Det er bedre at starte med svampe alene af den grund at det ikke har samme fysiske bivirkninger. LSA føles temmelig hårdt for kroppen, og dette kan have meget stor betydning for dit trip, især når man ikke er vant til dette. At du ikke bør tage psykedeliske stoffer i en ung alder, menes der ikke kun noget i retningen af at du vil få en psykose. Jeg kender absolut INGEN som efter de for første gang rigtig oplevede et trip, kan se på verden helt som de gjorde før. Efter en ordentlig psykedelisk rejse er man i mine øjne, aldrig helt den samme igen bagefter.
Uanset alder ville jeg aldrig foreslå LSA som det første psykedeliske stof man prøver, der er altså en grund til at de fleste ellers ret hårdhudede tripper-folk ikke tager LSA særlig ofte.
Udover dette så har alder altså betydning, som nævnt tidligere er ens personlig i meget udvikling, hvilket kan være svært at se for en selv. I denne sammenhæng skal man altså huske at erfaringer i mange år, men undersøgelser nu også viser, at psykedeliske stoffer har en utrolig evne til at ændre på folk. Og som sagt er det ikke bare psykose enten-eller, men også en stor gråzone, både godt, men også potentielt meget, meget skidt.
Jeg trippede selv for første gang i en alder af 15 eller 16, og jeg har ikke taget skade af hvad jeg ved af, men det betyder ikke at det var smart.
Men for at besvare dine spørgsmål:
-Risiko: Du kan få udløst en latent-psykose, eller (vil jeg mene) bare gå hen og blive psykotisk latent eller ej, noget jeg har set og hørt om hos folk der har oplevet bad trips i tider i deres liv som har været forvirrende eller hårde mentalt. Dette gør sig altså ofte gældende for unge mennesker. Her mener jeg ikke en psykose i alm. forståelse, men der er da flere eksempler på folk der havde svært ved at få styr på deres liv i flere år efter sådan en episode. LSA er en vasokonstrikter, eller dvs. det trækker blodåre osv. sammen. Af denne grund kan du få meget kolde, følelseløse, blålige fingre især ved store doser. Dette er ikke umiddelbart farligt hvis man holder sig indenfor normale doser (1-16 frø), og ellers ikke har hjerteproblemer el lign. Udover dette kan du også risikere bare at få en meget dårlig oplevelse, en risiko som er langt større ved LSA end svampe imo.
-Lugt: Ja frøene lugter. Du kan nok godt uden nogle store problemer rengøre hvad end du bruger til at skrabe frøene af med. Jeg synes dog det spørgsmål giver lidt hint om at der er nogle som ikke skal vide noget? Forældre? Det er aldrig et godt udgangspunkt at have sådan nogle bekymringer (set & setting!).
-Allergi: Det er muligt der er noget i HBWR du kunne være allergisk overfor. Jeg har dog aldrig selv hørt om nogle med allergiske reaktioner.
-Mavesmerter: Det er ikke kun mavesmerter. Det kan være ekstrem langtidsvarende kvalme, mavesmerter, lårsmerter, muskelømhed, feber-lignenede følelse, følelseløshed i fødder, hænder, arme og ben mm. Den simpleste metode jeg har hørt om som giver 'nogenlunde' ens, gode resultater ift. at undgå nogle af de nævnte (hovedsageligt kvalme og feber-lignende følelser) er en længere metode hvor der gøres brug af bla. rensebenzin. Ekstraheringsmetoden er at finde her i forummet. Andre endnu simplere metoder som den du nævner, giver stadig varierede resultater, nogle oplever ikke kvalme osv. mens andre gør.
-Ulovlig hjemmeside: Hjemmesiden er sandsynligvis ikke ulovlig. Plantematerialerne til ayahuasca er ikke ulovlige i Danmark, det er derimod ulovligt at ekstrahere DMT fra planterne og/eller lave Ayahuasca.
-HBWR frø's lovlighed: Hawaiian Baby Woodrose frø er i sig selv ikke ulovlige. Det er dog svjv. en gråzone (dvs. ulovligt, men svært beviseligt) når det handler om indtagelse med formålet at opnå en rus.
-Svampe vs. LSA: Først og fremmest kan LSA's fysiske bivirkninger let påvirke en negativ. Udover dette er det ikke specielt relevant hvilken der 'mindfucker' en mest. Det handler i stor grad også om dose. 3 gram svampe er nok mere mindfucking end 5 HBWR frø, mens 10 HBWR nok er mere mindfucking end 0,5 gram svampe.
Uanset hvad du gør så husk set og setting (dette er næsten skrevet som en fodnote, men det er nok det aller mest vigtige, læs op på set og setting, det er ALTAFGØRENDE!!!). Og sæt dig ind i sagerne. Læs mere på
http://www.erowid.org og i wikien.