Der lever vist nogle bakterier eller gærceller i jorden, som hjælper med at gøre dem lettere tilgængelige for planten.
Lige præcis gavner sukkerstofferne de forskellige organismer i jorden som planten direkte eller indirekte lever i symbiose med. Sukkerstoffer i sig selv er for store molekyler til at planten selv kan optage dem direkte gennem rødderne (jeg har ihvertfald aldrig set noget belæg for at det skulle være muligt, kontra at de bliver nedbrudt af bakterier og fungi).
Det er ret normalt at gødning kan indeholder både sukkerstoffer og til tider også et par vitaminer (ville gerne linke til et label, men kan desværre kun finde dem på forhandler sider..)
Jeg har ikke selv lagt mærke til nogen nævneværdig forskel i væksten mellem de planter der får en gødning med sukkerstoffer og de planter der ikke gør, men jeg har heller ikke specielt mange uniforme planter, hvilket gør det svært at lave en specielt brugbar sammenligning på deres vækst.
Traditionelt set er det iøvrigt heller ikke ualmindeligt at vande med det vand man har kogt ris/pasta/kartofler i, som et lille supplement til planter i haven eller i potter.
EDIT:
On-topic, det er stort set kun skadeligt at vande med olier. De bliver ikke nedbrudt af organismer gennem frigivelse af energi, ligesom sukkerstoffer (det er ikke helt korrekt, men i forhold til et blomsterbed / potteplante er det, da de bakterier der KAN nedbryde lipider generelt ikke eksisterer disse steder i omfang der når at nedbryde fedtstofferne, før de oxideres eller hydrolyseres). Fedstoffer (lipider) nedbrydes gennem det der kaldes
Rancidification, eller på dansk
Harskning