Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 00:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Glostrup
Kære alle hjælpsomme venner herinde på psychedelia.
Tak for mange gode indput.
Det viser sig at der ikke rigtigt er nogen ordentlig beskrivelse
af hvordan man laver Kokainen i junglen.
Vi vil på basis af jeres fine indput forsøge at lave en JUNGLE opskrift..
( vi vil gerne have fundet ud af hvad de laver i de you tube videoer) og så lægge den her så tjekker vi med jer igen.

ok Nu har vi fundet en klar besked...på engelsk..de forskere ved hvad de laver kan vi se ud af PDF´n
http://www.pdf-archive.com/2012/04/10/i ... hodium-ws/

og den vil vi så bruge som basis for vores danske jungle version....
Tak for hjælpen. :D

PS: Vi har ikke brug for at få besked på at det er farligt og det er svært og alle mulige forbehold, så undlad at bruge dit krudt på det, brug dit krudt/energi på at hjælpe vores biologi gruppe med dette vi har brug for at om det er den rigtige løsning og om i vil hjælpe.

mange hilsner
Biologi udvidet 2
glostrup

Senest rettet af Poul Petterson 10 apr 2012 17:22, rettet i alt 5 gange.

Dedikeret medlem

"240 ml acetone skal tørres med vandfrit Kaliumpermanganat og så tilsætter du HCl (Saltsyren)"
? man tørrer acetone??? Fordamper det så ikke bare... eller betyder det at man tilsætter det til acetonen i pulver form og så hælder man saltsyren i....

Jeg har desværre ikke tid til at læse jeres PDF eller sætte mig specielt ind i aspekterne i ekstraktion af kokain fra cocaplanten, men mht det spørgsmål i fremsætter, er der tale om tilsættelsen af et stof med hygroskopiske egenskaber (i dette tilfælde vandfrit KMnO) det er dog også er et oxiderende stof med visse sundheds risici forbundet med dets brug, hvorfor vandfrit NaSO4 (som er relativt harmløst) ikke bruges, ved jeg ikke uden at have læst jeres PDF.

Effekten af det er at sikre at der intet H2O er i jeres opløsning af acetone og koka-ekstrakt. Præcis hvorfor ved jeg ikke, da en almindelig HCl opløsning er på 37%, er der jo alligevel vand i den. Men hvis man bruger ren HCl (altså ikke saltsyre men hydrogenhlorid) er det formodentligt for at undgå at danne saltsyre i opløsningen af acetone og kokain-ekstrakt.

Det er vigtigt at understrege at alt det ovenstående blot er teori og gætværk, da jeg som sagt intet aner om dannelsen af kokain-HCl og endnu ikke har læst jeres PDF. (Hvilket jeg dog vil gøre snarest muligt!)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Jeg ville nok finde en anden guide end den du har fundet. Den bærer tydeligt præg af, at dem der har lavet den ikke er specielt gode kemikere. Der er fx ikke opskrevet nogle af de kemiske reaktioner der foregår. Og du kan ikke være sikker på, at deres målinger er korrekte, da de ikke opskriver mellemregningerne for deres målinger.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
I bund og grund er opskriften (jeg vil ikke bruge ordet forskrift om så tvivlsom tekst) muligvis praktisk anvendelig, men det er tydeligt at de som har skrevet den ikke har den store indsigt i kemi. Det er meget ghettokemi, og jeg ville ikke forvente noget særligt rent produkt. Der er også egentlige fejl; en opskrift som skriver
Citat:
En 5% vandopløsning af H2SO4 skal bruges nu. Ca. !/2 liter Det fremstilles af destilleret vand og H2SO4 (SVOVL pulver) du kan også købe 5 – 7 % svovlsyre færdigblandet.

ville jeg ikke tro over en dørtærskel. Du kan ikke bruge fast svovl til at lave svovlsyre med, medmindre du brænder det af under kontrollerede forhold og gennembobler en vandig opløsning med gassen. Ikke noget man har lyst til at lege med selv. Og hvis de anbefaler at skafe svovlsyre fra bilbatterier, vil jeg slet ikke tænke på hvor mange gustne blysalte der er i.
KMnO4 anvendes ofte i Sydamerika til oprensning af produktet. Det tilsættes ikke som der skrives for vandsugende egenskaber, men fordi det er kraftigt oxiderende.
Bemærk hvor store mængder af de forskellige solventer der skal bruges. Blandt andet 25 liter petroleum.

Hvis det er korrekt at I har planer om at aflevere et ulovligt produkt til politiet som I har fremstillet under projektarbejde, har I forhåbentlig clearet det godt og grundigt med dem først, og jeres uddannelsesanstalt har de påkrævede tilladelser til at ligge inde med større mængder ulovlige stoffer.

Admin
Brugeravatar

De lyder satme ikke for skarpe, dem der har skrevet den :P

Anyways.. lad være med at tørre noget med kaliumpermanganat. Det lyder som et underligt tørremiddel. Køb noget magnesiumsulfat og smid det i ovnen. Fantastisk til at tørre opløsningsmidler med. Det sidste skridt med at lave det til HCl saltet er slet ikke brugbart, hvis man ikke allerede ved hvordan sådan noget foregår. Det gir ingen mening, hvad de skriver. Ekstraher i stedet konc. saltsyre med æter, så du får en opløsning af HCl i æter. Kokainbasen kan opløses i et upolært solvent og man kan så tildryppe HCl opløsningen indtil der ikke kommer mere præcipitat. Derefter kan man filtrere hydrokloridet fra. Hvis man følger det, de skriver i artiklen, ender man nok med noget snask der tager 100 år at tørre.

Men pas nu på, I ikke slår jer selv ihjel i forsøget på at følge jeres "opskrift" :D

-Jimmy Carter

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Kaliumpermanganat kan slet ikke anvendes til tørring, såvidt jeg ved. Det er meget opløseligt i vand og ikke specielt hygroskopisk. Hvad det gør i processen, er at oxidere f.eks. cis- og trans-cinnamoylcocain og andre alkaloider, så de ikke giver et misfarvet og mindre rent produkt.

Admin
Brugeravatar

Jojo, det havde jeg skam fanget :)

Men der står længere nede, at man skal tørre noget acetone med kaliumpermanganat (eh?). Men nej, jeg har heller aldrig hørt om det til at tørre ting. Det oxiderer alligevel det meste, det kommer i kontakt med. Jeg tror bare, dem der har "oversat" det ikke har forstået den originale "opskrift", det er oversat fra.

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem

De har godt nok en generelt hovedløs omgang med samtlige nævnte kemikalier i den guide.. Lave en hævert for at suge svovlsyre blandingen op? Hvis man er for nærig til at købe en skilletragt kunne man i det mindste ofre 10kr på en lille sprøjte, fremfor ens mund..

Er der nogen der har lyst til at uddybe hvorfor en 5% H2SO4 opløsning bruges til at ekstrahere kokainen fra benzinen? Hvis det kan opløses i benzin må det jo være upolært, og jeg kan ikke umiddelbart se hvorfor lidt H2SO4 i vandet skulle få kokainen til at skifte fra den ene fase til den anden.

Insane psychedelia user!

Er der nogen der har lyst til at uddybe hvorfor en 5% H2SO4 opløsning bruges til at ekstrahere kokainen fra benzinen? Hvis det kan opløses i benzin må det jo være upolært, og jeg kan ikke umiddelbart se hvorfor lidt H2SO4 i vandet skulle få kokainen til at skifte fra den ene fase til den anden.

Standard syre-/baseekstraktion. Pga carbonat er kokainen først på fri baseform og derfor opløselig i petroleum. Svovlsyren omdanner det til sulfatsaltet som er opløseligt i vand.

Dedikeret medlem

Det var også min først tanke, men synes ikke at kunne se hvor der skulle være placeret noget base element (ud fra billede af strukturen på wiki)

Hvor sidder CO3(2-) bundet til kokainen? Dipol binding med en af oxogrupperne? (tænkte det ville være passende da der benyttes en dihydron syre og der er to oxogrupper) eller er der en mere specifik grund til at H2SO4 benyttes ? (når nu det laves til Kokain-HCl senere.)

Admin
Brugeravatar

Kokain er en base i sig selv. Lone pair'et på nitrogenet fungerer som en base. Ligesom med ammoniak. Carbonatet deprotonerer evt. protoneret kokain. Det er derfor, man refererer til kokain som "freebase".

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem

Ja nu hvor jeg læser PDF'en igen i en mere vågen tilstand er det jo også smerteligt tydeligt det hele. Havde slet ikke taget notits af tilsættelsen af soda og var derfor meget forundret over H2SO4's effekt og efterfølgende hvor CO3(2-) overhovedet kom fra - hvilket ledte til hvad der nu fremstår som en meget besynderlig tankeprocess. :oops: (tak for assistancen med at komme på rette spor igen!)

Selvølgelig er aminen baselementet.. Vil det være korrekt antaget at i dannelsen af sulfatsaltet, binder HSO4- til aminen (i noget lignende H2SO4 + CO3(2-) + Kokain --> HCO3- + KokainHSO4-)?

Det undre mig dog stadig at kokain (også som base) ikke er (delvist)vandopløseligt med alle de polære grupper i molekylet.

(Det overrasker mig iøvrigt lidt at ekstraktionen af kokain ikke er meget mere kompliceret end en ekstraktion af koffein - og endda uden flygtige, giftige stoffer som methylenchlorid.)

Admin
Brugeravatar

Citat:
Selvølgelig er aminen baselementet.. Vil det være korrekt antaget at i dannelsen af sulfatsaltet, binder HSO4- til aminen (i noget lignende H2SO4 + CO3(2-) + Kokain --> HCO3- + KokainHSO4-)?

Carbonat indgår ikke i den reaktion. Når man tilsætter svovlsyre til en opløsning af kokain sker der:
2Kokain + H2SO4 --> (KokainH)2SO4

Det smarte ved at bruge carbonat til at basificere er, at det ikke er en nukleofil base. Ammoniak f.eks. ville nok klæve estrene i en hvis grad. I øvrigt er det let at se, hvornår man har tilsat en ækvivalent mængde, da der ikke længere blir dannet CO2, som bobler af.

Citat:
Det undre mig dog stadig at kokain (også som base) ikke er (delvist)vandopløseligt med alle de polære grupper i molekylet.

Estrene er ikke ret polære, og det meste andet i molekylet er alkylgrupper. Ret upolært molekyle (hvis man ser bort fra den protonerede form).

Citat:
(Det overrasker mig iøvrigt lidt at ekstraktionen af kokain ikke er meget mere kompliceret end en ekstraktion af koffein - og endda uden flygtige, giftige stoffer som methylenchlorid.)

Ekstraktion af alkaloider er ikke mere kompliceret end det :)
Methylenchlorid kan man også komme udenom i en bred vending. Til langt de fleste alkaloider kan man ligeså godt bruge diethylether. Det er mindre giftigt og ligeså let at komme af med. Det er dog meget mere brandfarligt og kan selvf være et problem under dårlige forhold mht brandfare. Men industrielt set forsøger man også at undgå halogenerede solventer, da de er et miljøproblem.

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem

Aah, så der sætter sig 2 kokain-molekyler på hvert H2SO4 molekyle.

Men hvis CO2 bobler af opløsningen, så er CO3(2-) vel også blevet omdannet til H2CO3 i processen? Kan ihvertfald ikke komme på en anden reaktion der kan danne CO2 end H2CO3 -> H2O + CO2. Men ja jeg kan godt se at det ikke er specielt relevant for reaktionen med kokain - men sådan i det store billede. :)
Det giver måske også en minimal rest af SO4(2-) i kokainen?

Estrene er ikke ret polære, og det meste andet i molekylet er alkylgrupper. Ret upolært molekyle (hvis man ser bort fra den protonerede form).

Jeg tænkte bare at fx. koffein har en rimeligt opløsning i vand. Godt nok har kokainen en ret lang carbonkæde og en benzenring, men hver af de to estere burde vel bidrage med en næsten ligeså stærk dipol binding som bindingen mellem H og N? Men alligevel lader det til at bidrage med stort set hele vandopløseligheden..
Ikke at jeg prøver at argumentere mod stoffets fysiske egenskaber med teori, men jeg synes stadig at det er lidt underligt. :?

^Har gennem lidt lyn-selvstudie erfaret at ester bindinger er særdeles upolære, så al tvivl er på den konto blevet elimineret..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]