Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 15 jul 2025 20:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hejsa,

Jeg er receptpligtig bruger af ritalin uno, men oplever væsentligt mere tristhed, demotivering og følelse af at være ulykkelig samt hurtig udmattelse under træning. Hvilket umiddelbart virker ret modsat den normale effekt af centralstimulerende stoffer. Jeg kan efter den 1 uge også sagtens sove midt i bedste virkningstid. (Har også mere klassiske bivirkninger med motorisk uro, hovedpine og appetitløshed.)

Er der nogen der har oplevet dette eller kan forklare hvad der sker? Jeg vil bare gerne forstå :)

I lørdags oplevede jeg en total nedtur efter at have drukket en del kaffe. Har læst flere steder at både kaffe og antidepressiv er no go på f.eks. ritalin. Nogen der kan uddybe hvad de har oplevet. Får 20 mg. citalopram (serotoningenoptagelseshæmmer) Kan effekten af citalopram være nedsat?

- ved jeg burde bruge min læge/psykiater til mine spørgsmål, men de har åbenbart ikke samme interesse for den neurologisk effekt, eller også vil de ikke så gerne bruge tiden på at forklare hvad der sker.

Det synes jeg i virker ret gode til. Så håber i vil hjælpe med mine spørgsmål.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Jeg kender selv til at blive trist/deprimeret af Ritalin. Jeg får det som du selv, på recept - jeg har dog ladet være i en del måneder at tage medicinen pga. tristhedsfornemmelsen og de fysiske bivirkninger. Det med tristhedsfornemmelsen/depressionslignede symptomer, er vi ikke de eneste der oplever. Jeg ved jeg har læst en anden tråd om det herinde på et tidspunkt - mener tråden er af CyrusTheVirus(måske forkert stavet).

Kaffe forstærker hos mig ritalin's fysiske bivirkninger; rysten, svedeture, kæbespændninger. Derfor plejer jeg at undlade at drikke kaffe, når jeg tager min medicin i ny og næ.

Jeg kan desværre ikke svare på dit spørgsmål mht. citolapram og kaffe..

Medlem

Geografisk sted: hasselager
for nogen år siden fik jeg os ritalin da jeg fik min add diagose. og de syns jeg skulle prøve det og jeg fik den ledeste angts meget hurtig som jeg måtte spise lyrica for i 1år.. og jeg har ikke røre ritalin og de produkter med en ildtang siden, jeg syns man skal prøve og lære og leve uden det medicin og lære og takle sine problemer på en ande måde og accepter af der er nogen ting man må arbejder hård med end andre...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Hvilken dosis får du ?

Medlem

Jeg synes også selv det er en meget slem nedtur, og jeg er først helt normal og ved mig selv igen efter en god nats søvn + et stort og sundt måltid mad.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg fik selv udskrevet ritalin imod ADD/ADHD og følelsen det endte ud med at give mig, efter et par ugers fast medicinering, var en zombie agtig tilstand. Var hverken glad eller sur, men bare indebrændt og asocial. Men ro på mine tanker fik jeg da, så min koncentration steg og min impulsive karakter blev fjernet, så jeg "passede ind i samfundet". Naturligvis efterfulgt med de klassiske bivirkninger ala ikke at kunne sove, hjertebanken, tør mund, ingen appetit, kvalme osv..

Har du set south park afsnittet hvor de æder ritalin? De rammer rimelig spot on @ effekten af det.

Efter to uger valgte jeg at droppe medicinen, og fokuserede i stedet på at omlægge min kost, hvilket har været et helt fint alternativ for mig.
- Pm hvis du vil vide mere. :)

Junior medlem

Er selv AD(H)D'er og kan nikke genkendende til det du beretter.

For mit vedkommende er sport og motion samt varieret kost det eneste der hjælper.

Hold dig væk fra alkohol, det er gift for sådan nogle som os. Selv i meget små mængder.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Er selv AD(H)D'er og kan nikke genkendende til det du beretter.

For mit vedkommende er sport og motion samt varieret kost det eneste der hjælper.

Hold dig væk fra alkohol, det er gift for sådan nogle som os. Selv i meget små mængder.

Netop. Alene det at ændre ens kost (og gerne inkludere fiskeolie) kan dæmpe symptomerne voldsomt meget!

Junior medlem

Tak for alle de gode svar.
Til spiffeh: Jeg er pt. kun på 30 mg.

Der er helt klart nogle overvejelser at gøre sig.
Har prøvet nogle dage uden kaffe og hvor jeg er meget opmærksom på et stabilt blodsukker, det minimere bivirkningerne rigtig meget.

Mit største problem er faktisk enorm træthed og antiangst, antiangst forstået som, at jeg ikke reagere på brandalarmer eller lign. situationer der kræver en hurtig reaktion.

(2 mdr. med træning , 4 gange om ugen, og stærkt overvåget kost har fået mig ned på at sove 10 timer dagligt frem for 12. og jeg magter at holde hus og lave mad, uden arbejde. For 4 mdr. siden arbejdede og sov jeg kun)

Er åben over for flere erfaringer og tjekker lige den anden tråd osse. Såfremt jeg har overblikket til at finde den i dag :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tak for alle de gode svar.
Til spiffeh: Jeg er pt. kun på 30 mg.

Der er helt klart nogle overvejelser at gøre sig.
Har prøvet nogle dage uden kaffe og hvor jeg er meget opmærksom på et stabilt blodsukker, det minimere bivirkningerne rigtig meget.

Mit største problem er faktisk enorm træthed og antiangst, antiangst forstået som, at jeg ikke reagere på brandalarmer eller lign. situationer der kræver en hurtig reaktion.

(2 mdr. med træning , 4 gange om ugen, og stærkt overvåget kost har fået mig ned på at sove 10 timer dagligt frem for 12. og jeg magter at holde hus og lave mad, uden arbejde. For 4 mdr. siden arbejdede og sov jeg kun)

Er åben over for flere erfaringer og tjekker lige den anden tråd osse. Såfremt jeg har overblikket til at finde den i dag :)

Som en anden nævner, søvn, kost og motion har kæmpe faktorer i forhold til ADHD (hvis det er det som du er diagnoseret med?).

En sund og varieret kost, med en go portion olier (blandt andet fiskeolie), kombineret med røv meget motion og en go omgang søvn.

Medlem

Meget interessant emne!

Det skal lige siges at jeg endnu ikke har fået diagnosen ADD/ADHD. Jeg prøver medicinen (Medikinet) 30-40 mg om dagen, og har indtil nu haft meget positive resultater. Kan selv nikke genkendende til forværring af bivirkningerne ved indtagelse af forskellige fødevarer, specielt de koffeinholdige og sukkerholdige.

Denne artikel omhandler netop ADHD og kost, artiklen er fra 2010: http://www.netdoktor.dk/adhd/kost.htm

"Generelt er der derfor ikke på nuværende tidspunkt tilstrækkelig dokumentation for at sige, at enkelte fødevarer, diæter eller kosttilskud kan afhjælpe ADHD-symptomer, og dermed er der ikke belæg for at mennesker med ADHD alene i kraft af ADHD har behov for at spise anderledes, være på bestemte diæter eller indtage specifikke kosttilskud end andre mennesker. Til gengæld er der andre ernæringsmæssige problemer forbundet med at have ADHD."

Mener bestemt man skal tænke over, hvad man indtager ADHD eller ej. Synes også jeg kan fornemme, at mange her har haft positive oplevelser alene ved, at tænke på, hvad i indtager af forskellige fødevarer.

Fandt også denne artikel fra februar 2011: http://videnskab.dk/krop-sundhed/oprab- ... -pa-kosten

:peace:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]