Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 22:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hej.
Dette er et emne som jeg har tænkt over i noget tid. Det handler om hvorvidt at visse former for hallucinationer, eller jeg vil hellere kalde det syner, kan være ægte. Altså at de visuelle oplevelser man får under et trip, kan være en udvidelse af ens syns- formåen.
Jeg har flere gange haft oplevelser hvor begrebet hallucinationer ikke slår til, da det jeg har set er statiske former og farver, som "blev stående på deres plads" i den 3 dimensionelle verden, hvor jeg har kunne bevæge mig rundt om dem. Det har været som om, at den normale fysiske virkelighed har fået et ekstra lag af genstande. Som om at jeg bare har fået et sæt briller på der kan se mere end normalt.
Jeg kender ikke nogen som har oplevet det samme, og er godt klar over at de fleste vil kalde mine oplevelser for noget mit eget sind opfinder, men jeg vil meget gerne vide om der findes seriøs forskning i det her.

Jeg har læst Mckenna, og en masse andet litteratur i samme boldgade, som bekræfter mine tanker om det.
Men jeg søger en rationel videnskabelig forklaring, hvis det eksisterer. Så hvis nogen herinde er bekendt med seriøs og gennembearbejdet forskning,er jeg meget interreseret i at høre om det.

Medlem

Hvilke substanser tænker du på i denne her sammenhæng? Troede kun at 'virkelige' halluciationer kunne lade sig gøre på store doser af antihistaminer..

Dedikeret medlem

interessant mustang! :-)
jeg kan udemærket forstå hvad du mener med de ekstra briller.. (har prøvet det flere gange på shrooms) men jeg ved sku ikk lige om der er noget seriøst forskning i/omkring det.. -jeg mener hvad skulle det bruges til?.. men tanken er da smuk! :-D hehe stakkels lab rats

Junior medlem

Du får ikke hallucinationer på psykedelika. Din perception ændres, og virkeligheden opleves på en anderledes måde, end du normalt oplever den. Selvfølgelig er de ting, du ser, virkelige - de fremstår blot anderledes.

At gå ud fra at ægte hallucinationer er virkelige, er derimod ret naivt.

Medlem
Brugeravatar

Opiaden: Psilocybin, DMT og Mescalin
bannerdude: Det skulle vel bruges til at vise at der eksisterer objekter som vi normalt ikke kan se. Hvad det så kan bruges til derefter, kan jeg ikke lige svare på.
IKUJUHUG: Jeg er dybt naiv. Men jeg tror ikke at jeg helt forstår dig når du skriver at man ikke får hallucinationer på psykedelika. Den definition du giver, lyder fuldstændig som definitionen af hallucinationer. Definer venligst hallucination.

Medlem
Brugeravatar

En hallucination er fx hvis du ser et objekt som i virkeligheden ikke er der. Ellers er der tale om "visuals" altså hvor ens opfattelse af hvordan et objekt ser ud er anderledes end hvordan objektet virkelig er.

Det er måske lidt lettere at forstå med auditoriske hallucinationer. Hvis du befinder dig i et helt stille rum, men du hører en lyd er det en auditorisk hallucination, hvis der derimod er en lyd, fx en der siger "hej" men du hører det som "farvel" er det blot et forvrængning af en lyd der rent faktisk eksistere.

Dedikeret medlem

haj!
rigtigt godt beskrevet peter pan!
Q:når man har closed eye visuals er det så halluer eller visuals, jævnfør din beskrivelse?.. :-)

mustang: som du skriver, så tror jeg personligt ikke på at der findes ting som vi ikke kan se.. andre dimensioner osv lige for øjnene af os.. men jeg tror hjernen kan skabe et rigtigt seriøst billede af at der er..
edit: jeg har dog aldrig kunne gå rundt om en hallu, men igen hjernen er sku utrolig!!)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
En hallucination er fx hvis du ser et objekt som i virkeligheden ikke er der. Ellers er der tale om "visuals" altså hvor ens opfattelse af hvordan et objekt ser ud er anderledes end hvordan objektet virkelig er.

Jeg har hørt to udlægninger. Den du lægger frem her som den ene, og så at forskellen på visuals og hallucinationer er at visuals er hallucinationer som man godt ved er synsbedrag, og at hallucinationer så er synsbedrag som man ikke kan skelne fra virkeligheden. Altså ting man ser som man ikke ved om er syner eller ej.
Har egentlig aldrig fundet ud af hvad der er rigtigt i den sammenhæng, men jeg tror sgu jeg har brugt begge udlægninger igennem tiden.

Medlem
Brugeravatar

Skal man tro wikipedia så støtter den op omkring min forklaring
http://en.wikipedia.org/wiki/Hallucination

Bannerdude:
Det ville så være et visual som navnet også lægger op til :)

Medlem
Brugeravatar

Takker for opklaringen. Beklager at jeg ikke overvejede et smut forbi wikipedia før jeg skrev mit indlæg.
Jeg er ikke kommet nærmere på at forstå mine oplevelser. Men ..

Jeg håber på dette: "Sometimes internal imagery can overwhelm the sensory input from external stimuli when sharing neural pathways, or if indistinct stimuli is perceived and manipulated to match one's expectations or beliefs, especially about the environment. This can result in a hallucination[5], and this effect is sometimes exploited to form an optical illusion."

Og håber det ikke er dette: "Schizophrenia is when one is unable to tell the difference between real and unreal experiences, accompanied by the inability to think logically, have contextually appropriate emotions, and to function in social situations."

Medlem
Brugeravatar

Men sådan er det netop, lige som en skizofren ser det. True hallucinations kan ikke skelnes fra virkeligheden :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Mustang, hvis ikke du har set dokumentaren "DMT - The Spirit Molecule", bør du. Den er lavet på en bog, som også kan anbefales..

//blazR

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]