Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 18:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: the Land of Ooo
Nu er jeg godt klar over at der er lang til til at der skal plukkes svampe igen, men informationen kan også være nyttig i andre sammenhænge.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... 743950.ece
Citat:
En farlig orm er fundet i en ræv i Jylland. Den kan potentielt udvikle en dødelig leversygdom i mennesker.

For første gang er der fundet en farlig dværgbændelorm i en ræv i Jylland, der i værste tilfælde kan udvikle en uhelbredelig og dødelig leversygdom i mennesker.

Ræven blev skudt ved Højer i Sønderjylland og indsamlet af Center for Vildtsundhed og Naturstyrelsen. Den havde omkring 20 orme i tarmen, oplyser DTU Veterinærinstituttet til DR Nyheder.

- Landets læger skal være opmærksomme på, at det kan være en mulig diagnose, siger seniorforsker ved DTU Veterinærinstituttet Heidi L. Enemark.

Mennesker kan blive smittet ved kontakt med afføring fra smittede dyr.

- God hygiejne er afgørende både i håndteringen af dyr, og hvis man arbejder med jord eller spiser grønt, frugt eller bær, der kan have været i berøring med afføring fra dyrene, siger Heidi L. Enemark til DR Nyheder.

Ræve, mårhunde og hunde bliver smittet ved at spise mus eller andre gnavere. De kan også bære æg i pelsen, hvis de har rullet sig i afføring fra smittede dyr.

- Ejere af jagthunde og hunde, som har adgang til at fange mus, bør være særligt opmærksomme på risikoen for smitte, ligesom vi må advare mod tæt kontakt med byræve, understreger seniorforskeren fra DTU Veterinærinstituttet.

Fundet af den smittede ræv viser, at parasitten er mere udbredt i Danmark end hidtil antaget.

- Parasitten er muligvis permanent til stede i hele landet nu, vurderer Heidi L. Enemark.

Sidst, der blev fundet smittede ræve i Danmark, var i Københavnsområdet i 2000.

Rævens dværgbændelorm har ellers primært været et problem i det centrale Europa.

Sidste år fandt de svenske myndigheder for første gang smittede ræve. I efteråret besluttede DTU Veterinærinstituttet og Fødevarestyrelsen at kortlægge udbredelsen blandt ræve og mårhunde i Danmark.

De har siden undersøgt nærved 300 ræve og flere end 80 mårhunde.

TV2 har skrevet lidt om hvordan den undgåes
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id- ... elorm.html
Citat:
Konkrete råd, der kan forebygge smitte med rævens dværgbændelorm til mennesker:
- Vask hænder, hvis du har rørt ved ræv, mårhund og andre rovdyr.
- Hunde, der har været kommer i kontakt med ræve eller rævens ekskrementer, bør vaskes for at sikre, at der ikke sidder æg fra parasitten i pelsen.
- Undgå så vidt muligt, at hunde æder mus og andre gnavere, der kan være såkaldte mellemværter for parasitten.
- Undgå kontakt med byræve og lad vær at fodre dem.
- Få jævnligt undersøgt din hund og kat for parasitter og giv ormekur, hvis der findes bændelorm.
- Få altid din hund undersøgt for bændelorm efter rejser i udlandet. Rævens dværgbændelorm er især hyppigt forekommende i Mellem- og Østeuropa bl.a. i Schweiz, Frankrig, Rumænien og de baltiske lande.
- Overdæk børnenes sandkasse således at forurening med afføring fra ræve og kæledyr forhindres.
- Vask bær, urter, nedfalden frugt, svampe, inden du spiser dem. Rådet gælder også grøntsager m.v. fra køkkenhaver.
Kilde: DTU

Kort sagt, vask alt i finder i jordhøjde.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Tak for deling! Håber der kommer flere detaljer henover sommeren, eventuelt et specifict navn så vi kan søge information om hvad vi bedst gør for at passe på os selv mht. sæson for spids nøgenhat mv.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: lorte øen
Tror hellere jeg må have min hund til en undersøgelse, da jeg bor på landet. Det er virkelig fedt du oplyser os brød, så man også er opmærksom når svampe sæsonen kommer.

Medlem
Brugeravatar

Lad være med at plukke svampe der står i lort (hvilket i forvejen er klamt) og skyl dem grundigt kort efter i har plukket dem. Så vidt jeg husker tager det ormen ca 10 uvidende år om at slå et menneske ihjel.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lyngfryd
Tak for info. Har heldigvis ikke nogen hund haha. Men vil da være opmærksom på at vaske mine SN grundigt når den tid kommer.

NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
http://en.wikipedia.org/wiki/Echinococcosis

Skumleren. Jeg elsker ellers at spise skovsvampe som f.eks. parasolhatte direkte fra skovbunden.

Små spinkle svampe som SN er iøvrigt vildt bøvlede at vaske, fordi den mængde vand der vil sidde tilbage på dem let får svampen til at blive smattet. Generelt er det noget skidt at vaske svampe.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Den første underjordiske by over jorden
Hvad hvis man koger svampene - dvs. laver svampete? Det burde vel slå evt. parasitter ihjel...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvad hvis man koger svampene - dvs. laver svampete? Det burde vel slå evt. parasitter ihjel...

Når nu vi er inde på hele svampe the emnet vil jeg lige hijacke tråden til et spørgsmål i stedet for at starte en ny tråd... Når svampene er blevet overhældet med kogende vand og har fået lov til at trække i 5-10 min. vil al psilosybinen så være trykket ud i vandet/the'en? og indtag af de afkogte svampe være unødvendigt? har de to gange jeg har forsøgt mig altid spist svampene just in case...
Og er jeg den eneste er oplever et mere intenst trip og kortere trip i forbindelse med afkog?

NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Når nu vi er inde på hele svampe the emnet vil jeg lige hijacke tråden til et spørgsmål i stedet for at starte en ny tråd... Når svampene er blevet overhældet med kogende vand og har fået lov til at trække i 5-10 min. vil al psilosybinen så være trykket ud i vandet/the'en? og indtag af de afkogte svampe være unødvendigt? har de to gange jeg har forsøgt mig altid spist svampene just in case...
Og er jeg den eneste er oplever et mere intenst trip og kortere trip i forbindelse med afkog?

Jeg har læst et eller andet sted her på siden at den er god nok, men at noget af psilocybinen bliver siddende i svampene, så du kan ikke regne med bare at "nøjes" med vandet fra afkog.
Og jo, syntes også at thé virker kraftigere end rå, hvad enten de var tørre eller friske. Kan dog ikke lige huske hvorfor og har ikke lige en kilde jeg kan huske på stående fod, men i hvert fald her på psy.dk

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: lorte øen
Jeg plejer også altid, at spise svampene. men jeg tror også at man skal bruge sprit eller lign. hvis man skal trække alt det aktive stof ud af svampen. Hvis man alligevel laver te kan jeg godt anbefale at proppe citron i, fordi nogle folk opblever at det får virkningen til at komme hurtigere ink. mig selv.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kan egentligt meget godt lide at come-up'et er snigende, men vil da prøve det med citron alligevel bare for at se... alt andet end lige dæmper det vel smagen af svampene(som jeg synes smager gulvtæppe(her tænker jeg på tørrede cubensis)).

Den rolige, oplever du også et kortere trip i forbindelse the?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja faktisk. Tror det er noget psykisk, da det starter hurtigere og den kraftige effekt kommer så hurtigere og derved slutter lidt før. Bagefter er jeg som regel bare meget mellow på vej ned igen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kan jeg sagtens genkende, men holder nu mest af bare at spise dem. det gør trippet mere "stabilt" i min optik

- Rasmus radiomus, prøvede faktisk at drikke en sjat citron saft samtidigt med at jeg gumlede løs på svampene. Og oplvede ganske rigtigt at det gik hurtigere. Allerede 3 kvarter senere var jeg dybt inde i trippet og nød virkelig at trippe ude i solen. Kan også være det gode vejr der har spillet ind, anyways hjalp det i hvert fald på smagen...

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Good Sir, denne tråd handlede om bændelorm.

at citronjuice bevirker en hurtigere effekt, skyldes såmænd blot at pH-sænkningen medfører en defosforylering af psilocybin, som derved omdannes til det aktive stof psilocin. fosfatgruppen er eneste forskel på de to molekyler. det diskuteres også i denne tråd: http://www.bluelight.ru/vb/threads/4235 ... o-Psilocin

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Unskylder for off-topic og takker for det meget saglige svar.

Medlem
Brugeravatar

Jeg havde regnet med at denne tråd blev sticky, da jeg ser ormen som et rimeligt seriøst problem.

Hvis en mod vælger at lave tråden sticky, bør denne lige rydde op i offtopic.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Måske den i virkeligheden skulle flyttes til advarsler, også ryddes for offtopic, som jeg endnu engang undskylder for.

Medlem
Brugeravatar

Jeg tillader mig lige at bumpe tråden, da folk nok snart begynder at gå på svampejagt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg havde regnet med at denne tråd blev sticky, da jeg ser ormen som et rimeligt seriøst problem.

Hvis en mod vælger at lave tråden sticky, bør denne lige rydde op i offtopic.

Seriøst? Hvad med en "Bliv ikke ramt at et lyn" sticky, så? Jeg tror chancen for at blive ramt af et lyn imens man plukker svampe er større en at blive smittet af Echinococcosis. Jeg tror i skal være mere nevøs for at stof induceret paranoia tager en bid af jeres forventede levealder end at dværgbændelormen får fat i jer :lol:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: <RADAR OFFLINE>
Så konklusionen er:

1. Lad vær at rul dig i afføring fra "smittede" dyr
    2. vask hænder efter du har rørt ved ræv ..

Ja tak, jeg skal se om jeg kan undgå det !

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]