Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 13:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej. DET ER MULIGVIS LANGT, HVIS DU IKKE HAR OVERSKUD TIL AT LÆSE DET HELE, SÅ BARE GÅ NED TIL ' OG NU TIL MIN VEN' -
Mig og mine venner har nu røget hash et par gange - en 7-8 gange, og vi har et meget stille og roligt forhold til det .
Vi har valgt at se på hash, på samme måde som alkohol - vi gør det til noget større.
Ligesom vi ikke drikker udover til fester og hyggedruk, så ryger vi heller ikke, uden vi har forberedt os.
Vi aftaler det på en solskinsdag - køber massere af slik og sodavand, også hygger vi 3-4 drenge os ellers, om en 1,4g hash.
Først om mig.
Jeg plejer altid at glæde mig til det, jeg syntes det er dejligt men.. Jeg får altid en ubehagelig mavefornemmelse(dårlig samvittighed muligvis), som ligger underbevidst. Den dukker altid op 20 minutter før, og jeg har endnu ikke oplevet en eneste gang, hvor jeg ikke har fået den. Selvom jeg har glædet mig en hel uge til det, får jeg den der følelse de 20 minutter før, og jeg har ingen idé om hvorfor. Jeg syntes ikke det er forkert, for jeg ved det ikke skader at gøre det, en gang om måneden - jeg bliver heller ikke dummere, og jeg ved jeg ikke bliver busted.. Hvordn kan det være det sker?
Og nu til min ven -
Han er ikke-ryger. Vi er en 7-8 drenge i vores vennekreds, og vi ryger alle pånær ham.
Men af en eller anden grund er han gladest for hash - han vil altid ryge, og altid frisk .. han plager os næsten om at gøre det, hvilket kommer bag på mig, da han får den tilstand som han gør.
For hver gang vi har røget er han blevet helt slukket - han griner, men man kan godt mærke at det mere er pga. vi griner. Han griner ikke i øjnene - de virker nærmest bekymrede. Det virker nærmest som om han er tvunget til at grine.
Og det er et meget kort og falsk grin der kommer, og ellers er han bare helt slukket, selvom vi andre flækker fuldstændig af grin, bare ved at se på hinanden.
Vi har så prøvet skunk for at se om han ville få det bedre ( det var Bubblegum).
Vi rullede x2 1 smøgs joints ud af 1,2 g, og efter vi havde røget den første,fik mig og mine 2 andre venner ikke det sædvanlige skæv rus, som vi får fra Kashmir.
Vi var helt friske og energiske mens vi spillede fodbold, og alligvel flækkede vi af grin.
Min ven(som jeg har fortalt om), stod bare og var skuffet over han ikke kunne mærke noget.
Og ved den anden joint ( 20 min efter) blev mig og mine 3 andre venner helt slukkede - også ham der ikke kunne mærke noget før.
Også her til sidste gang hvor vi røg - der havde vi det ondeste grineflip( med hash), undtagen ham min ven, som fik det dårligt i sine lunger.
Jeg har selv konkluderet lidt, at han ikke kan tage den stærke røg? Vi er muligvis ikke gode til at riste, men han bliver også slukket når andre rister.. Så hvad vil i anbefale? for han ødelægger fuldstændig mit trip hver gang, pga. jeg får for meget medlidenhed - også syntes jeg også det er synd for ham.

Håber virkelig jeg får svar, for det er et problem vi har taklet med længe -- og vi skal ryge på fredag .. så håber i kan kaste et godt svar. Det ville glæde os meget.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Hvis jeres ven ikke nyder at ryge hash, så prøv at få ham til at indse, at der ikke er nogen grund til at han ryger med. Han må drikke nogle flere øl i stedet for så :)

Den måde du får det på inden i skal ryge er nok bare almindelige sommerfugle i maven.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
For meget medlidenhed? Virker mere som om at hans reaktion skræmmer jer... Folk reagerer forskelligt på cannabis, nogen får den syge griner, andre bliver bare bedøvede og helt væk, hvis dig og dine venner ikke kan tolerere dét, er i IMO ikke modne nok til at ryge hash, eller tage nogen som helst andre rusmidler for den sags skyld...

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: the Land of Ooo
Jeg har haft lange perioder hvor jeg fik ond noia på, men af en elleranden grund ville jeg stadig altid ryge det var som om at jeg glemte hvordan jeg havde det når jeg var påvirket. Dog havde jeg altid held med guldkakao.
Måske skulle i prøve det, bare lad være med at lave det alt for stærkt. Der er masser af posts om hvordan man laver det.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
HVIS det er angst/paranoia han er ude for, er det rimelig dumt at råde ham til at lave guldkakao. Skulle han ske at få et angstanfald (igen) er det ikke nogen fordel at rusen er dobbelt så lang... Prøv at spørg ind til hvordan han har det når han er skæv og hvorfor han jagter rusen sådan som han gør. Måske han har nogle ting i baggagen som gør at han slet ikke burde ryge(psykisk sygdom, svigt, traumer osv.), så ville det jo være en idé at få dem frem i lyset, selvom han måske ikke har tænkt sig at handle på det, ved i i det mindste hvorfor han måske reagerer som han gør under rusen...

Junior medlem

Han får ikke rigtigt angstanfaldt eller noget..
Han bliver bare helt stoned og falder nærmest helt i søvn, og vil altid hjem før alle os andre..
Og det ødelægger vores trip, da vi har flækker og han bare får stoner og falder i søvn..

Medlem
Brugeravatar

Der er mange der får social angst eller svært ved at kommunikere når de er high. Hvis han ødelægger din rus, hvorfor ryger du så med ham?

Tror Snoezel har fat i noget. En af første gange jeg røg, da jeg var alt for ung, havde man ladet mig fortælle at samme sekund jeg tog at hvæs af jointen, ville jeg få mit livs største grineflip. De andre der røg med, fik da også et kæmpe grnieflip, men mit udeblev, primært pga. forventningen var så stor tror jeg. Ens tilgang, forventninger og miljø har kolossal indflydelse. Men jeg synes i lyder som nogle egoistiske venner, der tænker meget over, om hans måde at blive skæv på, passer til jeres måde. Stakkels ham. Da jeg var yngre blev jeg selv MEGET indelukket når jeg røg joints, og ofte gad jeg slet ikke snakke med nogle, men det accepterede folk i min omgangskreds, fordi det var sådan jeg nød min high. Det er først efter mange års brug af cannabis, og i moderate mængder, at jeg egentlig nyder at have længere samtaler med folk, eller at lave noget aktivt når har røget.

Måske skulle du prøve at ryge en joint med ham alene? I rolige omgivelser, evt. foran en N64, også prøv at ryg en lille smule og indled en samtale med ham, eller lav noget aktivt sammen, f.eks mad eller jah... N64 :) Selv bryder jeg mig heller ikke om at ryge med 7-8 personer af gangen, medmindre det er til fest eller festival el. lign.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Måske han har nogle ting i baggagen som gør at han slet ikke burde ryge(psykisk sygdom, svigt, traumer osv.)

Lige præcis. De ting følges ad. Det er ikke mere end et par måneder siden jeg selv fik en tur, hvor jeg havde røget en kvart bønne for mig selv.
Stod og tænkte på en masse uafklarede ting imens jeg røg, og da jeg gik ind for at sætte mig foran computeren igen fik jeg det lettere dårligt. Jeg lagde mig så ned på sofaen, og så begyndte det ellers at hagle ned over mig. Selv nederen ting jeg ikke havde tænkt over i meget lang tid kom nu pludselig op til overfladen, og det føltes vitterligt som om jeg blev beskudt med alle de nederen ting jeg har fortrængt eller bare gemt lidt væk. Jeg begyndte at fryse og selv svøbt ind i 2 tæpper og en dyne lå jeg stadigvæk og rystede, imens jeg fik sved på panden.
Når jeg tænker på hvordan jeg havde det med cannabis i gamle dage hvor jeg kunne ryge joints og instrumenter 24/7 uden problemer, hver dag og ligemeget hvor og med hvem, så har jeg idag indset at der er noget jeg ikke får forholdt mig helt til og som jeg gemmer væk, og derfor skal omstændighederne nu være optimale for at jeg kan få en god rus.
Jeg ser den panikrus som en god lærestreg om at man skal værne om sin mentale sundhed, og det er en fin erfaring at gøre sig. Måske burde din ven også søge lidt dybere, og se om ikke der er noget han gemmer på.

Junior medlem

Nu må i ikke misforstå mig.
Vi er på ingen måde egoistiske, vi vil bare godt have han vil have det godt.
Vi har røget mig og ham sammen i vinters, hvor vi begge blev helt stoned og sad og hyggede os på en mælkekasse.
Det var stoner, men det var hyggeligt, hvilket vi ikke havde noget imod.
Men det der du siger med bekymringerne Halose.
Han har gået rundt, og vi ved ikke stadig om han gør, men han har haft et forhold til en pige i 11 måneder hvor de så havde en meget dramatisk 'ende på forholdet'.
Derudover har der været meget interne problemer mellem famillien, som han siger ikke rør ham, men vi kan godt mærke på ham, at han går rundt og er bekymret det meste af tiden.
Han er tit fanget i sine egne tanker, og kan være afvigende i vores samtaler.
Kan det være at alle de problemer han går rundt med, kommer stærkt op i ham når han ryger?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ja for dælen, det kan sagtens skyldes sådan nogen ting. Hvis tingene fylder meget for én selv, så er det ligemeget hvor ligeglad man virker udadtil, da det er én selv der får forstærket sindsindtrykkene af cannabisen. Det kan sagtens være sådan nogen ting der kommer op til overfladen når han ryger.

Hvor gamle er I/han?

Medlem
Brugeravatar

....
Kan det være at alle de problemer han går rundt med, kommer stærkt op i ham når han ryger?

Ja, det er meget sandsynligt! Det er din ven, så hvis jeg var dig ville jeg nok snakke lidt med ham om hvordan han har det. Det jeg ellers mente med mit indlæg var bare, at alle folk reagere forskelligt når de ryger, så hvis han bliver meget indelukket eller "kedelig" at være sammen med, så find en anden måde at ryge på, ryg mindre eller sammen med færre mennesker eller spørg om han overhovedet kan lide at ryge sammen med jer andre. Måske er det bare hans måde at blive skæv på eller måske han har ingen tolerance og ryger sig alt, alt for skæv hver gang? Jeg synes der er mange (yngre rygere) der forventer en "skide sjov grineflip-rus" hver gang de ryger, men ligesom med alt andet, reagere man altså helt forskelligt, specielt hvis man har problemer i livet. F.eks, back in the days var der ofte folk der ikke kendte mig, der troede jeg var sur når jeg var skæv, men min måde at blive skæv på var altså bare mere indelukket, imens andre sidder og snakker om gud og hver man, og om hvad de fik til morgenmad osv.. Måske noget lignende sker med din ven?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for København
jeg ville nu også sige at i burde være lidt mere large omkring hvordan jeres ven bliver skæv. det er normalt for mange at de bliver trætte og måske mere indesluttet, hvis i vil forsøge at få mere gang i ham burde i fodre ham lidt med kaffe, mad el. sukker - jeg selv inklusiv bliver ramt hårdt på blodsukkeret hvis ikke at jeg har energi (føde) nok i systemet når jeg ryger.

Junior medlem

Vi er alle 15.
Og min ven er ikke meget for at snakke om det, fordi han nok syntes det er pinligt, eller han tænker at vi vil gøre ham til grin.
Han snakker ikke meget om det, og når han gør, så gør han det altid til 'en joke', hvilket vi godt ved han ikke ser det som.
Men spurgte ham her idag om det kan være pga. af det.. Men han sagde bare, at han får det dejligt og bare vil slappe helt af for sig selv - og han faktisk syntes det er helt fint - selvom han gerne vil prøve at få grineflip..
Så vi har aftalt at prøve det på vandpibe mens vi ser 'Pinapple express' og holde kæmpe ædegille, for at se om det ville gøre det bedre :-)
tak for hjælpen!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Vi er alle 15.
Og min ven er ikke meget for at snakke om det, fordi han nok syntes det er pinligt, eller han tænker at vi vil gøre ham til grin.
Han snakker ikke meget om det, og når han gør, så gør han det altid til 'en joke', hvilket vi godt ved han ikke ser det som.
Men spurgte ham her idag om det kan være pga. af det.. Men han sagde bare, at han får det dejligt og bare vil slappe helt af for sig selv - og han faktisk syntes det er helt fint - selvom han gerne vil prøve at få grineflip..
Så vi har aftalt at prøve det på vandpibe mens vi ser 'Pinapple express' og holde kæmpe ædegille, for at se om det ville gøre det bedre :-)
tak for hjælpen!

15 år. Så synes jeg I bør vente, selvom det er de færreste der rent faktisk reagerer på den sang, som er blevet sunget så mange gange :). Men det synes jeg virkelig.
Nu kan det godt være jeg ikke har suget hvert et indlæg til mig som du har skrevet i denne tråd, men det virker lidt som om han bare skal være skæv nu og her, og at han ikke stopper før den er der? Jeg tror måske han ville have bedre af først at få ryddet op i de ting der tynger ham eller som er problematiske. Derefter vil jeg anbefale ham at vente nogen år endnu med at fyre op, og til den tid synes jeg ikke han bør forcere skæverten på den måde.
Jeg synes bare han skal tage det helt cool, og hvis han en dag til den tid er ovenpå, hvor det kører for ham i et hyggeligt lag med nogen venner/jer og lejligheden byder sig, så kan han prøve igen.. IMO!
Og jeg vil også anbefale jer andre drenge at holde igen, pga. jeres alder :).

Junior medlem

'Vent til du bliver ældre' det har jeg hørt mange gange før.
Men jeg syntes ikke der skal være en alder på hash, man skal bare ikke ryge det, før man er moden nok til at håndtere det.
Vi mener vi er. Vi har alle et fornuftigt syn på det. Vi gør det højst engang om måneden, og vi passer altid på hinanden når vi gør de.

Junior medlem

Og angående min ven - så ved jeg godt at det ville være fornuftigt hvis han ventede.
Problemet ligger bare i , at han hele tiden gerne vil ryge..
han er altid frisk hvergang nogle spørger, men når vi siger nej ( som vi oftest gør) springer han dog også af.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

'
Men jeg syntes ikke der skal være en alder på hash, man skal bare ikke ryge det, før man er moden nok til at håndtere det.

Og så kan man så spørge om man selv ved hvornår man er moden? Jeg er ikke i tvivl om at der er 15-årige der kan styre det, men der er mange processer igang inde i jer i den alder, samt den rivende udvikling i gennemgår, samtidig med at der forhåbentlig er en folkeskole I er igang med at passe?
Jeg siger ikke at det går ud over jeres skolegang, men det kan det komme til. Det vil jeg vædde med at mange herinde har prøvet på sig selv, eller set i vennekredsen, når der er ting man er gået glip af fordi man var gemt bag en tåge istedet. Skolegangen er én ting, men der er som nævnt også den udvikling i gennemgår i den alder. Set i bakspejlet havde jeg ikke styr på min situation da jeg var 15 år overhovedet, selvom det føltes sådan dengang.
Igen, det skulle læses som et velmenende råd, og ikke en løftet pegefinger. Resten af mit forrige indlæg omkring jeres ven håber jeg dog du vil tage til efterretning, også overfor ham.

Junior medlem

Jeg har taget din indlæg med åbne arme, og det har bestemt givet mig noget at tænke på, og jeg vil tage det op for min ven
Og vi er godt klar over det kan gå ud over vores skolegang - vi har mistet mange venner til hashen, som er gået ud af skole og tl andre venne krese. Men vi ligger alle på et godt gennemsnit ( mit er 8.5 ), og vi gør det kun i weekenderne.

Junior medlem

Geografisk sted: Fyn
Jeg tror, at han ryger sine problemer væk - Han er formentlig i stor fare for misbrugsproblemer på sigt.
Han bør ikke ryge, men så kan han jo ikke se jer i weekenden! Det er det sædvanlige problem med gruppepres.
Særligt den store interesse i rygningen underbygger min påstand.
Du kan enten følge trop, stoppe sammen med ham, ryge uden ham eller blot nyde selskabet.

Derudover har vvellvs en pointe, som kan udvides: Hvad ønsker han sig, når han ryger? Mad, ro, færre mennesker, flere, eller? Jeg har selv røget med folk, hvor jeg ikke var helt tryg, og hvor jeg ikke fik de basale fornødenheder såsom mad! Man bliver stenet og går delvist kold.

Junior medlem

Geografisk sted: Fyn
Kort sagt: Meget alvorlig situation, som du bør hjælpe ham med, hvis du kan.
(Redigeret: Fremgangsmåden er enkel, tal med ham!)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]