roligt på de psykiatriske afdelinger.

Man bruger depressionsmidler i behandlingen af angst og til dels også mod tvangstanker. Og ja, du har helt ret i, at man også bliver psykisk afhængig af de andre midler og kan få det meget dårligt, når og hvis, man skal af med dem igen.

Der er ikke noget problem i, at kombinere eksempelvis mianserin med venlafaxin, men det vil de formentlig også fortælle dig. Det kan faktisk være en løsning at potentiere virkningen af venlafaxin med mianserin eller mirtazapin, i stedet for at sætte dig op i venlafaxin dosis.

Hvad indlæggelse angår, så kan det i hvert fald gøre, at nogle bliver opmærksomme på dig. Men jeg er ked af at sige, at det sjældent er en løsning i sig selv. Hvor rart det vil være for dig, kommer også an på, hvordan man blander patienterne fra forskellige diagnosegrupper og om du får eneværelse.

Der er selvfølgelig også mulighed for at blive behandlet ambulant. Der er mange løsninger, hvor du fx. kan møde op hver dag, nogle gange om ugen eller noget helt tredje. Den løsning kan de som regel godt lide, fordi de ofte har overbelægning eller er presset maksimalt.

Det er under alle omstændigheder vigtigt, at du får talt med nogen om det og desværre også, at du er kritisk og ikke bare tager det første og bedste, du får stukket i hånden. Sådan er det desværre. Men du lyder også som om du er opmærksom og fx. googler det jeg skriver og det er godt.

Det bedste ville være, hvis du har nogle gode venner eller familie du kan tale med og som kan støtte dig og det ville være rigtig godt, hvis du kan få en til at gå med dig op til samtalen. Det opfordrer de også til i en ny kampagne :roll:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]