Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 jul 2025 21:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
bannet

Geografisk sted: århus
Hejsa alle
Jeg har på opfordring fra flere medlemmer, valgt at oprette denne tråd.
Jeg er udd. mandlig sygeplejerske og har flere års erfaring med både psyk. hospitaler og plejehjem, såvel som akut pleje på intensive afd.

Jeg har i mine yngre dage indtaget div. heldige og mindre heldige substanser, men jeg har skåret kraftigt ned efter jeg fik børn, kæreste og job. Dog ryger jeg engang imellem en pind til koncerter eller fester, da jeg ikke drikker alkohol.

Jeg kan tilbyde dig min faglighed og erfaring i forhold til:

sundhedsvæsnet
medicin brug-forbrug-misbrug
håndtering af væsker-piller-ampuller-kanyler etc.
råd vedr. helbred- både psykisk og fysisk
vejledning og information om din krop og hvordan den fungerer
vejledning i forhold til helbredsmæssige problemstillinger eks. angst for skade af stofindtagelse eller sårpleje mm.
råd om faresignaler ved stofindtagelse

og hvad der ellers måtte være relevant for dig.

Jeg kan selvf. kun rådgive og vurdere udfra den information jeg får, så jo mere fakta jeg får, jo bedre svar får du.
Mine råd og udtalelser kan ikke erstatte lægehjælp, og jeg kan samtidig ikke love dig jeg kan hjælpe.
Mine svar, råd og vurderinger vil altid være vejledende og jeg er blot "sygeplejerske", ikke læge, så der vil være ting jeg ikke kan svare på :wink: ...

anonymiteten er i højsædet for begge part og der holder jeg fast ved, konsekvent!

Jeg svarer altid på pb så hurtigt jeg kan...

ps:overtræder jeg nogen regler ved at tilbyde dette eller på anden måde kommer i konflikt med boardet, så sletter mod bare min tråd. Hvis mod. syntes denne tråd passer bedre i et andet board-indeks, så flytter i selvf. bare tråden derhen hvor den passer bedst.

Junior medlem

Geografisk sted: Fyn er fin!
Storartet. :-)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
god stil. mere af det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Thumps up ! :gud:

Dedikeret medlem

Dejligt at læse - tilføjer dig lige som ven, så jeg let kan finde dig hvis/når det bliver aktuelt ;)

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Du overtræder bestemt ikke nogen regler med dit indlæg.
Super at have dig med på holdet, og jeg er glad for at du vil stille din ekspertise til rådighed på den måde.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Hejsa og velkommen til...

Dit tilbud om hjælp og rådgivning er bestemt velkomment, men jeg vil anbefale dig at deltage konstruktivt i så mange relevante debatter som muligt, fremfor at tilbyde "privat" konsultation via pb.
På den måde bliver dine kompetencer åbenlyse for alle brugere og de, der i fremtiden søger på samme emner vil nemt kunne finde dine råd eller bidrage med yderligere viden.
Derved kan der også blive etableret den tillid, der er nødvendig før man som bruger bør stole på en "fremmeds" gode råd. No offence, men når man søger sundhedsfaglige råd på nettet, er det rart at vide, at den person, der rådgiver én også har styr på sit shit og ikke bare siger, at han har det.

Det lyder gammelt og gnavent, I know, men det er bestemt ikke ment sådan. Jeg glæder mig blot over, at vi tiltrækker flere fagpersoner, der har lyst til at deltage i debatten om harm reduction :rocking:

Junior medlem

Jeg vil da starte spørgsmålene med et forhåbentlig let et. Jeg har for nylig taget min debut inden for salvia rygning, og skønt som det har været har jeg oplevet en kraftig smerte i fingerspidserne. Det forekom tredje gang jeg røg salvia, og smerten opstod lige da mit trip var ovre, hvorefter den stilnede over et par dage. Jeg får det heldigvis ikke hver gang jeg ryger, men den forekommer kun hvis jeg har røget.
Jeg er ikke helt sikker på hvilke informationer der kan hjælpe dig, men jeg kan sige at jeg konsekvent ikke ryger hash da jeg bliver meget syg af det. Jeg drikker ca. tre øl om dagen, og betydeligt større mængder i weekenderne. Jeg tager ikke andre stoffer overhovedet.... Og det er vidst alt jeg kan komme på.
På forhånd takker jeg.

bannet

Jeg vil da starte spørgsmålene med et forhåbentlig let et. Jeg har for nylig taget min debut inden for salvia rygning, og skønt som det har været har jeg oplevet en kraftig smerte i fingerspidserne. Det forekom tredje gang jeg røg salvia, og smerten opstod lige da mit trip var ovre, hvorefter den stilnede over et par dage. Jeg får det heldigvis ikke hver gang jeg ryger, men den forekommer kun hvis jeg har røget.
Jeg er ikke helt sikker på hvilke informationer der kan hjælpe dig, men jeg kan sige at jeg konsekvent ikke ryger hash da jeg bliver meget syg af det. Jeg drikker ca. tre øl om dagen, og betydeligt større mængder i weekenderne. Jeg tager ikke andre stoffer overhovedet.... Og det er vidst alt jeg kan komme på.
På forhånd takker jeg.

hejsa alle, mange tak for både velkomst og svar :) ...
Jeg forstår så udemærket din "kritik og råd" noname, det er klart at alle og enhver kan sige de ved en masse, uden ret meget og have det i. Så ville bestemt være en god måde, for mig, at verificere mig selv på og jeg vil så vidt muligt være aktiv på boardet også.
Min erfaring, siger mig at mange ofte er trykkere ved one´on´one samtaler, da de fleste mennesker lukker mere op for deres problemer i en lille kommunikativ intimsfære. Men derfor skal det selvf. ikke ekskludere at give råd offentligt også , point taken ;) ...

Jakobfrog--- Umiddelbart lyder det som om du stresser dit lungekredsløb, som derved påvirker dit store hjertekredsløb. Jeg ved ikke om du ryger til dagl. ? , i så fald er dette en stor "risiko" faktor i forhold til din problemstilling.
Ryger du cigaretter samtidigt med at du også ryger salvia og tager nogle ordentlige inhaleringer, så har du faktisk berøvet din krop for en hel del ilt. Denne tilstand kaldes Iskæmi og betyder groft oversat, et væv der ikke får ilt via blodet fordi det mangler. HVilket gør rigtigt ondt !

Iskæmi er en af konsekvenserne af rygning, men i hvor stor grad og hvilke symptomer man får variere rigtigt meget. Da jeg selv røg, kan jeg huske hvor ondt jeg fik i bolden og hvor meget mine fingre summede i starten.

Der er også en anden faktor der spiller ind, hvilket er selve stoffet.
Jeg har ikke selv prøvet salvia, så hvor afslappende det virker ved jeg ikke, men så vidt jeg kan læse i trip-rapp. så er det lidt forskelligt hvorledes man reagere. Det jeg vil frem til er følgende, hvis man bliver høj og afslappet, så trækker man ikke vejret som man plejer.
Vejrtrækningen bliver overfladisk, hvilket er det man kalder dyspnøe. Hvis man ikke trækker vejret ordentlig ned i lungerne, så får lungevævet ikke luftet ordentligt ud, hvilket er med til at hæve mængden af gas ( Co2-udåndingsluft) og derved påvirke vævet negativt. Det samme kan ske hvis du drikker en del alkohol samtidigt med, da dette også påvirker din vejrtrækning negativt.

Det jeg tror der er sket og sker i dit tilfælde er at du i en periode på 5-10 minutter har sænket din iltmætning i blodet og derved fremprovokeret iskæmi i den ydre ekstremiteter ( eks.fingre, arme, fødder tæer ). Iskæmi gør virkeligt ondt og starter med en stikkende smerte, måske stråler det op af armen ind i brystkassen, bagefter virker området nærmest lidt bedøvet og summer/snurrer- Er det sådan dit smertebillede er ?
Det kan også være en reaktion på salvia, men siden du kun oplever problemet engang imellem, så er det sekundært i min vurdering.

Mit råd er, såfremt du stadig vil gerne vil ryge salvia, så prøv eks. at gøre det udenfor eller i et godt ventileret rum, det kan måske være med til at give dig mere ilt under processen og lytte til de signaler din krop sender, kan du mærke dine fingre begynder og snurre eller gøre ondt, så tag en pause og få noget luft.
Ryger du, ville jeg lade være med at ryge optil du skal ryge salvia og vente en 30 min når du er færdig. Og selvf. stoppe med at ryge mere, hvis du kan mærke du begynder at få ondt igen :) ...

Ps: Bliver det ved med at være et problem, så søg hjælp ved egen læge, han/hun har tavshedspligt. Kan du ikke lide din læge eller stoler du ikke på vedkommende, så skift læge indtil du har en du tør betro dig til.
Alt for mange mennesker tør ikke stole på deres læge, fordi han/hun har brudt løfter eller fejldiagn. en. Benyt det frie lægevalg i dk ;)

Medlem
Brugeravatar

Hej og rigtig fedt initiativ. Før jeg sender dig en PM, så vil jeg lige sikre mig, at du stadig er til stede på forummet. Jeg har nogle spørgsmål om hash til en gammel, sygehusindlagt dame, med sukkersyge, der ikke spiser.

bannet

hejsa
Jeg er skam tilstede på forummet endnu :)

Lige en hurtig information til alle der har skrevet til mig.
I må lige have lidt tålmodighed, jeg får virkeligt mange breve lige pt. og jeg vil gerne svare alle ordentligt, så fortvivl ikke hvis der går en 3 dage inden du hører fra mig.

Jeg skriver på højtryk ! ;)

mvh S

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: lige her
Nice med mennesker med så meget over skud :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]