Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 00:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej

Jeg har endelig fået mit grorum op at spille. Det næste som jeg gerne vil at have gjort bedre er den larm som kommer fra min ventilator. Den flytter lige en tand for meget luft også larmer den mere end hvad jeg havde forventet. Derfor vil jeg gerne have mig en form for kontrol over for hurtig den blæser/suger. Jeg har søgt lidt rundt på nettet, og det jeg har kunne finde har priser på 600kr.+ - det kan dog sagtens tænkes at jeg bruger de forkerte søgeord, så hjælp til dette vil være fedt.

Ellers er jeg ret fingernem, så hvis der er nogen som har en god og billig guide til at bygge en controller så smid endelig et link.

Andre tips om at nedsætte larm fra ventilatoren er også meget velkommende - kender i forvejen til at bruge en sovepose til at smide omkring røret osv. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Prøv at søge efter en "dimmer switch". Det er nok den nemmeste og billigste løsning på dit støj problem.

Junior medlem

Prøv at søge efter en "dimmer switch". Det er nok den nemmeste og billigste løsning på dit støj problem.

Faldt over det her:
http://www.420magazine.com/forums/how-g ... y-fan.html

Kan dog også se at det er en billig løsning.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Trekantsområdet
du kan ikke bruge en lysdæmper.
For at regulere hastigheden på en motor skal du regulere den frekvens (Hz) som motoren kører med.
I DK har vi 50Hz = 3000 omdr./min
Så ved at regulere sinuskurven (frekvensen) kan man regulere en motors hastighed.

Det du skal bruge kaldes en frekvensomformer.

"Kemi, det er satme smart! :D"

Jeg er udlært elektriker med speciale i styring og regulering, så hvis nogen mangler teknisk hjælp, så skriv en PM.

(̅_̅_̅_̅(̲̲̲̲̲̅̅̅̅̅̅(̅_̅_̲̅м̲̅­­­­­­a̲̅я̲̅i̲̅j̲̅u̲̅a̲̅n̲̅a̲̅̅­_­̅­_­̅­_­̅()ڪے

"Mennesker glemmer ofte, at de psykedeliske stoffers virkning, rent faktisk tager udgangspunkt i den individuelles psyke, og at dette ofte kan forklare uventede ubehagelige virkninger."

Junior medlem

du kan ikke bruge en lysdæmper.
For at regulere hastigheden på en motor skal du regulere den frekvens (Hz) som motoren kører med.
I DK har vi 50Hz = 3000 omdr./min
Så ved at regulere sinuskurven (frekvensen) kan man regulere en motors hastighed.

Det du skal bruge kaldes en frekvensomformer.

Brugte en timestid på at søge efter hvad frekvensomformer er, og hvordan de egentlig fungere,
men eftersom jeg ikke har den store ekspertise indenfor elektronik, så smider jeg lige lidt info omkring ventilationen.
målinger:
Case diameter: 250 mm
Længde (terminal til terminal): ca 225 mm
Tilslutning diameter: 125 mm

Specifikationer:
Type. LTI - RVK 125E2-L1
Nominel effekt: 80 watt
Mærkestrøm: 0,35 A
Rev / min: 2350
Kapacitet: 360 m3 / h
SPL ved 1m: 44 dB (A)
Vægt: 2,1 kg
Kapslingsklasse: IP44

Er der noget bestemt man skal tage højde for, når man investere i en frekvensomformer, eller fungere de universelt til alle motorer?

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg sidder med samme problem. Jeg har en RVK 150 og vil også have den ned i hastighed (pga. støj), hvis nogen har svaret på, om der er noget man skal være opmærksom på, når man køber en frekvensomformer, så vil, også Jeg, rigtig gerne høre svaret :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]